Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: (opgelost) kan R4-kaart niet meer gebruiken ?!  (gelezen 19145 keer)

(opgelost) kan R4-kaart niet meer gebruiken ?!
« Gepost op: 2010/06/14, 20:45:52 »
heeft iemand een idee hoe ik aan schrijfrechten kom voor mijn R4?
Ik had gedacht dat dat met "sudo nautilus > naar R4 > rechtermuisknop > eigenschappen > rechten > bestandstoegang: lezen en schrijven"  wel zou lukken om die rechten te wijzigen, maar dat werkt niet, helaas. Hij springt eenvoudig weg weer terug.
« Laatst bewerkt op: 2010/06/16, 19:21:32 door arthur2708 »
You gotta be hungry !

Offline TopGear

• Forumteam
Re: kan R4-kaart niet meer gebruiken ?!
« Reactie #1 Gepost op: 2010/06/14, 20:50:54 »
1. R4 is illegaal
2. Zit er geen schuifje op dat ding om schrijven toe te staan?
Kijk, zo:

Dat schuifje aan de linkerkant.

« Reactie #2 Gepost op: 2010/06/14, 21:05:00 »
Ik heb zo een kaartje niet
Het is een R4 revolution met daarin een heel klein Micro SD 4GB kaartje
You gotta be hungry !

Offline tigger

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2010/06/14, 21:42:04 »
Nu ken ik de R4 niet, maar kun je de kaart wel normaal benaderen en wijzigen als je de sd-card in cardreader steekt?
Card-reader in de ruimste zin van het woord. Soms kan een telefoon ook prima dienst doen als card-reader voor een micro-sd.

Werkt dat wel zit het probleem in je R4, werkt dat niet zit je probleem in je sd-card. en kun je verder in die richting speuren.
LPI-1, NCLA, RHCE, RHCVA

« Reactie #4 Gepost op: 2010/06/14, 21:53:45 »
1. Er is niets illegaals aan een R4 kaartje. Je mag er geen illegale spellen op zetten, dat is tegen de wet, maar met het kaartje op zichzelf is niks mis. Overigens mag je wel je eigen spellen erop zetten als back-up, maar dat terzijde.

2. Ik kan het niet controleren, mijn dochter heeft dat ding ergens liggen en ik weet niet waar, maar mij staat zeer sterk bij dat er geen schuifje op zit om schrijven toe te staan.
Ik ben even naar boven gelopen en nee, het zit er niet op.
Ik weet niet hoe je daar schrijfrechten op kan krijgen. Ik gebruik hem alleen onder Windows (die dingen zijn fat 32 geformatteerd) omdat ik dat makkelijker vind. Ik heb wel in het verleden eens problemen gehad dat mijn toenmalige cardreader alleen wilde lezen en niet meer wilde schrijven mar dat had meer te maken met de cardreader zelf. Die wilde niet meer helemaal jofel werken onder Windows 7.
Je steekt hem toch wel in een losse reader, niet?
Too often we enjoy the comfort of opinion without the discomfort of thought. Author : John F Kennedy

Offline petervs

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2010/06/14, 21:59:37 »
Misschien is het kaartje van slag omdat het niet goed ontkoppeld is vanuit windows? Zoja dan zou je het alsnog kunnen doen in windows en kijken of het dan wel werkt.
Ubuntu MATE 16.04

Offline chaos7

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2010/06/15, 05:55:52 »
ik heb het ooit wel eens gehoord dat zo'n kaartje van slag kan raken.
ik denk dat het komt door verkeerd te verwijderen uit een DS.
wat ik begrepen heb is dan formatteren in ik dacht fat32 en daarna de nodige installatie weer toepassen op het kaartje. daarna kan je weer de spellen er op zetten die je er op wilt hebben. (geen illegale)
ik denk dat je even moet googlelen op DS + R4
leven is wat je overkomt terwijl je andere plannen maakt

« Reactie #7 Gepost op: 2010/06/15, 12:11:32 »
Wat vaag is, is als ik in ubuntu formarteerd (fat32) dan kan ik wel de kernel op zetten maar thema wordt niet geladen en cheats worden ook niet geladen.
Als ik formateer in Windows doet alles wel een beetje vaag dus.

« Reactie #8 Gepost op: 2010/06/15, 13:10:21 »
Formateren gaat, ook, niet omdat ik geen rechten heb.
De rechten veranderen gaat niet want ze vallen steeds terug naar waar ze op stonden.
You gotta be hungry !

« Reactie #9 Gepost op: 2010/06/15, 23:32:36 »
Als je het geformarteerd heb. Ga vervolgens via terminal naar /media/

type daar   sudo chown <jou_gebruiksnaam>:<jou_gebruiksnaam> /<mount punt> dus de directory waar die op gekoppeld is. Als je dat gedaan hebt laat je het weten dat jij de eigenaar bent van dat opslag medium en zul je dus de rechten hebben.

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #10 Gepost op: 2010/06/16, 00:26:01 »
1. Er is niets illegaals aan een R4 kaartje. Je mag er geen illegale spellen op zetten, dat is tegen de wet, maar met het kaartje op zichzelf is niks mis. Overigens mag je wel je eigen spellen erop zetten als back-up, maar dat terzijde.
Wellicht is het toegestaan een reservekopie te maken van een spelletje dat je zelf bezit. Maar zeker geen "thuis-kopie".
http://www.nintendo.com/corp/legal.jsp
Citaat
There is a good deal of misinformation on the Internet regarding the backup/archival copy exception. It is not a "second copy" rule and is often mistakenly cited for the proposition that if you have one lawful copy of a copyrighted work, you are entitled to have a second copy of the copyrighted work even if that second copy is an infringing copy. The backup/archival copy exception is a very narrow limitation relating to a copy being made by the rightful owner of an authentic game to ensure he or she has one in the event of damage or destruction of the authentic. Therefore, whether you have an authentic game or not, or whether you have possession of a Nintendo ROM for a limited amount of time, i.e. 24 hours, it is illegal to download and play a Nintendo ROM from the Internet.

De Nederlandse wet is hier niet zo duidelijk in.
http://www.iusmentis.com/auteursrecht/software/reservekopie/
Citaat
In een kort gedingzaak over zogeheten "mod chips" voor Sony's Playstation spelcomputers kwam de rechter tot de conclusie dat een reservekopie alleen "noodzakelijk" is wanneer er een redelijke kans is dat het origineel defect of beschadigd kan raken.
Mogelijk zijn ROM's voor Nintendo DS te vergelijken met ROM's voor de Sony Playstation en is er geen noodzaak hiervan een reservekopie te maken. :|

Volgens mij zijn deze R4 kaartjes vooral populair omdat spelletjes gratis van anderen en internet gekopieerd kunnen worden, wat zeker niet legaal is. Met "vrije software" wordt op dit forum vaak iets heel anders bedoeld. ;)

Klik links bovenin op Documentatie

Offline Jan E.

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2010/06/16, 13:19:30 »
Even los van het al dan niet illegaal zijn van de kaartjes (wat overigens niet waar is, het kaartje zelf is niet illegaal, het ligt er aan wat je er mee doet...)

Het gaat hierbij idd ook meestal niet om de R4 kaart, maar om dat kleine ding, wat er in geschoven kan worden.
Ik weet niet hoe belangrijk de gegevens zijn, die op dat kaartje staan, maar met Gparted kan je het kaartje opnieuw formatteren (bijv. als FAT32), waarna het ding weer gewoon bruikbaar is. Dit komt af en toe voor en kan op deze manier hersteld worden.

Dell Vostro 3360
Ubuntu 20.04

Re: (opgelost) kan R4-kaart niet meer gebruiken ?!
« Reactie #12 Gepost op: 2010/06/16, 19:22:00 »
Gparted bracht de uitkomst.
 =D
You gotta be hungry !

« Reactie #13 Gepost op: 2010/06/16, 19:48:24 »
De Nederlandse wet is hier niet zo duidelijk in.
http://www.iusmentis.com/auteursrecht/software/reservekopie/
Citaat
In een kort gedingzaak over zogeheten "mod chips" voor Sony's Playstation spelcomputers kwam de rechter tot de conclusie dat een reservekopie alleen "noodzakelijk" is wanneer er een redelijke kans is dat het origineel defect of beschadigd kan raken.
Mogelijk zijn ROM's voor Nintendo DS te vergelijken met ROM's voor de Sony Playstation en is er geen noodzaak hiervan een reservekopie te maken. :|

Beetje offtopic, maar ik heb hier alleen met de Nederlandse wet te maken en wat er op een website van een fabrikant staat betekent hier al helemaal niks.
Waar staat in je quote dat het niet mag? Je zegt letterlijk "dat een reservekopie alleen "noodzakelijk" is wanneer er een redelijke kans is dat het origineel defect of beschadigd kan raken". Ik maak overal backups van omdat ik van mening ben dat die noodzaak er is. Ik koop een cd met  muziek en na 5 jaar kan ik hem weggooien omdat hij niet meer leesbaar is. Hetzelfde geld voor ROM's, niemand kan mij vertellen of die over 5 jaar nog leesbaar zijn (corrosie, kortsluiting, enzovoort). Dus maak ik backups.

Meer ontopic, wat was nu de oorzaak denk je Arthur2708? Niet goed ontkoppeld in Windows? Of iets verkeerds gedaan in Ubuntu? Vind het wel een beetje wazig dat je geen schrijfrechten had maar na formatteren weer wel. Moet een oorzaak voor zijn, lijkt me zo
Too often we enjoy the comfort of opinion without the discomfort of thought. Author : John F Kennedy

Offline Jan E.

• Lid
« Reactie #14 Gepost op: 2010/06/17, 20:36:17 »
oorzaak: het "over de datum" zijn van de DS-besturingssoftware, die ook op dat kaartje staat......... op de site van de fabrikant kan men nieuwe software downloaden.

Dell Vostro 3360
Ubuntu 20.04

« Reactie #15 Gepost op: 2010/06/17, 21:26:01 »
Tja, daar was ik dus echt nooit opgekomen..