Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu op beperkte verticale schermresolutie  (gelezen 2006 keer)

Offline 3cHeLoN

• Lid
Ubuntu op beperkte verticale schermresolutie
« Gepost op: 2010/06/01, 19:07:15 »
Ik heb Ubuntu 10.04 op mijn laptop met een schermresolutie van 1366 x 768.  Het probleem is natuurlijk dat er slechts 768 verticale pixels zijn. Ik heb al een ander thema (helaas) dat iets compacter is en een compact thema voor Firefox.
Heeft iemand nog enkele tips om mijn beperkte schermruimte beter te kunnen gebruiken?

Offline mrGee

• Lid
Re: Ubuntu op beperkte verticale schermresolutie
« Reactie #1 Gepost op: 2010/06/01, 20:02:14 »
Hallo

En je gebruikt de normale ubuntu 10.04? De netbook remix levert misschien iets meer
aan bruikbare schermhoogte.

Maar wat ik meestal doe in mijn 'normale ubuntu', ik verwijder het onderste paneel en
zet de bovenste op autohide De werkblad wisselaar en de vensterlijst voeg ik weer
toe aan het bovenste paneel.

Groeten Gerrit
« Laatst bewerkt op: 2010/06/01, 20:23:20 door mrGee »
-- = >  simplify if you can   -- = >

Offline 3cHeLoN

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2010/06/01, 20:55:00 »
Bedankt voor je antwoord. Eén panel is wss wel genoeg denk ik, er is wel wat weinig plek voor de vensterlijst, maar het is wel te doen.
Verder vroeg ik me af, is het misschien mogelijk om het thema van ubuntu wat compacter te maken? Of bestaat er al een compacte versie van het nieuwe thema?

Offline mrGee

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2010/06/01, 21:02:20 »
Je bedoelt dat je de lettergroottes aan zou willen passen ed.?
Je kunt even rechtsklikken op je buroblad en werkbladachtergrond wijzigen
en dan het nu gebruikte thema wijzigen bijv. qua. Lettertypen.

Groeten Gerrit

-- = >  simplify if you can   -- = >

Offline 3cHeLoN

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2010/06/01, 21:09:53 »
De titelbalk van een venster is nu ongeveer even groot als het gnome-panel, ik zou dat graag wat kleiner willen, mss is het mogelijk om dit zelf aan te passen (te hacken)?

« Reactie #5 Gepost op: 2010/06/01, 21:17:46 »
tekstgrote aanpassen is een mogelijkheid ,balken verbergen (en er zo wijnig mogelijk gebruiken) grote van je balk aanpassen (px)
in firefox vinkje zetten bij kleine iconen en enkel iconen gebruiken geen tekst , bladwijzebalk verwijderen statusbalk enz (chromium instaleren is ook mogelijkheid)

« Reactie #6 Gepost op: 2010/06/01, 21:25:08 »
Aanpassingen die ikzelf heb aangebracht op mijn systeem op meer hoogte te creëren:
* Gebruik 1 verticaal paneel. (op een week ben je er aan gewend, een paar dagen als je de volgorde van de individuele paneel elementen herschikt naar je eigen stijl)
* Stel de font-grootte in zodat deze voor jouw aangenaam werkt. (Mijn scherm heeft de default dpi van 110x108, terwijl 96 nog steeds super-leesbaar is, how low can you go? Font Anti-aliasing verbeterd de leesbaarheid ook aanzienlijk)
* Ditch niet gebruikte werkbalken in je meest gebruikte applicaties. (Zo heeft mijn firefox enkel een navigation toolbaar of mijn Visual Paradigm heeft maar 3 i.p.v. een stuk of 7 toolbars)
* Besteed even 10 minuten opzoekingswerk per meest gebruikte applicatie of deze geen fullscreen-modus heeft. Bij bv. firefox kan dit getroggeld worden met "F11".
* Zie of je geen oude laptop met nog een 4:3 scherm op de kop kan tikken omdat deze te oud is voor windows :P

@TonH: Just installed "Compact Menu 2". Super :)
« Laatst bewerkt op: 2010/06/01, 23:03:28 door ShadowDragon »
Xubuntu 11.04 - Xfce 4.8 - SSD Vertex 2 (Extended) 60 GB

Offline TonH

• Promotieteam
« Reactie #7 Gepost op: 2010/06/01, 22:35:42 »
Installeer Compact Menu 2 in firefox. Hiermee wordt de menubalk als een icon in de navigatie werkbalk gezet en kan het menu zelf uitgeschakeld worden. Daarnaast kun je ook nog de bladwijzer werkbalk uitschakelen. Ik heb daarnaast ook nog de statusbalk uitgeschakeld en de voorgang van het downloaden van een pagina wordt met de add on Fission in de adres balk getoond.

Offline 3cHeLoN

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2010/06/02, 07:37:33 »
Bedankt voor alle tips! Het verkleinen van de lettertypes naar 9 helpt ook al behoorlijk in de dikte van de vensterbalken.
Dat compact menu 2 is echt mooi! Verder installeer ik altijd het classic compact thema en idd ook fission.

Offline 3cHeLoN

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2010/06/04, 12:33:38 »
Voor iedereen die nu nieuwsgierig is hoe mijn desktop eruit ziet, hier twee screenshots:

« Reactie #10 Gepost op: 2010/06/04, 12:38:43 »
Voor de vensterlijst kun je mss gebruik maken van dockbarx. Dat is eigenlijk hetzelfde, maar toont enkel de iconen.
http://gnome-look.org/content/show.php/DockbarX?content=101604