Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Automatisch verplaatsen en samenvoegen van folders??? OPGELOST  (gelezen 4316 keer)

Offline Hugeman

• Lid
Mijn muziekbestanden zijn ooit door iTunes gerangschikt naar Artiest - Album - Track. Ik wil dit echter veranderd hebben zodat Album op het eerste folderniveau staat (Music - Album - Track). Kan iemand mij helpen met het Linux commando of een script dat folders automatisch verplaatst en samenvoegt met een bovenliggende folder?

Ik heb de volgende folder structuur:

Music
 |- Artiest 1
 |    |- Album A
 |    |     |- Track 1
 |    |     |- Track 2
 |    |- Album B
 |          |- Track 5
 |- Artiest 2
      |- Album A
      |     |- Track 3
      |- Album C
            |- Track 1

Ik wil dat dit wordt:

Music
 |- Album A
 |   |- Track 1 (=van Artiest 1)
 |   |- Track 2 (=van Artiest 1)
 |   |- Track 3 (=van Artiest 2)
 |- Album B
 |   |- Track 5 (=van Artiest 1)
 |- Album C
     |- Track 1 (=van Artiest 2)

Ik kan dit handmatig bereiken door folder Album A, Album B, etc. via Places te slepen naar folder Music. Het systeem vraagt dan of er een merge gedaan moet worden als een Album folder al aanwezig is en dat levert keurig het gewenste resultaat op. Maar om dat handmatig te doen voor duizenden folders is nogal tijdrovend. Ik kan me voorstellen dat dat met Linux commando's of een script makkelijker en sneller te realiseren is.
« Laatst bewerkt op: 2010/07/23, 11:51:15 door Hugeman »

Offline nomko

• Lid
    • Ubuntu Linux Gebruiker Site
Re: Automatisch verplaatsen en samenvoegen van folders???
« Reactie #1 Gepost op: 2010/07/16, 11:57:34 »
Mijn muziekbestanden zijn ooit door iTunes gerangschikt naar Artiest - Album - Track. Ik wil dit echter veranderd hebben zodat Album op het eerste folderniveau staat (Music - Album - Track). Kan iemand mij helpen met het Linux commando of een script dat folders automatisch verplaatst en samenvoegt met een bovenliggende folder?

Ik heb de volgende folder structuur:

Music
 |- Artiest 1
 |    |- Album A
 |    |     |- Track 1
 |    |     |- Track 2
 |    |- Album B
 |          |- Track 5
 |- Artiest 2
      |- Album A
      |     |- Track 3
      |- Album C
            |- Track 1

Ik wil dat dit wordt:

Music
 |- Album A
 |   |- Track 1 (=van Artiest 1)
 |   |- Track 2 (=van Artiest 1)
 |   |- Track 3 (=van Artiest 2)
 |- Album B
 |   |- Track 5 (=van Artiest 1)
 |- Album C
     |- Track 1 (=van Artiest 2)

Ik kan dit handmatig bereiken door folder Album A, Album B, etc. via Places te slepen naar folder Music. Het systeem vraagt dan of er een merge gedaan moet worden als een Album folder al aanwezig is en dat levert keurig het gewenste resultaat op. Maar om dat handmatig te doen voor duizenden folders is nogal tijdrovend. Ik kan me voorstellen dat dat met Linux commando's of een script makkelijker en sneller te realiseren is.

Ik denk dat je dit automatisch moet laten doen via een muziekprogramma.
Ik heb hier ff rondgeneusd voor je en heb e.e.a. opgesnord waar je wat aan zou kunnen hebben.
Allereerst iets over MP3 tags.: http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/mp3-id3-tag-eigenschappen/

En hier iets wat aardig in de buurt komt van wat jij wilt. T'is een topic van een andere mede Ubuntu gebruiker: http://forum.ubuntu-nl.org/foto-video-en-audiobewerking/mp3-organiseren/

Ik hoop dat je er nu wel uitkomt met jouw probleem!
Laat het weten hoe het is gegaan hier.
Handige site voor de Ubuntu gebruiker:
https://sites.google.com/site/ubuntulinuxgebruiker
-------------------------
https://www.dropbox.com/referrals/NTQ4MzUwNDc5
-------------------------
Linux user number 515471
----------------------

Offline Ronnie

• Lid
    • ronnie.vd.c
« Reactie #2 Gepost op: 2010/07/16, 12:00:17 »
Ik denk (zelf nog niet geprobeerd) dat je dit kunt met Rhythmbox (staat standaard onder Toepassingen -> Audio en Video -> Rhythmbox Muziekspeler)

Ga in dit programma naar: Bewerken -> Voorkeuren -> [tab] Muziek

Kies bij de Locatie, de map waar de albums opgeslagen moeten worden.
Kies bij Mappenhierarchie voor Album
En Kies bij Bestandsnaam voor het format wat je het liefst hebt.

Sluit nu het voorkeuren venster. Klik op Muziek (in de linkerkolom) en selecteer dan rechtsonder alle liedjes (als die er al in staan). Rechterklik en kies voor Verwijderen [uit rhythmbox] (NIET naar prullenbak verplaatsen, want die gooit de liedjes van de harde schijf).

Nu is de bibliotheek helemaal leeg. Kies dan Bestand -> Map importeren en kies de map waar al je huidige muziek in staat.
Nu weet ik niet zeker of de import functie een link naar de oude map, of dat deze de bestanden verplaatst naar de nieuwe map.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #3 Gepost op: 2010/07/17, 06:07:14 »
Als je vooral veel complete albums hebt is Picard ook wel een aanrader.
Die kan alle tags automatisch invullen.
Ik weet alleen niet helemaal zeker of die ook bestanden verplaatst.

Edit: Picard kan ook bestanden verplaatsen. Je kan zelf helemaal instellen of en hoe hij dat moet doen.
« Laatst bewerkt op: 2010/07/17, 09:41:49 door Johan van Dijk »

« Reactie #4 Gepost op: 2010/07/17, 08:59:45 »
In easytag zit ook de mogelijkheid om de tags te bewerken. Aan de hand daarvan kan easytag de bestanden ook verplaatsen. Helaas haalt het niet de lege mappen weg. Er zijn heel veel instelmogelijkheden, dus de herorganiseren op de manier zoals jij wilt is zeker mogelijk. Easytag zit in de repro's

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2010/07/17, 09:50:29 »
Is hier nu geen enkele bash guru die dat eens vlug met de commandolijn kan regelen?  =D

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #6 Gepost op: 2010/07/17, 10:02:37 »
Ik heb zo'n vermoeden dat het scripten via Picard al ingewikkeld genoeg kan zijn  :D
Al hangt het wel af van hoe ingewikkeld je je bestanden in wil delen.

Offline Hugeman

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2010/07/22, 16:35:51 »
Bedankt allemaal voor jullie reacties. Ik ben nog bezig de diverse opties te testen, maar dat kost nogal wat tijd. Ik heb in ieder geval gemerkt dat Rhythmbox wel de muziek verplaatst en keurig indeelt zoals ik wil, maar dat hij niet een externe schijf als source accepteert. Ik zou dus eerst alle muziek naar mijn lokale schijf moeten kopieren en daarna laten reorganiseren naar een andere folder, maar ik heb niet genoeg ruimte op mijn vaste harddisk.
Heb ook Banshee Media Player geprobeerd, maar die verplaatst de bestanden niet en accepteert bovendien ook geen externe harddisk als source.
Ik zal Picard eens gaan proberen...

Offline Hugeman

• Lid
Re: Automatisch verplaatsen en samenvoegen van folders??? OPGELOST
« Reactie #8 Gepost op: 2010/07/23, 11:50:41 »
Picard doet helemaal wat ik wil. Super. Johan, bedankt voor de tip.
 ;)