Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Probleem met F spot  (gelezen 2271 keer)

Offline LWM

• Lid
Probleem met F spot
« Gepost op: 2010/05/30, 22:36:36 »
Vandaag voor het eerst foto's gedownload met F spot. Ik heb sommige foto's bewerkt en moet ik die nu opslaan? Zo ja, hoe?
Ik wil een aantal foto's uit F spot naar iemand mailen en dat lukt niet. Ik klik de foto aan en ga dan via 'bestand' naar 'emailen'. Dan krijg ik inderdaad een keurig schermpje met daarin de foto en een keuze om de verkleinen en 'emailbericht aanmaken'. Dan verschijnt netjes dat emailbericht (met vermelding: bericht+foto) maar zonder de foto als bijlage. Doe ik iets fout (of ligt het aan de upgrade naar 10.4 waardoor ik ook mijn XP kwijt ben plus al mijn submapjes van Thunderbird)? Als het wel werkt, hoe krijg ik dan meerdere foto's in 1 email?
Ik heb al geprobeerd om foto's uit F spot naar een mapje in 'afbeeldingen' ??? te kopieren om van daaruit te mailen, maar ik vind nergens in F spot de optie 'kopieren naar'.
Wie weet raad?

Offline ivo

• Lid
Re: Probleem met F spot
« Reactie #1 Gepost op: 2010/05/30, 22:54:33 »
Ik ben gewend om vanuit F-Spot fotos te importeren. Die slaat ie dan per default in mijn map Photos op.
Met daaronder mappen voor het jaar, maand en dag dat ie uit de exif(?) info uit de foto haalt..

inaninck@LT9:~/Photos$ ls
2009  2010
inaninck@LT9:~/Photos$ ls 2010
01  03  04  05
inaninck@LT9:~/Photos$ ls 2010/05
08  23
inaninck@LT9:~/Photos$ ls 2010/05/23
IMG_0051.JPG  IMG_0052.JPG  IMG_0053.JPG
inaninck@LT9:~/Photos$

Van daaruit kun je met je plaatjes doen wat je wilt.
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

« Reactie #2 Gepost op: 2010/05/30, 23:03:30 »
Als je wat foto's selecteert, dan op Foto klikken op de werkbalk>Exporteren naar>Map>Kies een map>Bij galerienaam staat al Galerie, of aanpassen of zo laten>Dan bij exporteer methode het rondje aanklikken wat voor De bestanden alleen opslaan staat. Het pad bij mij ziet er dan zo uit /home/gijs/Downloads/Gallery dus in die map staan de foto's. Een beetje omslachtig, maar dat went wel. :)
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline LWM

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2010/05/31, 13:57:38 »
Ik krijg inderdaad op die manier de in Fspot geselecteerde foto in een map onder Foto's. Vervolgens selecteer ik de foto en klik 'bewerken' > 'verzenden'. Krijg dan een venstertje Verzenden waar ik de bestemming (email adres) moet intikken. Daarna klikken op verzenden, maar er wordt niets verzonden. Ik heb als proef meermalen foto's naar mezelf gemaild maar er komt niets binnen.

In feite is verzenden rechtstreeks vanuit F spot eenvoudiger en dan kun je ook heel simpel de gewenste verkleining kiezen, maar (zie mijn eerste bericht) ook dan wordt er niets verzonden.

Conclusie: in beide gevallen gaat alles volgens het boekje tot en met aanklikken 'verzenden', maar er wordt niets verzonden. Ook is er geen foutmelding o.i.d. Vreemd!

Offline LWM

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2010/06/01, 15:33:37 »
Ik hoorde van iemand dat emailen vanuit Foto of F-spot het mogelijk niet werkt omdat ik eerst moet ingeven dat ik met Thunderbird mail werk.  Zou dat het probleem zijn? zo ja, hoe geef ik dat dan in?

« Reactie #5 Gepost op: 2010/06/01, 16:16:55 »
Ik moest even zoeken, ga naar Systeem>Voorkeuren>Standaarttoepassingen> Zet op het eerste tabblad bij e-mailprogramma deze op thunderbird. Afsluiten en F-spot starten selecteer een foto(of meer) en je kan onder Foto, per mail versturen, aanklikken. Dan in het pop up scherm kan je nog wat instellen en je E-mail maken.

Offline LWM

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2010/06/02, 21:12:06 »
Ga ik proberen. Vond overigens op een Engels Ubuntu forum exact hetzelfde probleem terug in een vraag uit 2008. Daar blijkt het op dat moment een bug in Ubuntu te zijn waar iedereen last van heeft. Er komt wel iemand met een oplossing maar die gaat technisch boven mijn pet. Je zou verwachten dat die bug inmiddels is opgelost, maar nee dus.

Offline LWM

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2010/06/02, 21:26:47 »
Ja, Gijsbert, het werkt perfect! Ben ik heel blij mee. Bedankt.
Je had het trouwens over meerdere foto's selecteren. Hoe kan ik uit een groot bestand een selectie losse foto's verzenden  in een bepaalde volgorde (als ik markeer gaan de tussenliggende foto's ook mee). 

« Reactie #8 Gepost op: 2010/06/02, 22:11:56 »
Je selecteer een foto, dan hou je CTRL ingedrukt, en houd deze ingedrukt tot je klaar bent, selecteer de volgende foto met de linkermuisknop etc. En dan Foto> per mail versturen.

Offline LWM

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2010/06/02, 22:30:34 »
Er gebeuren toch nog wat vreemde dingen: soms gaat het verzenden goed, een andere keer niet. Dan blijkt de instelling Thunderbird mail zomaar verdwenen en moet ik die weer invoeren.  Nu blijft Thunderbird staan, maar krijg ik steeds de melding: 'verzenden niet gelukt. Niet gelukt tijdelijk bestand ....(naam)..... te openen. Controleer tijdelijke map instelling'.  Let wel: het gaat om dezelfde foto uit F-spot die ik via dezelfde procedure naar dezelfde ontvanger verstuur!

« Reactie #10 Gepost op: 2010/06/02, 23:14:50 »
Hiermee het probleem misschien getackeld?
Expert Tip: If you're sending resized pictures, F-Spot will keep the modified versions somewhere in the
/tmp directory for 30 seconds. It's not an issue with evolution, which makes it's own local copy of the
attachments, but could be a bit too shorte if you're using thunderbird. You can change the delay by
editing the gconf key /apps/f-spot/export/email/delete_timeout_seconds.

Open de Configuratie -editor, staat onder Systeemgereedschap dan ga je naar apps>f-spot>export/email
Als in het vak rechtsboven de sleutel delete_timeout_seconds er niet bij staat dan rechts in het vak klikken.
In het popupvenster op Nieuwe sleutel klikken, bij naam delete_timeout_seconds invullen, bij waarde 30 of wat meer als het om sterk bewerkte foto's gaat. Sluiten en voor de zekerheid f-spot opnieuw starten.

Offline LWM

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2010/06/04, 13:10:00 »
In het hoofdmenu vind ik Configuratie editor. Die kan ik aanvinken zonder resultaat. Als ik de tekst aanklik (ook zonder aanvinken) krijg ik een schermpje met de kop Starter-eigenschappen. Daarin staan onder elkaar:
Type: toepassing
Naam: configuratie editor
Opdrachtregel: gconf-editor         Bladeren
Commentaar: volgt een tekstregel dat je er de hele configuratie mee kunt veranderen

Hoe kom ik dan bij apps (en verder)?

« Reactie #12 Gepost op: 2010/06/04, 13:19:46 »
Zo:

Offline LWM

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2010/06/05, 23:50:53 »
Het ziet er bij mij toch iets anders uit (of ik doe het niet goed), maar ben er uiteindelijk wel gekomen via Systeem>Voorkeuren>Hoofdmenu>Systeemgereedschap>Conf-editor. Vervolgens kreeg ik toen het eerder door mij beschreven schermpje waar ik niets mee kon. Toen ik daarin per ongeluk op het icoontje klikte kwam ik ineens wel bij apps>f-spot>export>mail maar daarna kwam ik weer niet verder. Dat sleutel-verhaal en pop-up venster vond ik nergens.
Als ik nu onder Toepassingen Systeemgereedschap aanklik krijg ik de volgende melding:
Kan conf. ed niet uitvoeren. Uitvoeren van dochterproces /home/lucien/.gconf/apps/f-spot/export/mail is mislukt. Toegang geweigerd. 

« Reactie #14 Gepost op: 2010/06/06, 12:07:16 »
Als je een terminal opent(onder Hulpmiddelen) en daar typt gconf-editor een ENTER geeft weet je tenminste dat je helemaal goed zit. Hierna via apps naar de map f-spot dan de map export en dan email dan in het vak waar de sleutels staan(rechts dus) met de rechter muis knop klikken en uit het popupscherm kiezen nieuwe sleutel. Dan bij naam delete_timeout_seconds invullen, bij waarde 30 of wat meer als het om sterk bewerkte foto's gaat. Sluiten en voor de zekerheid f-spot opnieuw starten.

Offline LWM

• Lid
« Reactie #15 Gepost op: 2010/06/10, 22:10:22 »
Via je laatste route-instructie: Toepassingen>Hulpmiddelen>Terminalvenster kwam ik waar ik zijn moest. Nu werkt het inderdaad. Ik heb hem op 120 ingesteld omdat ik vaak veel tekst bij een afbeelding moet voegen en dat gaat prima. Neem aan dat dit geen probleem kan opleveren. Heb inmiddels diverse afbeeldingen verzonden.

Je eerdere route via Systeemgereedschap>Configuratiescherm werkt echter niet. Als ik Configuratiescherm aanklik, verdwijnt alles en staat er in de balk onderaan de melding 'fout'. Klik ik die aan, dan volgt weer die eerder genoemde pop-up met 'Kan conf-editor niet uitvoeren. Uitvoeren van dochterproces is mislukt. Toegang geweigerd.

In ieder geval bedankt voor al je moeite.       

Offline LWM

• Lid
« Reactie #16 Gepost op: 2010/06/10, 22:19:25 »
Via je laatste routing: Toepassingen>Systeemgereedschap>Terminalvenster kwam ik waar ik zijn moet. Ik heb hem uiteindelijk op 120 ingesteld omdat ik vaak veel tekst bij een afbeelding moet voegen. Neem aan dat dit geen punt is. Inmiddels meerdere fotoś probleemloos verzonden.

Je eerdere routing: Systeemgereedschap>Configuratie-editor werkt echter niet. Als ik dat aanklik krijg ik weer die melding: Kan Conf-editor niet uitvoeren. Uitvoeren van dochterproces is mislukt. Toegang geweigerd.

In ieder geval dank voor al je moeite.   

Offline LWM

• Lid
« Reactie #17 Gepost op: 2010/06/10, 22:21:09 »
Sorry. Twee keer bijna hetzelfde mailtje omdat ik dacht dat het eerst niet werkte!

« Reactie #18 Gepost op: 2010/06/10, 22:37:42 »
Zou niet kunnen met de forum  software, maar gebeurt af en toe nog wel.