Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [KUBUNTU] Problemen met Akonadi  (gelezen 3135 keer)

[KUBUNTU] Problemen met Akonadi
« Gepost op: 2010/04/28, 21:16:03 »
Heb gister geupgrade van 9.10 naar 10.04. Geluid wilde niet meer werken bij mij, dus heb ik maar ff geupgrade naar de nieuwste versie. Krijg nu alleen veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel problemen met Akonadi. Dat prutprogramma wil niet meer werken. Hij vindt geen enkele hulpbronagent. Dit is nogal frustrerend, want de error komt elke keer tevoorschijn als ik Kontact open.

Nu las ik op http://userbase.kde.org/Akonadi_4.4/Troubleshooting het volgende:
Citaat
Environment Setup

The Akonadi server searches for Akonadi agents and resources in the paths defined in the XDG_DATA_DIRS environment variable. If Akonadi complains about not finding agents or resources, check if this variable is set correctly. Also keep in mind that even if set in a current console session, it might not have been set when starting the server. Starting the server manually in the current console session excludes this cause.

En dat is waar mijn kennis van Linux volledig ophoudt. Ik moet iets (wat???) aanpassen in de environment variable XDG_DATA_DIRS (wtf? komen we van de planeet Mars ofzo???). Wat moet ik nou doen??

Al dit prutfouten in Kubuntu en KDE die je gewoon met geen mogelijkheid als leek kunt oplossen... ik wordt er een beetje ziek van.

Wie kan mij helpen??
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

Re: [KUBUNTU] Problemen met Akonadi
« Reactie #1 Gepost op: 2010/04/28, 21:18:24 »
Niet zo Kubuntu afkraken graag. Want ik draai hier een verse install van 10.04 en heb geen enkel probleem met Akonadi.

« Reactie #2 Gepost op: 2010/04/28, 21:20:16 »
@Crashit:je draait ook nog steeds een test versie,dan kun je er nog niet vanuit gaan dat het allemaal 100 % werkt.Dat komt meestal vanzelf wel. ;)
Kubuntu 20.04

« Reactie #3 Gepost op: 2010/04/28, 21:24:39 »
@Crashit:je draait ook nog steeds een test versie,dan kun je er nog niet vanuit gaan dat het allemaal 100 % werkt.Dat komt meestal vanzelf wel. ;)

Precies. Ubuntu 10.04 mag dan wel bijna bug-vrij zijn, Kubuntu 10.04 heeft wel nog best wat bugs. En dat voor een LTS-release..

« Reactie #4 Gepost op: 2010/04/28, 21:31:50 »
Met kubuntu is het altijd verstandiger om te wachten tot de ergste bugs eruit zijn.Met de overstap van kde 3 naar 4 heb ik ook regelmatig haperingen gehad,dan gebruik ik een tijdje alleen gnome omgevingen,om daarna toch maar weer eens te kijken hoe het met de Kde omgeving is gesteld. :)
Kubuntu 20.04

« Reactie #5 Gepost op: 2010/04/28, 21:35:02 »
De overstap van KDE 3 naar 4 is groter dan van Kubuntu 9.04 naar 10.04 hoor ;) Er is maar weinig veranderd in 10.04, alleen wat nieuwere software en KDE 4.4 standaard. Verder zijn er maar weinig nieuwe dingetjes in Kubuntu 10.04 helaas.

« Reactie #6 Gepost op: 2010/04/28, 21:38:24 »
Vind Kubuntu een heerlijk systeem, maar op dit moment totaal niet. 1 Dag voor de release verwacht ik in ieder geval dat het systeem behoorlijk stabiel is en dat een ding als Akonadi gewoon werkt. En anders dat er gewoon goede documentatie is voor Akonadi.
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

« Reactie #7 Gepost op: 2010/04/28, 22:16:54 »
Vind Kubuntu een heerlijk systeem, maar op dit moment totaal niet. 1 Dag voor de release verwacht ik in ieder geval dat het systeem behoorlijk stabiel is en dat een ding als Akonadi gewoon werkt. En anders dat er gewoon goede documentatie is voor Akonadi.

Ik verwachtte ook heel veel van een LTS-release.
Maar Kubuntu 10.04 heeft nog wel wat foutjes, o.a. met de desktop effecten en KPackageKit die maar half werkt..
Verder werkt ie prima, maar dat soort foutjes horen niet in een final release, helemaal niet als het ook nog eens LTS is.

Offline asphyxia

• Forumteam
« Reactie #8 Gepost op: 2010/04/28, 23:23:57 »
@Crashit, ik denk dat je nog eeeeeeven geduld moet hebben.
Dat is geen sarcasme, maar gewoon realiteitszin. 10.04 is nog lang niet af, en verwacht pas ergens in juni of zo dat het een beetje soepel draait. En dan is Kubuntu nog geen core-business.  
Hey, ik heb Kubuntu 10.04 tijdenlang op mijn laptop draaiend  gehad, dat is gewoon zoals het is.
Akonadi heb ik geen ervaring mee, want die gebruik ik niet. So be it. Effe geduld, komt goed. Vergeet niet dat KDE en Ubuntu pas net komen kijken, loopt niet tegelijk foutloos. En, geluid -effe inhakend- is een stiefkind van Ubuntu. Komt goed, uiteindelijk. En breek me de bek niet open over KPackagekit  :evil: (waarom denk je dat ik elke keer moedeloos Synaptic installeer).
« Laatst bewerkt op: 2010/04/28, 23:27:54 door asphyxia »
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

« Reactie #9 Gepost op: 2010/04/28, 23:38:12 »
Akonadi,die draait toch als je kmail etc gebruikt?En Kpackagekit,tja een raar geval.Het is wel even wennen,synaptic is toch lekker vertrouwd.Die gebruik is dus,maar dat is wel lachen:die staat dus in mint standaard geinstalleerd in kde  ;)
Kubuntu 20.04

« Reactie #10 Gepost op: 2010/04/29, 20:13:03 »
Inderdaad dellkubuntu.

Ik gebruik daarom ook gewoon Adept, die gebruikt werd als pakketbeheerder tot aan 9.04 :)

@asphyxia: KDE en Ubuntu kennen elkaar als sinds 5.10 hoor, dus wat jij zegt klopt niet.
Geluid kun je heel simpel oplossen door Pulseaudio te verwijderen, uit- en in te loggen et voila.

Offline siegi

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2010/05/09, 02:04:06 »
Hmmm ik heb blijkbaar ook problemen met akonadi in kontact.  Telkens een self test window dat komt klagen over recourse agents die hij niet kan vinden. (of in het Nederlands hulpbron agenten.)
Wij zijn blijkbaar niet de enige.  https://bugs.launchpad.net/ubuntu/lucid/+source/akonadi/+bug/554514

« Reactie #12 Gepost op: 2010/05/20, 14:59:47 »
Hoi (K)Ubuntu'ers,

Helaas is het probleem met Akonadi op het moment van schrijven nog steeds niet opgelost, want ook ik heb dezelfde problemen als velen. Ik zal eens rondneuzen of deze bug wel afdoende is gemeld, want een fix is nog niet voorhanden of vrijgegeven (zover ik weet!) Zo nee, dan dien ik een bugreport in.

Ik ontdekte trouwens wel een workaround voor die foutmelding in Akonadi. Echt "chique" is het niet, maar het werkt wel. Dit loste bij mij die foutmelding over Akonadi op:

- Sluit Kontact helemaal af
   - Start vervolgens KAddressbook op (te vinden onder “Programma's --> Kantoortoepassingen” in het kickoff-menu)
   - Sluit deze weer helemaal af (met of zonder je er handelingen in hoeft te verrichten)
   - Start Kontact weer op

Mocht dit toch niet werken, probeer dan KAddressbook te benaderen vanuit KMail. Sluit KMail daarna weer netjes af, en start Kontact weer op. That should do the trick!

Bij mij begon Akonadi in ieder geval niet meer te "piepen" na deze handeling, en kan ik gedurende mijn uptime onbezorgd aan de slag met Kontact. Het vervelende is dat je bij elke restart dit trucje moet herhalen, mocht je Kontact op willen starten. Nou ja, het zij maar even zo.

Mochten er mensen zijn met een betere oplossing, dan zie ik (en alle anderen met dezelfde problemen) je posting van harte tegemoet hier in het forum bij dit draadje!  ;)

Groetjes,
Marqeaux.
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Offline siegi

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2010/05/23, 14:28:27 »
Hmmm, ik heb het bij mij kunnen oplossen denk ik.
Voor meer info kijk hier.
http://ubuntu-virginia.ubuntuforums.org/showthread.php?p=9329914

« Reactie #14 Gepost op: 2010/05/23, 20:06:06 »
Al geprobeerd siegi, maar het probleem is er nog steeds.
Maar op het KDE Forum zijn er meer mensen die dit probleem hebben, het is dus een KDE-bug en niet een Kubuntu-bug.

Offline siegi

• Lid
« Reactie #15 Gepost op: 2010/05/23, 20:45:54 »
Al geprobeerd siegi, maar het probleem is er nog steeds.
Maar op het KDE Forum zijn er meer mensen die dit probleem hebben, het is dus een KDE-bug en niet een Kubuntu-bug.
Bij mij is de foutmelding volledig weg hiermee. Ik heb echter al redelijk wat geknutseld voor ik deze oplossing tegen kwam. Misschien was het gewoon het laatste puzzel stukje.

Ik erger mij wel serieus aan heel het akonadi gedoe, ik denk dat de kubuntu dev beter gewoon de oude versie van kdepim hadden meegeleverd. Zoals de ubuntu dev's nu bijv doen met evolution 2.28/2.30.

« Reactie #16 Gepost op: 2010/05/23, 21:10:55 »
Maar de oude versie meeleveren op Kubuntu gaat moeilijker dan op Ubuntu. Aangezien er bij KDE veel meer afhankelijkheden zijn qua versies enzo.

Offline Ramana

• Lid
« Reactie #17 Gepost op: 2010/05/27, 08:46:02 »
Eindelijk: vanuit Kmail kan ik nu adressen uit Kaddressbook toevoegen.

Dit moest ik doen: http://userbase.kde.org/KAddressBook#Enabling_Resources

Enabling Resources

Again, your distribution may have already done this for you, but check SystemSettings > Advanced tab > KDE Resources. Make sure that the resources listed there are enabled, then use the 'Set as Standard' button on 'akonadi-resource Personal'. This will make the Personal Contacts addressbook available to KMail.