Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] Evolution: één inbox overzicht voor alle emailaccounts  (gelezen 4713 keer)

Offline frankyds

• Lid
ik heb  6 imap accounts, en bij melding van nieuw emailbericht moet ik al deze folders aflopen waar precies deze nieuwe email is toegekomen

bestaat er geen mogelijkheid (zoals standaard bij apple mail) dat je bv bovenaan een inbox hebt dewelke een overzicht heeft van alle inkomende mail van alle email accounts? (bijvoorbeeld onder de map "Op deze computer - inbox"

« Laatst bewerkt op: 2010/07/16, 00:12:15 door frankyds »

Re: Evolution: één inbox overzicht voor alle emailaccounts
« Reactie #1 Gepost op: 2010/07/14, 15:03:37 »
Zover ik weet zou je zoiets kunnen doen met POP3, maar dat wil je waarschijnlijk niet. Het "probleem" met Imap is dat alle mappen worden binnengehaald en getoond, en dat op elke account. Je mappenoverzicht staat dan helemaal vol met mappen van alle ingestelde accounts. Dat vind ik zelf ook irritant en onoverzichtelijk.

Om die reden werk ik nog steeds met POP3-instellingen. Ik houd van overzicht, ongeacht dat er nadelen kleven aan POP3 t.o.v. Imap.

Misschien dat anderen een idee/oplossing weten?
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Offline frankyds

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2010/07/14, 15:41:55 »
POP3 is hier idd geen oplossing omdat de mailaccounts ook nog op een andere computer moet worden gesynchroniseerd

Offline Tom

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2010/07/14, 16:50:32 »
Laat dan alle Mail of accounts via Gmail komen pop3 etc .
Dan heeft U één centrale plaats waar alles staat plus gelijk welke PC waar ter wereld heeft U dan toegang.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline frankyds

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2010/07/14, 16:55:43 »
het is voor professioneel gebruik en elke mailaccount bevat al honderden MB's waarbij enkelen zelfs aantal GB's,
het lijkt mij dan niet aangewezen om dan nog antieke POP3 te gebruiken, laat staan om te syncen naar de desktops

en omdat er een mailprogramma niet goed kan met omgaan, mag dat zeker geen reden zijn om nu nog POP3 te gebruiken ...  :-)
« Laatst bewerkt op: 2010/07/14, 16:57:59 door frankyds »

« Reactie #5 Gepost op: 2010/07/14, 17:58:14 »
Als er een nieuwe mail binnen is, dan wordt de naam van de map toch "vet" èn komt er een getal tussen haakjes achter te staan...

Tenminste, bij mij is dat zo. Ik moet dus niks zoeken: gewoon in het zijpaneel even scrollen en ik zie meteen in welke account er een nieuwe mail is.
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline frankyds

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2010/07/14, 18:50:45 »
Als er een nieuwe mail binnen is, dan wordt de naam van de map toch "vet" èn komt er een getal tussen haakjes achter te staan...

Tenminste, bij mij is dat zo. Ik moet dus niks zoeken: gewoon in het zijpaneel even scrollen en ik zie meteen in welke account er een nieuwe mail is.

dat wel, maar elke imap heeft ongeveer een 6tal folders, als je 6 imap accounts hebt, blijft het toch zoeken en scrollen, ipv dat er gewoon bovenaan een algemene inbox staat met de nieuwe mails van alle imap accounts

« Reactie #7 Gepost op: 2010/07/14, 19:57:02 »
Je kunt elke account ook "inklappen" ...
Of je kunt een filter instellen: alle nieuwe mail eerst in één zelfgemaakte folder... Heb je nadien wel een duivels probleem om die weer in de juiste map te krijgen. Of laat ze allemaal doorsturen naar één adres....

Sorry, maar dit is echt spijkers op laag water zoeken...
« Laatst bewerkt op: 2010/07/14, 19:58:38 door Prosper »
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline frankyds

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2010/07/14, 20:01:13 »
Je kunt elke account ook "inklappen" ...
Of je kunt een filter instellen: alle nieuwe mail eerst in één zelfgemaakte folder... Heb je nadien wel een duivels probleem om die weer in de juiste map te krijgen. Of laat ze allemaal doorsturen naar één adres....

Sorry, maar dit is echt spijkers op laag water zoeken...

natuurlijk kan je elke account ook inklappen, maar dan klap je ook de folder van de inbox (dewelke in vet staat bij nieuw bericht) ervan ook in ...

meerdere imap accounts is echt een probleem dmv het ontbreken van een "centrale inbox", hierover nog wat gegoogled en blijkbaar ergeren er zich toch veel aan, en bij thunderbird gaat het wel probleemloos

« Reactie #9 Gepost op: 2010/07/15, 17:04:35 »
Ik begrijp Frankyds heel goed. Zelf vind ik het ook onoverzichtelijk om met meerdere Imap-accounts te werken. Je linkerpaneel komt helemaal vol te staan met mappen, en je kunt deze niet zó configureren dat je de indeling naar je smaak kunt inrichten. Alle mappen in die imap-account zijn ook zichtbaar in Evolution (of welk e-mailprogramma je ook gebruikt).

Aan de andere kant: Imap heeft weliswaar voordelen als het gaat om synchronisatie, maar er kleven ook nadelen aan. Dit is zo'n nadeel. Zelf heb ik het (voor mezelf dan) opgelost door al mijn accounts in te stellen als pop3-account, waarbij ik op één computer heb aangevinkt dat de mailtjes ook daadwerkelijk van de server gehaald moeten worden. Bij de overige computers (laptops en een desktop-PC die ik maar af en toe aanzet) heb ik dit juist afgevinkt, zodat alleen op mijn "hoofdcomputer" de mailtjes van de server geplukt worden.

Ideaal is de oplossing niet, maar voor mij werkt het afdoende. Ik doe het liever zó dan tegen een berg mappen aan te turen, constant te scrollen en steeds mappen open en dicht te klikken. Ik houd van een ordelijke en overzichtelijke werkomgeving. En als Linux-user ben ik nu eenmaal gewend om software te gebruiken en in te richten zoals ik dat zelf graag wil.  =D

"Re-directen" vind ik persoonlijk niet echt een goede oplossing. Want als die account even tijdelijk niet beschikbaar is (wat weleens voorkomt), dan heb je meteen al je mailtjes niet direct bij de hand. Dit is vooral vervelend als je nét dat ene belangrijke mailtje nodig hebt (om welke reden dan ook!)

Dus beste Frankyds, ik vrees dat je zult moeten kiezen uit één van deze "kwaden". Ik kan me vergissen, maar ik denk dat - door met Imap te werken - het nét niet flexibel genoeg is om hetgeen te bewerkstelligen wat jij graag zou willen. Maar ik kan het mis hebben uiteraard.

Edit: er schiet me iets te binnen: Mozilla Thunderbird heeft de optie tot het maken van zogenaamde "slimme" mappen. Daar kun je wel wat mee klooien om alle mails (visueel dan) in één map verzameld te hebben. Maar dit betekent dan wèl dat je over moet stappen op een andere e-mailcliënt. Ik weet niet in hoeverre je daartoe bereid bent? Maar onderzoek deze mogelijkheid ook eens om tot de oplossing te komen die je voor ogen hebt. Baat het niet, dan schaadt het ook niet....  ;)
« Laatst bewerkt op: 2010/07/15, 17:06:57 door Marqeaux »
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Offline frankyds

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2010/07/15, 19:55:19 »
smart folders is de correcte benaming met wat ik bedoelde

thunderbird ondersteunt dit, zonet geïnstalleerd, en werkt echt perfect

Offline Euphonix

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2010/07/15, 20:15:20 »
Je kunt een "Search Folder" aanmaken die in alle gewenste mappen naar ongelezen berichten zoekt.
- Rechts klikken op "Search Folders" in de mappen lijst
- Map een naam geven
- In volgende scherm regel toevoegen
- Als criterium selecteren "status" "is not" "read" ("status is niet gelezen" in het nederlands?)
- Bij folder sources alle gewenste (imap en pop) folders selecteren. 

Werkt met zowel imap als pop accounts door elkaar.

« Reactie #12 Gepost op: 2010/07/15, 21:57:31 »
Euphonix: ik heb jouw uitleg even toegepast in... Evolution. En die doet dat daar ook.... XD

Offline frankyds

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2010/07/15, 22:57:30 »
te laat  =D

geswitched naar thunderbird

heb tamelijk veel email (60.000 stuks) verdeeld over een 8tal accounts, en het syncen, indexen, etc. loopt als een horloge

« Reactie #14 Gepost op: 2010/07/15, 23:03:48 »
Maakt niet uit, hoor. Ben best wel blij dat je dit draadje hebt geopend. De oplossing van Euphonix heeft ook voor mij uiteindelijk wel iets elegants. De berichten die ik dan lees in die map "ongelezen" verdwijnen daar weer uit en staan (uiteraard) nog altijd in hun oorsponkelijke map.
Nu weet ik eindelijk wat die "Zoekmappen" onderaan in de linkerzijbalk eigenlijk betekent... XD

Veel succes nog met je email ! (verzamel je spam of zo ?)

Offline frankyds

• Lid
« Reactie #15 Gepost op: 2010/07/15, 23:34:42 »
ik was deze gebruiksvriendelijke werkwijze gewoon van op de mac, en vond het vervelend hoe evolution er standaard met om ging, mooi dat het toch lukt met een filter te maken

de imac gebruik ik als desktop, maar de macbook heb ik nu vervangen door ubuntu
werk toch al jaren met debian, en ubuntu laptop is dan nog de gemakkelijkste keuze

enkel nog wat zoeken wat ik er precies op wil

« Reactie #16 Gepost op: 2010/07/15, 23:39:07 »
Oh ja, zet je nog even "opgelost" vooraan in je titel ?
Klik in je eerste post op "verander" rechts bovenaan...
 Dank

Offline frankyds

• Lid
Re: [OPGELOST] Evolution: één inbox overzicht voor alle emailaccounts
« Reactie #17 Gepost op: 2010/07/16, 10:45:25 »
ik ga toch nog even evolution een tweede kans geven

wil namelijk proberen om de agenda uit evolution te syncen met google agenda (android phone)

Offline Jan E.

• Lid
« Reactie #18 Gepost op: 2010/07/16, 10:55:52 »
Dat is al helemaal geen probleem! Gewoon een nieuwe agenda aanmaken in Evolution, die verwijst naar je Gmail account. And that's it. Synchroniseert als een achterlijke, en on-the-fly. 'k Heb 'm zelluf ook......  =D

Dell Vostro 3360
Ubuntu 20.04

Offline frankyds

• Lid
« Reactie #19 Gepost op: 2010/07/16, 11:08:30 »
Dat is al helemaal geen probleem! Gewoon een nieuwe agenda aanmaken in Evolution, die verwijst naar je Gmail account. And that's it. Synchroniseert als een achterlijke, en on-the-fly. 'k Heb 'm zelluf ook......  =D

cool !