Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Trage processor  (gelezen 2450 keer)

Offline daorum

• Lid
Trage processor
« Gepost op: 2010/05/30, 22:05:07 »
Hallo allemaal,
Sinds kort heb ik ubuntu 10.04 LTS op mijn laptop (dell vostro 1700, centrino duo) geïnstalleerd; na 15 jaar microsoft waaronder vista is dit een verademing.
Toch heb ik een probleem als ik bepaalde applicaties start, want dan wordt mijn laptop op slag astmatisch, het scherm wordt blauw en gebruikt 100% van zijn CPU. Dit gebeurd o.a. met "bestandsbeheer" en het ophalen van mijn mails (kmail). Voor de rest ben ik dik tevreden over kcontact.
Heeft iemand ervaring hiermee?

Groeten,
Daorum

Re: Trage processor
« Reactie #1 Gepost op: 2010/05/30, 22:20:52 »
Welkom op het forum :)

Zou toch geen problemen moeten geven.
Wat voor videokaart zit erin?

Offline daorum

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2010/06/01, 23:29:08 »
Tot mijn schaamte, moet ik bekennen dat ik het niet meer weet. 8600M GT ? Hoe kan ik daar achter komen?
Ik ben bang dat met het installeren van ubuntu 10.04 instellingen van vostro heb weggepoetst (kan dat?).

Groeten,
Daorum

Offline timosha

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2010/06/01, 23:33:18 »
Gebruik je Kubuntu (Kmail) of Ubuntu? Als het Ubuntu is heb ik zo'n donkerbruin vermoeden.
Stabiele OS: Solaris 10 - OS X 10.6.4 - Linux Mint 9 - Windows 7
Project OS: Linux Mint 9 Isadora
Test OS: Ubuntu 10.04 - 10.10
Server: Windows Server 2008 R2 - Exchange 2010

Contra verbosos noli contendere verbis: sermo datur cunctis, animi sapientia paucis.

Offline daorum

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2010/06/02, 08:10:18 »
Ik heb ubuntu (10.04) geinstalleerd, daarna heb ik evolution eruit gegooid en kmail, kadresboek, etc geinstalleerd (en kcontact).
Ik ben een volkomen beginneling wat ubuntu/linux betreft, als je een advies hebt, graag.
Groeten,
Daorum

Offline timosha

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2010/06/02, 09:59:49 »
Ik heb ubuntu (10.04) geinstalleerd, daarna heb ik evolution eruit gegooid en kmail, kadresboek, etc geinstalleerd (en kcontact).
Ik ben een volkomen beginneling wat ubuntu/linux betreft, als je een advies hebt, graag.

Dat is wel veel KDE software voor Gnome. Telkens je in Gnome een KDE programma start worden er ook een aantal KDE modules gestart zoals Knotity, KDE runtime base, enz... Dat kan heel wat processorkracht vergen.

Als je een hoge processorlast hebt in Gnome bestandsbeheer kan dat aan gvfs-backends en gvfs liggen. Daar zat een bug in. Doe eens een update via update-manager.
Stabiele OS: Solaris 10 - OS X 10.6.4 - Linux Mint 9 - Windows 7
Project OS: Linux Mint 9 Isadora
Test OS: Ubuntu 10.04 - 10.10
Server: Windows Server 2008 R2 - Exchange 2010

Contra verbosos noli contendere verbis: sermo datur cunctis, animi sapientia paucis.

Offline daorum

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2010/06/02, 19:15:24 »
Ik controleer mijn updates dagelijks.

Desondanks blijft het starten en het zoeken in Bestandbeheer problematisch.

Wat kan ik verder aan doen?
Groeten,
Daorum

Offline asphyxia

• Forumteam
« Reactie #7 Gepost op: 2010/06/02, 20:20:23 »
Beste daorum,

1. Om erachter te komen, welk proces je CPU opslobbert, moet je de Terminal openen. Die vindt je onder Aplicaties>>Acessoires. Daarin vind je een zgn. prompt die er zo uitziet: gebruikersnaam-pcnaam-$. Daarachter typ je in: top (en <Enter> erna). Als het goed is, zie je nu welke processen met welk cpu-% verbruik bezig zijn. Omdat dit de hele tijd ververst, kan je de terminal omlaagklikken, de dingen starten die je pc vertragen, en dan kijken wat er gebeurt.
Top kan je afsluiten met Ctrl-c of q.
Laat de terminal nog even open staan...  ;)

2. Welke grafische kaart je hebt, sowieso al je hardware, is zo op te vragen.
Typ in de terminal sudo apt-get install hardinfo. Na de <Enter> wordt je password gevraagd. Dit intypen, je ziet geen tekentjes verschijnen, maar dit hoort zo. Weer <Enter> en het wordt geinstalleerd, is zo gebeurd.
Sluit de terminal af, en dan vindt je bij Applicaties>>Systeemgereedschappen het programma System Profiler and benchmark.
Open dit programma (waar nu al je hardware info inzit, maar dat vermoedde je al  ;)), en kijk bij PCI devices. Als je op de desbetreffende controller klikt, verschijnt in het ondervenster alle info.
[EDIT: dit zit ook in het Ubuntu Software Centrum, zie ik nu. Als je de zoekterm 'hardinfo' intypt, staat deze daar. Dat vindt je mogelijkerwijs gemakkelijker om zo te doen]

3. Ik ben het met Timosha eens, dat je vrij veel KDE-applicaties geinstalleerd hebt. Waar de kritische grens ligt is obscuur, maar teveel Gnome applicaties in KDE of andersom geeft op een gegeven moment duistere storingen (je zou natuurlijk ook Kubuntu kunnen installeren, als je de KDE-eyecandy zo goed bevalt). Maar, begin eens met (1) en (2).

Succes!

« Laatst bewerkt op: 2010/06/02, 20:24:26 door asphyxia »
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline daorum

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2010/06/02, 23:35:34 »
Here we are!

Punten 1 & 2 uitgevoerd; werkt perfect. :)

Punt 1
Zie bijlage, schermafdruk PCI devices. Ik word er niet wijs van. ???

Punt 2
Zie tweede bijlage. De belangrijkste CPU vreters zijn Nepomulservices en Virtuoso-t.
Als ik mij laptop afsluit, krijg ik de laatste dage de melding dat een applicatie nog actief is : /usr/bin/akonadi_nepomuk_contact_feeder.
Het duurt een pausje voordat de laptop down gaat.

Ik heb even naar Kubuntu gekeken, kan ik het strafloos downloaden en installeren over ubuntu?
Raak ik gegevens kwijt?

Bedankt voor je tijd.

PS hoe kan ik je de bijlagen opsturen (meer dan 100kb); forum beheerder is een beetje streng :|
Groeten,
Daorum

Offline asphyxia

• Forumteam
« Reactie #9 Gepost op: 2010/06/03, 00:00:55 »
Heb nog geen bijlagen gezien, maar dat kan ook anders.
Je maakt een schermafdruk, dat wordt een .png document en vind je in je eigen map.

Die kan je uploaden via bv http://www.my.imageshack.us.

Als je de URL van 'Forum link' copy/paste in je bericht, komt die afbeelding in je post te staan.

Er begint me al iets duidelijk te worden, jouw CPU-verstekelingen zijn nl. KDE-progjes die bekende CPU-vreters kunnen zijn. Vooral die nepomuk is een berucht nerveus geval.

Je kan de KDE-desktop over je ubuntu heen installeren, door kubuntu-desktop te installeren vanuit synaptic pakketbeheer (Systeem>>Beheer), als je geen gegevens kwijt wilt raken is dat een optie. Die kan je ook weer verwijderen trouwens. Er staat me bij, dat je dan de keuze hebt bij opstarten, maar dat weet ik niet zeker want ik installeer Kubuntu altijd apart. Maar ja, ik doe liefst schone installaties en hou KDE en Gnome programma's zoveel mogelijk uit elkaar, helaas ontsproten uit ervaring...  ;)

Btw, als je net met Ubuntu begint is het wel verrassend dat je KDE-programma's hebt geinstalleerd. Waarom eigenlijk? Doorgaans is dat niet nodig, omdat de Gnome-tegenhangers ook prima functioneren voor het doorsnee gebruik.

Een voorzichtig advies mijnerzijds zou zijn, om in het begin met Ubuntu te beginnen. Die is wat overzichtelijker als je alles nog moet gaan ontdekken.
« Laatst bewerkt op: 2010/06/03, 00:23:39 door asphyxia »
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline daorum

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2010/06/03, 00:19:25 »
Als je 15 jaar met Outlook (professioneel) hebt gewerkt is Evolution een vreselijk afgang. Ik was een belangrijke deel van mijn informatie kwijt...
Pas toen ik KDE-programma's ontdekte begon ik weer te ademen en kon ik mijn informatie uit Outlook overhevelen naar Kmail, Kadresboek, etc.

Ik probeer morgen de truc met uploaden.

Bedankt (nogmals) en welterusten.
Groeten,
Daorum

Offline heir4c

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2010/06/03, 08:01:24 »
Ter info:
Voor info over je hardware kan je ook in de terminal volgende ingeven:
sudo lshw -html > hardware.htmlDaarmee word een bestand gecreëerd in je Persoonlijke map met de naam: hardware.html
Als je daarop klikt zal het in de browser openen en je info geven over de hardware.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline asphyxia

• Forumteam
« Reactie #12 Gepost op: 2010/06/03, 11:05:50 »
Nog even een paar opmerkingen  ;)

1. Hier vind je veel info over Ubuntu: http://wiki.ubuntu-nl.org en http://sites.google.com/site/computertip.
Eén van de dingen die je beter niet kan doen, is programma's uit de basisinstallatie halen. Dat is nl. een uitgebalanceerd geheel en je OS kan instabiel worden als je dat doet. Als je een programma niet gebruikt, laat het dan gewoon staan.

2. Als je in open-source land terecht komt, zal je merken dat er heel veel leuke programma's zijn. Alleen al in Synaptic staan er zo'n 30000 pakketten, en er zijn er nog wel meer. Het is één grote shopping mall van leuk speelgoed. Als je bv. een messenger programma zoekt zijn er wel een stuk of 20. Uiteindelijk vind je wel wat het beste bij je past, en dat is voor iedereen verschillend.
Jouw eigenlijke issue is, dat je een mailprogramma zoekt, dat doet wat jij wilt. Zelf gebruik ik helemaal geen mailprogramma, maar doe alles op de site van GMail, dat heeft vele mogelijkheden om alles te sorteren en handlen. Jaren geleden gebruikte ik Mozilla Thunderbird (het broertje van Firefox) dat je ook op Ubuntu kunt installeren, en Thunderbird lijkt op Outlook (is alleen veel stabieler  ;)). En dat zijn uitsluitend mijn eigen ervaringen. Als je de mogelijkheden wilt weten, kan je gewoon een topic starten om te vragen bij jouw wensen wat er mogelijk is. Uiteindelijk kies je zelf wat je bevalt.

3. Het kan natuurlijk, dat je de KDE-applicaties het beste bevallen. Dan zou ik uiteindelijk toch de volledige Kubuntu installeren. Ik heb vroegâh met de zelf geinstalleerde kde-desktop over Ubuntu gewerkt, doorgaans ging dat goed, maar m'n systeem is ook enkele malen gecrasht. Kan ook best zijn dat m'n laptop dat moeilijk pruimde en anderen daar betere ervaringen mee hebben, hoor  ;)
« Laatst bewerkt op: 2010/06/03, 11:11:34 door asphyxia »

Offline daorum

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2010/06/05, 17:59:13 »
Allen, bedankt voor de goede adviezen.

Asphyxia, ik heb de truc met het uploaden van de schermafdruk nog niet uitgeprobeerd.
Ik heb het protocol van heir4c gevolgd en als het goed is, is het bestand hardware.html hierbij ingesloten.

Inmiddels heb ik nog het e.e.a. uitgeprobeerd: KDE-desktop biedt geen soelaas, ik had het indruk dat het systeem nog trager was  :o :o
Ik had mijn swap op 20, ik heb het op 0 gezet. ik heb niet het indruk dat het veel doet.
Als ik mijn laptop afsluit, krijg ik een melding dat er nog een programma actief is en geforceerd afsluiten kan leiden tot verlies van gegevens (akonadi_nepomuk_contact_feeder ???); pas na verloop van tijd sluit het vanzelf af.
Wat ik nog steeds niet begrijp is het overbelasten van de CPU; terwijl ik dit zit te schrijven, ligt het verbruik op 100%. Voor de rest, heb ik geen ander programma open.
Groeten,
Daorum

Offline heir4c

• Lid
« Reactie #14 Gepost op: 2010/06/05, 19:42:43 »
Om te zien welk proces zoveel inneemt, open een terminal en tik in:
topOf via Systeem>Beheer>Systeemmonitor
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/

Offline asphyxia

• Forumteam
« Reactie #15 Gepost op: 2010/06/05, 23:03:32 »
@heir4c, heel terecht gepost, maar dat heeft hij al gedaan  ;)

@daorum, akonadi vreet je cpu op, maar dat vermoedde ja al. Al die KMail, KAdressbook en whatever voor KDE-programma's zorgen dat je Ubuntu traag werkt.
Als Kubuntu en KDE (want KDE werkt op allerlei desktopomgevingen) niet bevalt, rest je niks anders dan een andere set programma's te zoeken die doen wat jij wilt. Ik heb al een voorzetje gegeven, maar ik ben niet alwetend, er zijn velen hier die nog andere suggesties zouden kunnen hebben, en het zou zomaar kunnen dat er vele mogelijkheden zijn. Mijn advies is, om een nieuw draadje/topic te starten, specifiek over jouw wensen met je mail, adresboek, e.d. (omschrijf maar zo gedetailleerd mogelijk) en te vragen wat de mogelijkheden zijn.

Offline heir4c

• Lid
« Reactie #16 Gepost op: 2010/06/06, 01:26:43 »
Sorry asphyxia, er over gelezen.

Offline daorum

• Lid
« Reactie #17 Gepost op: 2010/06/09, 16:51:37 »
Hallo, luitjes  8)

Even doorgegeven hoe ik inmiddels mijn probleem heb opgelost.

Terug naar KDE desktop en Akonadi-Nepomuk uitgeschakeld.
Ik hoop dat het geen is, maar sindsdien loopt mijn systeem als een trein en heb ik geen last meer van overbelaste CPU.

Nogmaals bedankt voor jullie ondersteuning.
Ce n'est qu'un au revoir.
Groeten,
Daorum