Ik begrijp Frankyds heel goed. Zelf vind ik het ook onoverzichtelijk om met meerdere Imap-accounts te werken. Je linkerpaneel komt helemaal vol te staan met mappen, en je kunt deze niet zó configureren dat je de indeling naar je smaak kunt inrichten. Alle mappen in die imap-account zijn ook zichtbaar in Evolution (of welk e-mailprogramma je ook gebruikt).
Aan de andere kant: Imap heeft weliswaar voordelen als het gaat om synchronisatie, maar er kleven ook nadelen aan. Dit is zo'n nadeel. Zelf heb ik het (voor mezelf dan) opgelost door al mijn accounts in te stellen als pop3-account, waarbij ik op één computer heb aangevinkt dat de mailtjes ook daadwerkelijk van de server gehaald moeten worden. Bij de overige computers (laptops en een desktop-PC die ik maar af en toe aanzet) heb ik dit juist afgevinkt, zodat alleen op mijn "hoofdcomputer" de mailtjes van de server geplukt worden.
Ideaal is de oplossing niet, maar voor mij werkt het afdoende. Ik doe het liever zó dan tegen een berg mappen aan te turen, constant te scrollen en steeds mappen open en dicht te klikken. Ik houd van een ordelijke en overzichtelijke werkomgeving. En als Linux-user ben ik nu eenmaal gewend om software te gebruiken en in te richten zoals ik dat zelf graag wil.

"Re-directen" vind ik persoonlijk niet echt een goede oplossing. Want als die account even tijdelijk niet beschikbaar is (wat weleens voorkomt), dan heb je meteen al je mailtjes niet direct bij de hand. Dit is vooral vervelend als je nét dat ene belangrijke mailtje nodig hebt (om welke reden dan ook!)
Dus beste Frankyds, ik vrees dat je zult moeten kiezen uit één van deze "kwaden". Ik kan me vergissen, maar ik denk dat - door met Imap te werken - het nét niet flexibel genoeg is om hetgeen te bewerkstelligen wat jij graag zou willen. Maar ik kan het mis hebben uiteraard.
Edit: er schiet me iets te binnen: Mozilla Thunderbird heeft de optie tot het maken van zogenaamde "slimme" mappen. Daar kun je wel wat mee klooien om alle mails (visueel dan) in één map verzameld te hebben. Maar dit betekent dan wèl dat je over moet stappen op een andere e-mailcliënt. Ik weet niet in hoeverre je daartoe bereid bent? Maar onderzoek deze mogelijkheid ook eens om tot de oplossing te komen die je voor ogen hebt. Baat het niet, dan schaadt het ook niet....