Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: OPGELOST: underclocken en undervolten zoals in Windows7  (gelezen 2708 keer)

Offline frank4

• Lid
OPGELOST: underclocken en undervolten zoals in Windows7
« Gepost op: 2010/05/16, 14:10:43 »
Hallo,
Ik heb gebruik gemaakt van de search maar alleen mijn oude topic gevonden van een jaar geleden.
Ik wil het volgende: In Windows(alle versies) kan ik met het programma RMCLOCK de processor minder spanning geven als dat de fabrikant heeft voor geschreven. Met RMCLOCK krijg ik het voor elkaar om de spanning op de processor met 0,35 v te verminderen en toch nog een stabiel systeem te hebben; dit scheelt zo een 10 graden dat de processor koeler is; en daardoor draait de ventilator dus niet en kan het koel-blok het alleen af.

Dit wil ik dus ook in Linux. Ik maak al gebruik van de processor aplet die de frequentie regelt. Ik heb al geprobeerd om in wine rmclock te draaien maar dat is mij niet gelukt (waarschijnlijk door te weinig kennis). Heeft iemand en alternatief of een workaround voor RMCLOCK?

Bedankt...
« Laatst bewerkt op: 2010/05/22, 23:12:53 door Frank »
Tja, Ubuntu na jaren windows gebruik....  ff wennen.

Re: underclocken en undervolten zoals in Windows7
« Reactie #1 Gepost op: 2010/05/16, 15:51:55 »
Zulke procedures doe je normaal in het bios van je moederbord. De laatste jaren hebben alle MB's van goede kwaliteit daar zelfs een apart onderdeel van voorzien in het bios. Maar dan moet je goed weten waar je aan begint.

http://www.highflow.nl/forum/f5/overclocken-q6600-580/

http://forums.extremeoverclocking.com/

Het is maar dat je het weet ;)
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Offline frank4

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2010/05/17, 23:43:37 »
Het bewerken van de voltages in de bios gaat wel bij mijn Desktop maar niet bij de laptop. Dit is een santarosa platform met een 7300 core2duo; in de bios hiervan kan ik niet de voltages instellen. Dus ik ben gebonden aan software programma's.

Offline frank4

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2010/05/22, 00:12:52 »
Siegi, je bent goed bezig!!! Dit zocht ik inderdaad. Hoe heb je dat gevonden? Ik heb het geproeerd met de termen unndervolten en linux maar helaas niets gevonden.

Bedankt Frank

Offline siegi

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2010/05/22, 12:22:20 »
Google zoekterm: undervolt cpu ubuntu
Het eerste resultaat is een link naar ubuntuforums.org, echter hier wordt je doorverwezen naar de recentere pagina die ik gegeven heb.

Re: OPGELOST: underclocken en undervolten zoals in Windows7
« Reactie #6 Gepost op: 2010/06/17, 19:46:37 »
http://openmindedbrain.info/09/05/2010/undervolting-in-ubuntu-10-04-lucid-lts/

Ik heb deze eens uitgeprobeerd, maar behalve geluidsreductie levert het bij mijn cpu niet echt veel op..

Onder volledige belasting (totaal vermogen laptop, en processortemperatuur):

53,2 Watt, 62 Celcius: normaal
46,8 Watt, 58 Celcius:  met ondervolten

Dus ongeveer een besparing van 12%

Mijn CPU heeft een hardware begrenzing op ondervolten. Mijn systeem is dus geen enkele keer onstabiel geworden tijdens het testen. Ik denk dat er met cpu's die niet begrenst zijn, en waar je dus het maximale aan ondervolten uit kan halen meer winst is te halen.

Wat een prettige bijeenkomst is, met ondervolten schakelt de ventilator bij maximale belasting van de laptop een standje lager dan zonder ondervolten. Wat herrie betreft is er dus wel winst. :D

edit: Vergeleken met de winst die frequency scaling van de cpu oplevert is de winst die ondervolten oplevert wel groot:

onbelast:
31,4 Watt bij 800 MHz
32,0 Watt bij 2 GHz

volledig belast:
53,2 Watt bij 800 MHz
53,2 Watt bij 2 GHz

Onbelast door frequentie wijziging van de processor dus slechts een maximale winst van zo'n 2%.

« Laatst bewerkt op: 2010/06/17, 20:13:09 door Thomas de Graaff »

Offline mp

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2010/06/18, 11:17:57 »
Thomas, hoe heb jij het vermogen gemeten? Of heb je er gewoon een metertje tussengehangen?

« Reactie #8 Gepost op: 2010/06/18, 11:32:13 »
Idd. gewoon een metertje aan de stekker van de laptop. (Voltcraft energy check 3000)

edit:
Volgens het artikel moet je dit met de powertop applicatie ook kunnen meten.
« Laatst bewerkt op: 2010/06/18, 11:39:16 door Thomas de Graaff »

Offline Rachid

• Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
« Reactie #9 Gepost op: 2010/06/18, 12:06:03 »
Ik heb hier helemaal geen verstand van hoor. Maar is het niet zo dat de batterij een soort van buffer is. Die wordt ondertussen misschien ook opgeladen. Of had je de batterij uit je laptop gehaald toen je dit ging testen?
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

« Reactie #10 Gepost op: 2010/06/18, 13:23:30 »
Dat zou in principe niet moeten uitmaken volgens mij, als de batterij wordt geladen, dan wordt die in bijde toestanden geladen, dus zowel bij undervolten als zonder ondervolten. Het verschil tussen energieverbruik van de laptop tussen deze twee toestanden blijft dan gelijk.

edit:
Het is mogelijk snel heen en weer te schakelen tussen ondervolten of niet.

Offline siegi

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2010/06/18, 15:03:35 »
Hangt er natuurlijk vanaf hoe de batterij wordt opgeladen.
Er kan bijv. een hysteris opzitten.  fictief voorbeeld (Hij laad op tot 11,1V en begint pas terug met laden als de spanning onder de 10,9V komt)

Zekerste methode is om de batterij los te koppelen.
Je kan natuurlijk ook de meting voldoende herhalen zodat je deze fout kan uitsluiten.

« Reactie #12 Gepost op: 2010/06/18, 16:10:13 »
Ok, om alles uit te sluiten, ik heb het even herhaald met en zonder batterij, maar met of zonder batterij maakt voor het gevraagde vermogen van de laptop niks uit.

Offline siegi

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2010/06/25, 20:39:53 »
Ik heb het zelf ook eens geprobeerd.
Echter enkel het tweede cijfer, was instelbaar. Ik kreeg een kernel panic bij 12. De andere cijfers gingen gewoon naar beneden tot nul zonder enig probleem. Toen het tweede getal werd ingesteld merkte ik wel dat de cpu temp beduidend kouder was, 60 inplaats van 72.

default waarde 45 37 18 11
huidige waarde 45 16 4  4