Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Sleutelring  (gelezen 1205 keer)

Offline tonzwart

• Lid
Sleutelring
« Gepost op: 2010/07/22, 19:20:35 »
Weet iemand hoe je in Ubuntu en Xubuntu dat hinderlijke vragen om een wachtwoord bij alles wat je wilt doen uit kunt schakelen?

Groeten,

Ton

Re: Sleutelring
« Reactie #1 Gepost op: 2010/07/22, 19:44:19 »
Mijn eerste vraag is natuurlijk, op welke vragen krijg je de vraag om je wachtwoord in te geven?

Er zijn bepaalde taken die moeten worden uitgevoer, waarbij het zonder wachtwoord gewoonweg niet gaat.
Deze vraag om je wachtwoord heeft vaak dus ook een reden, omdat je vaak bezig bent met het installeren of wijzigen van systeembestanden.

Dus een beetje toelichting is welkom, vooral met wat je wil / aan het doen bent.
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Offline nomko

• Lid
    • Ubuntu Linux Gebruiker Site
« Reactie #2 Gepost op: 2010/07/22, 20:37:05 »
Mijn eerste vraag is natuurlijk, op welke vragen krijg je de vraag om je wachtwoord in te geven?

Er zijn bepaalde taken die moeten worden uitgevoer, waarbij het zonder wachtwoord gewoonweg niet gaat.
Deze vraag om je wachtwoord heeft vaak dus ook een reden, omdat je vaak bezig bent met het installeren of wijzigen van systeembestanden.

Dus een beetje toelichting is welkom, vooral met wat je wil / aan het doen bent.

Er zijn een paar opties mogelijk waarbij om een wachtwoord wordt gevraagd:
- installeren van software
- sudo commando in een terminal venster
- gksudo commando in een terminal venster
- aanpassen van bepaalde instellingen die beveiligd zijn met....een wachtwoord

Linux werkt op deze principe. En nee, het is niet uit te schakelen voor zoverre ik het weet en kan achterhalen. Sterker nog, het invoeren van je wachtwoord bij het installeren van software vanuit synaptic of de Ubuntu softwarecentrum voorkomt dat er, zonder dat je het zelf in de gaten hebt, software wordt geinstalleerd vanuit scripts, trojans, malware, spyware en ander ongewenste zaken. Een andere (die je wachtwoord niet weet) kan dan ook niet zomaar ff iets wijzigen of installeren en daarbij je systeem vernagelen. Het is een extra stukje veiligheid binnen Linux. Hier kan je gewoon niet omheen. Dit is gewoon een onderdeel van het rechtensysteem en controlesysteem van Linux (in ons geval Ubuntu) en ik kan me niet voorstellen dat er een distro is die dit wel heeft uitgeschakeld.

Aangezien Linux al behoorlijk veiliger is dan Windows dankzij deze rechtensysteem is het ook voor de gewone gebruiker, zoals jij en ik, een veel prettiger werkomgeving. Je werkt veiliger en je kan er echt van op aan dat er geen ongewenste programmatuur geïnstalleerd wordt op de achtergrond zoals dit wel kan bij Windows. Als er wat geinstalleerd moet worden, dan is er jouw wachtwoord voor nodig, zonder de wachtwoord geen installatie.

Hetzelfde geldt voor bepaalde instellingen die versleuteld zijn. Jouw wachtwoord werkt als een sleutel voor deze instellingen. Veelal zijn het de instellingen die terug te vinden zijn onder Systeem > Beheer, administratieve zaken dus. En die wil je toch echt wel goed beveiligd hebben. En dat gebeurd met jouw wachtwoord.

Handige site voor de Ubuntu gebruiker:
https://sites.google.com/site/ubuntulinuxgebruiker
-------------------------
https://www.dropbox.com/referrals/NTQ4MzUwNDc5
Linux user number 515471
----------------------

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #3 Gepost op: 2010/07/22, 20:40:20 »
Kan wel degelijk worden uitgeschakeld: simpelweg rootaccount activeren en daarmee inloggen. Er bestaan ook distro's die standaard als root inloggen.

Dat het kan, betekent nog niet dat het een goed idee is. Het is zelfs een bijzonder slecht idee. Erg gevaarlijk, erg onverstandig.

Alleen het wachtwoord uitschakelen voor de sleutelbos voor WPA-sleutels e.d. (voor verbinden met draadloze netwerken) is daarentegen relatief veilig en dus soms wel handig. Dat kan als volgt: http://sites.google.com/site/computertip/tipsentrucs#TOC-Automatisch-aanmelden:-schakel-het-
(nummer 36)
« Laatst bewerkt op: 2010/07/22, 20:44:11 door Pjotr »

Offline Dave

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2010/07/22, 20:43:44 »
Weet iemand hoe je in Ubuntu en Xubuntu dat hinderlijke vragen om een wachtwoord bij alles wat je wilt doen uit kunt schakelen?

Groeten,

Ton

gaat het nu om alles wat je als root wilt doen (en antwoord op kreeg) of enkel de sleutelring.
In laatste geval geen wachtwoord ingeven hier voor.

Offline tonzwart

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2010/07/22, 20:51:20 »
Het belangrijkste is het wachtwoord voor de draadloze  verbinding, de z.g.n. sleutelring. En daar heb ik nu een antwoord op gekregen en ga dat eens mooi uitproberen. De overige uitleg over de wachtwoordbeveiliging bij  b.v. software installeren heb ik begrepen en ben het er na deze uitleg mee eens.
Iedereen bedankt voor jullie reacties. Zo leer ik nog eens wat.

Ton

Offline nomko

• Lid
    • Ubuntu Linux Gebruiker Site
« Reactie #6 Gepost op: 2010/07/22, 20:56:33 »
Het belangrijkste is het wachtwoord voor de draadloze  verbinding, de z.g.n. sleutelring. En daar heb ik nu een antwoord op gekregen en ga dat eens mooi uitproberen. De overige uitleg over de wachtwoordbeveiliging bij  b.v. software installeren heb ik begrepen en ben het er na deze uitleg mee eens.
Iedereen bedankt voor jullie reacties. Zo leer ik nog eens wat.

Ton

Graag gedaan!
En succes verder!
Handige site voor de Ubuntu gebruiker:
https://sites.google.com/site/ubuntulinuxgebruiker
https://www.dropbox.com/referrals/NTQ4MzUwNDc5
Linux user number 515471
----------------------

« Reactie #7 Gepost op: 2010/07/22, 20:59:21 »
Zet je je topic ook even op opgelost ?

Eerste post "veranderen" en [opgelost] in je titel zetten...
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...