Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: herstarten door update  (gelezen 1241 keer)

herstarten door update
« Gepost op: 2010/08/05, 18:55:37 »
hoi,

ik heb een goede server staan die natuurlijk af en toe geupdate moet worden.
maar hoe zorg ik ervoor dat hij dan niet steeds hoeft te herstarten bij een update?

ik heb lubuntu 10.04 lts
weer terug van weg geweest gebruik ubuntu 12.04 weer

Offline ivo

• Lid
Re: herstarten door update
« Reactie #1 Gepost op: 2010/08/05, 20:59:01 »
Ten eerste hoeft hij niet altijd te herstarten. Alleen bij kernel updates is dat noodzakelijk.
Maar wanneer jij jezelf als server beheerder serieus neemt dan volg je netjes de instrucies van
de leverancier het OS dat erop draait. En wanneer die zegt "herstarten" dat ook gewoon doen.

Hallo garagebedrijf, ik wil graag mijn auto een onderhoudsbeurt laten geven maar ik moet
er ondertussen wel mee door kunnen rijden.

Kies voor wat je wilt, preventief onderhoud om te zorgen dat de zaak blijft draaien, of net zolang
doordraaien totdat de zaak in de soep loopt en dan hier (of bij je garagebedrijf) komen uithuilen.
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

« Reactie #2 Gepost op: 2010/08/06, 00:03:20 »
Het is al een luxe dat je niet met de minste update hoeft te herstarten. Het komt relatief weinig voor. Heb jij dan zo een drukke server die percé altijd moet werken? Een omweg zit er niet in denk ik, ondanks dat ik niet denk dat bv google servers herstart worden voor een updateje...

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #3 Gepost op: 2010/08/06, 00:46:40 »
Zo vaak hoef je toch niet opnieuw op te starten?
In principe is dat alleen nodig bij een kernelupdate, voor een update van een bepaalde service hoef je normaal gesproken alleen die service even een schop te geven.

Wil je echt 100% uptime, dan zal je richting een cluster moeten, waarbij je één voor één de verschillende servers even kan rebooten.

Maar aangezien je zegt dat er Lubuntu op draait is het vast geen professionele server, eerder een fileserver voor thuis of zo.
Dus lijkt het me geen probleem als die eens in de zoveel weken enkele minuten niet bereikbaar is.

Phr3ak

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 2010/08/06, 07:37:06 »
Kies voor wat je wilt, preventief onderhoud om te zorgen dat de zaak blijft draaien, of net zolang
doordraaien totdat de zaak in de soep loopt en dan hier (of bij je garagebedrijf) komen uithuilen.

Mwhah, als een server nú soepeltjes draait met Linux, dan zal die dat over 5 jaar (of mischien nog wel langer) ook nog wel doen, updates of geen updates .. Het is een keuze, en geen verplichting ;)

Gewoon als systeembeheerder wat slimmer de boel aanpakken, en de updates in de nacht plaats laten vinden, en ook dán de eventuele reboot plaats laten vinden, dan heeft niemand er last van, en kan je overdag gewoon de mensen die erop moeten werken door laten werken :)

En ohja .. Dont fix it, if its aint broke!

Offline ivo

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2010/08/06, 11:34:47 »
Het is al een luxe dat je niet met de minste update hoeft te herstarten. Het komt relatief weinig voor. Heb jij dan zo een drukke server die percé altijd moet werken? Een omweg zit er niet in denk ik, ondanks dat ik niet denk dat bv google servers herstart worden voor een updateje...

Jawel, ook bij Google zullen servers worden ge-update en daarna herstart. Alleen gebeurt dat niet bij allemaal tegelijk zodat de dienst beschikbaar blijft.
Het is zelfs zo dat servers ook wel regulier herstart worden ook al heeft er géén update plaatsgevonden. Waaróm doen ze dat dan?
Omdat dat een controle op de hardware is. Bijvoorbeeld of de zaak nog wel wil gaan draaien na bijvoorbeeld een stroomuitval.
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Phr3ak

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 2010/08/06, 14:19:29 »

Jawel, ook bij Google zullen servers worden ge-update en daarna herstart. Alleen gebeurt dat niet bij allemaal tegelijk zodat de dienst beschikbaar blijft.
Het is zelfs zo dat servers ook wel regulier herstart worden ook al heeft er géén update plaatsgevonden. Waaróm doen ze dat dan?
Omdat dat een controle op de hardware is. Bijvoorbeeld of de zaak nog wel wil gaan draaien na bijvoorbeeld een stroomuitval.

Trust me .. Google heeft een dusdanige noodstroom voorziening, dat je het niets eens merkt als ze daar last van stroomuitval hebben ;)

Offline ivo

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2010/08/06, 14:40:47 »

Trust me .. Google heeft een dusdanige noodstroom voorziening, dat je het niets eens merkt als ze daar last van stroomuitval hebben ;)

Ja, dat weet ik óók wel, het was dan ook slechts ter illustratie.
Dit spreekt meer tot de verbeelding dan een "reboot test van een redundant server farm".
 ;)