Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: PDF probleempje  (gelezen 1008 keer)

Offline BaukeP

  • Lid
PDF probleempje
« Gepost op: 2010/06/22, 22:56:22 »
Hallo,

Ik kwam er vandaag achter dat met pdf2djvu verkleinde pdf-bestanden niet leesbaar zijn in een windows omgeving. Dat is behoorlijk lastig. Op de site van pdf2djvu kan ik hierover niks vinden. In windows krijgt ik de melding dat het geen pdf is of dat het bestand corrupt is.

Het verkleinen doe ik als volgt:
pdf2djvu -o my.magazine.djvu -d400 -v my.magazine.pdf

De verkleinde bestanden zijn met Evince prima te lezen en zonder zichtbaar verlies.

Wie heeft deze ervaring ook, en belangrijker nog, wie weet een oplossing?

PS Gebruik Ubuntu 10.04 (volledig geupdate)

bij voorbaat dank

Bauke

Re: PDF probleempje
« Reactie #1 Gepost op: 2010/06/23, 07:44:35 »
"In Windows"? Welke PDF-lezer gebruik je dan in Windows?

Offline vanadium

  • Lid
Re: PDF probleempje
« Reactie #2 Gepost op: 2010/06/23, 10:32:24 »
Het djvu formaat is nu eenmaal géén PDF. Wat jij deed, was neit een PDF bestand verkleinen, maar een PDF bestand omzetten naar een "compacter" formaat, djvu. Je kan die bestanden enkel openen met software die dat formaat (ook) ondersteunt, zoals evince.

Offline BaukeP

  • Lid
Re: PDF probleempje
« Reactie #3 Gepost op: 2010/06/23, 21:05:14 »
Ik begrijp het. Evince las het en ik heb niet verder gedacht.
Blijft het probleem een beetje, dat ik .pdf-bestanden niet kan verkleinen. Of er moet een andere oplossing in Linux zijn.

Enig idee?

Bauke

Offline vanadium

  • Lid
Re: PDF probleempje
« Reactie #4 Gepost op: 2010/06/24, 20:58:56 »
Het enige wat ik zie is de PDF omzetten terug naar PDF, maar met opties die tot compactere graphics leiden (resampling naar lagere dpi, (sterkere) jpeg compressie, ... (je weet dat dit ook gepaard gaat met kwaliteitsverlies). Dit kan met ghostscript (commandolijn). Alternatief "printen" bijvoorbeeld vanuit Evince, en zien of en hoe je de instellingen van de "printer" kan aanpassen voor sterkere compressie.

Offline BaukeP

  • Lid
Re: PDF probleempje
« Reactie #5 Gepost op: 2010/06/24, 22:41:15 »
Vanadium, bedankt voor de tips!

Bauke