Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: OPGELOST! Oeps, onnozele fout: nu is ubuntu niet meer op te starten  (gelezen 994 keer)

Offline leggs

• Lid
Als frisse nieuwkomer ben ik aan de slag gegaan met ubuntu 10.04.
Het is allemaal redelijk voorspoedig verlopen totdat....ik 40_custom aanpaste. Wel keurig een backup gemaakt, gerenamed etc. maar daar is het nu juist fout gegaan. In de nieuwe 40_custom stonden alleen de 2 windows partities genoemd dus grub ziet geen ubuntu meer. Middels de livecd heb ik wel 40_custom in orde weten te brengen, ik weet nu alleen niet hoe ik dan grub.cfg moet updaten?
« Laatst bewerkt op: 2010/08/03, 01:15:33 door leggs »

Re: Oeps, onnozele fout: nu is ubuntu niet meer op te starten
« Reactie #1 Gepost op: 2010/08/02, 18:12:11 »
Wat heb je gedaan...? 40_custom?? Wat is dat?  ???
http://forum.nedlinux.nl | http://www.alleslinux.com/forum
Linux interesse gebieden: mulitmedia en configuratie.

Offline leggs

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2010/08/02, 19:59:37 »
Deze had ik al  op eigen initiatief geprobeerd en na jouw suggestie nogmaals maarre...geen resultaat.
't Leek me een klein probleempje, maar is kennelijk toch wat taaier als ik dacht.

Offline Mikkel

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2010/08/02, 20:53:02 »
't Leek me een klein probleempje, maar is kennelijk toch wat taaier als ik dacht.

Voor een 'frisse nieuwkomer' is een frisse installatie denk ik minder werk dan uitzoeken hoe dat 'kleine probleempje' opgelost moet worden. ;)

« Reactie #5 Gepost op: 2010/08/02, 21:00:45 »
Neem aan dat je aan de hand van mijn advies deze /etc/grub.d/40_custom hebt aangepast.
Dacht daar te lezen dat alles werkt  ???

Maar nu blijkt er toch problemen te zijn met je standaard Ubuntu?
Vreemd, want deze wordt in de Grub-lijst gezet door /etc/grub.d/10_linux.

Begrijp dus dat Ubuntu niet meer opstart, maar je Windows nog wel via Grub?
staat ubuntu helemaal niet meer n je Grub-lijst?

Dan kun je handmatig eens het grub.cfg file kunnen aanpassen
### BEGIN /etc/grub.d/10_linux ###
menuentry 'Ubuntu, with Linux 2.6.32-24-generic' --class ubuntu --class gnu-linux --class gnu --class os {
recordfail
insmod ext3
set root='(hd0,3)'
search --no-floppy --fs-uuid --set 0d40f1dd-6b52-44d1-a937-a3efc95f2ada
linux /boot/vmlinuz-2.6.32-24-generic root=UUID=0d40f1dd-6b52-44d1-a937-a3efc95f2ada ro  vga=758  quiet splash
initrd /boot/initrd.img-2.6.32-24-generic
}
Het enige wat je waarschijnlijk nog moet aanpassen is de kernel versie, had je UUID al meegenomen hierboven.
Ik draai hier 2.6.32-24 , maar je zult even in je /boot moeten kijken welke versie je daar beschikbaar hebt.

Hoop dat je hiermee weer een entry krijgt in de Grub om je Linux te starten.

Alle wijzigingen die je aan files doet betreffende Grub, altijd hierna sudo update-grub
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Offline leggs

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2010/08/03, 01:14:51 »
Yo don,
Leergierig maar zonder kennis....40_custom aangepast vlgns je instucties: loopt als een zonnetje, maar tja, dan proberen het  mooier te maken hè... Superdon brengt de oplossing (heb je al een cape-je?)
Veeeel dank en hulde!!!! 

Re: OPGELOST! Oeps, onnozele fout: nu is ubuntu niet meer op te starten
« Reactie #7 Gepost op: 2010/08/03, 09:01:36 »
Ben blij dat het weer draait, kan ik zonder zorgen op vakantie gaan vandaag :)
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB