Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: C partitie draaien in Sun virtualbox  (gelezen 1442 keer)

Offline stenii

• Lid
C partitie draaien in Sun virtualbox
« Gepost op: 2010/06/04, 19:10:11 »
Hallo,

Ik heb sinds kort Ubuntu en nu probeer in Sun Virtualbox mijn c partie met Windows 7 draaiend te krijgen. Nu heb ik een beetje lopen google maar nu heb ik wel wat commando gevonden.

VBoxManage internalcommands createrawvmdk -filename /path/to/file.vmdk
      -rawdisk /dev/sda -partitions 1,5

Maar bij  -rawdisk /dev/sda verwijst naar een partitie of harde schijf ga ik van uit. Maar in mijn ubuntu installatie heb ik de hele map in sda niet. Kan iemand misschien mij wat uitleg geven hierover. Weet misschien iemand ook hoe ik zo een partitie kan draaien in Sun virtualbox.

Mvg
Sten

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: C partitie draaien in Sun virtualbox
« Reactie #1 Gepost op: 2010/06/04, 21:15:58 »
/dev/sda verwijst naar de eerste hardeschijf (sda de 2e schijf is sdb enz.)
Mocht je partities hebben, dan zijn dit op de eerste schijf b.v. sda1, sda2 enz.
Is dit wat je zocht ?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er zijn ook nog andere hobbies.

« Reactie #2 Gepost op: 2010/06/04, 22:53:59 »
Hallo, in VirtualBox draai je geen partities maar virtuele machines, ofwel besturingssystemen. Om met je c-schijf te kunnen werken, zul je eerst W7 als een virtuele machine binnen VB moeten installeren, met  Ubuntu als host-OS (in jouw/dit geval). Daarna kun je gewoon alle data op die schijf benaderen vanuit W7.

Maar misschien wil je liever gewoon je c-schijf vanuit Ubuntu benaderen? In dat geval heb je VirtualBox helemaal niet nodig, dat kan rechtstreeks.

« Reactie #3 Gepost op: 2010/06/05, 12:37:18 »
Hallo, in VirtualBox draai je geen partities maar virtuele machines, ofwel besturingssystemen. Om met je c-schijf te kunnen werken, zul je eerst W7 als een virtuele machine binnen VB moeten installeren, met  Ubuntu als host-OS (in jouw/dit geval). Daarna kun je gewoon alle data op die schijf benaderen vanuit W7.

Je kunt met die 'rawdisk' functionaliteit direct partities aanspreken, maar het is niet de meestgebruikte manier om Windows binnen Virtualbox te draaien, en als je het verkeerd doet heb je kans dat je je windowspartitie verprutst. Meer voor gevorderden dus. Hier nog een tutorial: http://www.sysprobs.com/access-physical-disk-virtualbox-desktop-virtualization-software. Ik kan me herinneren dat je bij XP ook nog een kopie van de MBR moet maken naar een bestand en dat door VB laten gebruiken, maar het is alweer een tijdje geleden dat ik dit heb gedaan.

Citaat
Maar misschien wil je liever gewoon je c-schijf vanuit Ubuntu benaderen? In dat geval heb je VirtualBox helemaal niet nodig, dat kan rechtstreeks.
Ik vermoed dat dit is wat de topicstarter eigenlijk wil.
« Laatst bewerkt op: 2010/06/05, 12:44:46 door AptlyNamed »

Offline stenii

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2010/06/05, 13:05:35 »
Thanks voor de antwoorden. Ik ga nog ff stoeie  =D Mijn Windows 7 starten niet meer op en toen dacht ik hem in Sun virtualbox te draaien en zoeken naar oplossingen in Ubuntu. Ik wist dat het in VMware wel kon dus vroeg ik me af of het in Sun Virtualbox kon. Dus als ik het goed heb is sda een bestand wat verborgen is?
« Laatst bewerkt op: 2010/06/05, 13:09:48 door stenii »

« Reactie #5 Gepost op: 2010/06/05, 22:59:16 »
Hallo stenii, ik heb sterk de indruk dat je verkeerd denkt over wat VirtualBox is of kan. Dat is geen software om een kapotte Windows-installatie mee te herstellen of om de data op je Windows c-schijf te redden. Je doet er mijns inziens goed aan eerst even wat basisinfo over VB te lezen. Het helpbestand van VB is al een heel uitgebreid ding (open VB en druk op F1).

Sda is geen verborgen bestand, sda is een schijfpartitie (technisch gezien is een Linux-partitie ook weer een bestand, maar dat is voer voor gevorderden). Open een terminalvenster en typ achter het $-teken:
fdisk -l
en je ziet ook alle andere partities verschijnen (dat is een kleine letter l, van 'list', geen 1).

Volgens mij moet je je oorspronkelijke vraag/probleem eens anders formuleren. Je hebt een Windows c-schijf die je niet meer kunt benaderen vanuit Ubuntu? Dan heb je, nogmaals, VB helemaal niet nodig. Laat maat horen wat je precies wilt, er zijn genoeg behulpzame mensen hier.

Groet, Paul.

Offline stenii

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2010/06/06, 18:02:20 »
Allemaal bedank het is me gelukt maar toen ik windows opstarte kreeg ik meteen een blauw scherm. Ik denk dat het met drivers temaken heeft.
MVG Sten