Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] paneel en bureaublad starten langzaam op  (gelezen 4405 keer)

[OPGELOST] paneel en bureaublad starten langzaam op
« Gepost op: 2010/05/19, 22:38:36 »
Hallo allemaal,

Ik heb ubuntu 10.04 geinstalleerd en ben er weer zeer tevreden mee! Alleen na het opstarten duurt het vrij lang voordat mijn bureaubladachtergrond en mijn paneel, bovenin het scherm, geladen worden. Ik heb al wat zitten pielen in de opstarttoepassingen maar helaas. Zijn er meer mensen die ook last hebben van dit probleempje? Als er iemand een oplossing weet hoor ik het graag. Alvast bedankt voor de moeite!

groetjes, Louke
« Laatst bewerkt op: 2010/05/27, 17:36:41 door Louke1968 »

Offline welrob

• Lid
    • robvanderwel
Re: paneel en bureaublad starten langzaam op
« Reactie #1 Gepost op: 2010/05/19, 22:40:43 »
Hier is het buroblad er gelijk na het opstarten en daarna komt gelijk het panel naar beneden zonder vertraging maar wel net iets mooier dan de oude versie die alles gelijk liet zien.
Kubuntu  15.04 -- Plasma 5.3 <------> Loving IT

Een dag niet gelachen is een dag niet .........

« Reactie #2 Gepost op: 2010/05/19, 23:03:03 »
Het duurt hier ook ongeveer 1 minuut van het moment dat ik "enter" na mijn wachtwoord heb ingegeven tot het moment dat het systeem in de lucht is (takenbalken zichtbaar).
Tijdens het opstarten (splashscreen) verschijnt er ook heel eventjes een groen scherm en is daarna weer vertrokken. Ik heb alle NVIDIA stuurprogramma's (173 & 96) al geprobeerd en ik heb ze d'r ook al allebei uit gehad maar dit heeft geen enkel resultaat gehad.

9.10 was aanmerkelijk sneller (+/_ 25 sec).

Iemand enig idee?
Laptop: PackardBell Easynote MZ-36, 2 GB, Ubuntu 12.04 + Ubuntu 11.10 beide met XP in VirtualBox (versie 4),
DesktopComputer: Intel(R) Celeron(R) CPU 2.40GHz, 512MB, Ubuntu 10.04.x LTS,
PPC: Mio Digiwalker P350, WM5

Offline jan11000

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2010/05/20, 06:19:44 »
Check eens je log files of daar fouten in voorkomen.

Of zoek op je "hardware en ubuntu 10.04"

Offline timosha

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2010/05/20, 08:05:14 »
Als Metacity zonder Compiz wordt opgestart, dus zonder grafische effecten, kan het in 10.04 nogal lang duren voor de desktop volledig opgebouwd is.

Kijk even na of je met jouw videochip/kaart Compiz kan gebruiken:
1) Klik rechts op het bureaublad;
2) Selecteer "Change desktop background";
3) Klik de tab "Visual effects";
4) Vink "normal" aan;

Er wordt nu een driver gezocht. Als die gevonden wordt accepteer dan de instellingen.

Als er geen driver wordt gevonden kan Compiz niet gebruikt worden.
Stabiele OS: Solaris 10 - OS X 10.6.4 - Linux Mint 9 - Windows 7
Project OS: Linux Mint 9 Isadora
Test OS: Ubuntu 10.04 - 10.10
Server: Windows Server 2008 R2 - Exchange 2010

Contra verbosos noli contendere verbis: sermo datur cunctis, animi sapientia paucis.

Offline Mark81

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2010/05/20, 09:24:53 »
Ik denk dat het meer met Nvidia te maken heeft en niet zozeer met grafische effecten en dergelijke. Heb er zelf ook last van en als je op het internet speurt, valt het op dat dit probleem vrijwel altijd aan Nvidia gerelateerd is. Ach ja, die 15seconden extra moeten dan maar...

Offline timosha

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2010/05/20, 09:50:19 »
Heb er zelf ook last van en als je op het internet speurt, valt het op dat dit probleem vrijwel altijd aan Nvidia gerelateerd is.

Mogen wij die internet bronnen ook weten ? Ik beperk mij in mijn onwetenheid altijd maar tot Launchpad als bron.

Contra verbosos noli contendere verbis: sermo datur cunctis, animi sapientia paucis.

« Reactie #7 Gepost op: 2010/05/20, 10:56:43 »
@ timosha
Als Metacity zonder Compiz wordt opgestart, dus zonder grafische effecten, kan het in 10.04 nogal lang duren voor de desktop volledig opgebouwd is.
ect...
Zelfs in de mode Extra visuele effecten draait alles goed/normaal als het systeem eenmaal on-the-run is en de stuurbestanden worden ook normaal gezocht en geladen.
De vertraging heeft volgens mijn bescheiden beginnerskennis wel met de videokaart te maken want de systeemgeluiden zijn veel sneller (loginsound) voor dat er ook maar een verandering in het beeld komt.
Hopelijk komt mark81 met zijn bronnen om naar de oorzaak te kunnen zoeken.
Laptop: PackardBell Easynote MZ-36, 2 GB, Ubuntu 12.04 + Ubuntu 11.10 beide met XP in VirtualBox (versie 4),
DesktopComputer: Intel(R) Celeron(R) CPU 2.40GHz, 512MB, Ubuntu 10.04.x LTS,
PPC: Mio Digiwalker P350, WM5

« Reactie #8 Gepost op: 2010/05/20, 11:18:43 »
Bedankt voor jullie reacties! Ik zie dat ik niet de enige ben. Mocht het een bugje zijn dan verwacht ik dat er tzt een update komt.

@Mark81: inderdaad die 15 seconden overleven we wel! =D XD

groetjes, Louke

Offline sudenna

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2010/05/20, 11:23:28 »
ik heb dit ook
bij mij duurt da om en bij de  40 seconde
hoe kan k da oplossen

ikke

Offline sudenna

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2010/05/20, 11:25:16 »
Ik denk dat het meer met Nvidia te maken heeft en niet zozeer met grafische effecten en dergelijke. Heb er zelf ook last van en als je op het internet speurt, valt het op dat dit probleem vrijwel altijd aan Nvidia gerelateerd is. Ach ja, die 15seconden extra moeten dan maar...
als het iets met Nvidia te maken heeft
hoe verklaart ge dees dan
ik heb een ati videokaart
en hebt t zelfde probleem

ikke

Offline timosha

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2010/05/20, 11:44:49 »
Bedankt voor jullie reacties! Ik zie dat ik niet de enige ben. Mocht het een bugje zijn dan verwacht ik dat er tzt een update komt.

groetjes, Louke

Als de PC een netbook is met UNE 10.04, dan is het een zware bug. Is het een gewone 10.04 installatie dan is het een Compiz probleem. Compiz moet volledig geinstalleerd zijn, ook compiz-fusion, enz...

Maar we wachten nog even op die fameuze internetbronnen van Mark81.

Offline Mark81

• Lid
« Reactie #12 Gepost op: 2010/05/20, 12:05:14 »

Hoho, ik heb geen directe bronnen, maar postuleerde een gedachte die ik kreeg na verscheidene keren googelen naar dit probleem.  :|
Misschien moet ik het breder formuleren, volgens mij ligt het aan de videokaart en is er niet direct een oplossing te vinden. Installeren van de nieuwste driver en zo heeft, naar mijn weten, weinig effect. Waarmee ik alleen probeer te zeggen, het is niet direct een Compiz probleem.

Maar goed, voor liefhebbers, het is iig gemeld: https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/gnome-session/+bug/534040

Offline timosha

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2010/05/20, 12:21:45 »

Maar goed, voor liefhebbers, het is iig gemeld: https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/gnome-session/+bug/534040

Die bug is mij bekend, maar in de draad kan je lezen dat deze bug niet alleen met de light themes optreedt maar ook met andere themes.

Ik had die bug ook in 10.04 Alpha en heb het opgelost door Compiz volledig te installeren.

Offline Mark81

• Lid
« Reactie #14 Gepost op: 2010/05/20, 12:52:41 »

Die bug is mij bekend, maar in de draad kan je lezen dat deze bug niet alleen met de light themes optreedt maar ook met andere themes.

Ik had die bug ook in 10.04 Alpha en heb het opgelost door Compiz volledig te installeren.

Weet ik, ik heb ook helemaal niets gezegd over het light thema. Ik laat alleen zien dat de bug gemeld is en heb daarbij aangegeven dat er meer over te vinden is. Hoe dan ook, ik kan de topicstarter dus niet helpen, enkel info geven dat het probleem bekend is. Compiz volledig installeren valt te proberen (alleen heb je dat in een alpha versie geprobeerd, maar dat is natuurlijk wel een erg ruwe versie), alleen denk ik niet dat daar de oplossing in ligt. Ik laat het hierbij, maar hoop dat ook dat de bug snel wordt opgelost!!

Offline timosha

• Lid
« Reactie #15 Gepost op: 2010/05/20, 13:09:45 »
Compiz volledig installeren valt te proberen (alleen heb je dat in een alpha versie geprobeerd, maar dat is natuurlijk wel een erg ruwe versie), alleen denk ik niet dat daar de oplossing in ligt.

Dat klopt. Maar mijn Alpha versie is een Beta geworden en dan een RC en tenslotte een Release. Ik heb nooit opnieuw geinstalleerd en de bug is nog steeds opgelost, bij mij tenminste.

Ik laat het hier ook bij. Ik heb een mogelijke oplossing gegeven en de betroffenen kunnen daar mee doen wat zij willen.

« Reactie #16 Gepost op: 2010/05/20, 19:21:00 »
Ik heb alles van compiz geinstalleerd via synaptic. Helaas geen resultaat. Toch bedankt voor het meedenken! ;)

groetjes, Louke

Offline sudenna

• Lid
« Reactie #17 Gepost op: 2010/05/21, 13:10:05 »

groetjes, Louke

Als de PC een netbook is met UNE 10.04, dan is het een zware bug. Is het een gewone 10.04 installatie dan is het een Compiz probleem. Compiz moet volledig geinstalleerd zijn, ook compiz-fusion, enz...

wat bedoel je met alles van compiz installeren wil je anders alle namen opgeven
die ik moet installeren in het software center dingens

bedoel je alles wat de naam compiz en compiz-fusion draagt
da ik da allemaal moet installeren

ikke

Re:[OPGELOST] paneel en bureaublad starten langzaam op
« Reactie #18 Gepost op: 2010/05/27, 17:35:50 »
Probleem opgelost! Ik heb de floppydrive in het bios disabled en voilla!! Het bureaublad en paneel verschijnen meteen :) ( ik gebruik dat ding toch niet meer). Voor degene die geen floppydrive hebben maar wel dit probleem; Als ik er iets over vind laat ik het weten.

EDIT: Het schijnt dat er mensen zijn die geen floppydrive hebben, maar door deze toch uit te schakelen in het bios wordt het probleem ook opgelost.

http://ubuntuforums.org/showthread.php?p=9356609

groetjes, Louke
« Laatst bewerkt op: 2010/05/27, 17:47:15 door Louke1968 »

Offline heir4c

• Lid
« Reactie #19 Gepost op: 2010/05/27, 18:54:55 »
wat bedoel je met alles van compiz installeren wil je anders alle namen opgeven
die ik moet installeren in het software center dingens
bedoel je alles wat de naam compiz en compiz-fusion draagt
da ik da allemaal moet installeren

Hier een linkje in verband met de compiz pakketten:
http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/na-upgrade-lucid-uiterlijk-gt-extra-instelling-is-weg-bij-opstarten-!/msg602146/#msg602146
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline sudenna

• Lid
Re:[OPGELOST] paneel en bureaublad starten langzaam op
« Reactie #20 Gepost op: 2010/05/27, 21:22:23 »
Probleem opgelost! Ik heb de floppydrive in het bios disabled en voilla!! Het bureaublad en paneel verschijnen meteen :) ( ik gebruik dat ding toch niet meer). Voor degene die geen floppydrive hebben maar wel dit probleem; Als ik er iets over vind laat ik het weten.

EDIT: Het schijnt dat er mensen zijn die geen floppydrive hebben, maar door deze toch uit te schakelen in het bios wordt het probleem ook opgelost.

http://ubuntuforums.org/showthread.php?p=9356609

groetjes, Louke
ik vind niet hoe ik de floppydrive kan uit schakelen
ik heb een asus moederbord

ikke

Re: [OPGELOST] paneel en bureaublad starten langzaam op
« Reactie #21 Gepost op: 2010/05/27, 22:46:39 »
Tijdens het opstarten op delete drukken, dan kom je in het bios. Meestal in het eerste tabblad ( waar de harde schijven worden aangegeven) staat de floppy drive. Deze moet je op disabled zetten daarna saven ( meestal F10 ) en opnieuw opstarten.Let wel op dat je niet zomaar wat instellingen gaat veranderen !!!!

groetjes, Louke

Offline sudenna

• Lid
« Reactie #22 Gepost op: 2010/05/28, 09:05:08 »
Tijdens het opstarten op delete drukken, dan kom je in het bios. Meestal in het eerste tabblad ( waar de harde schijven worden aangegeven) staat de floppy drive. Deze moet je op disabled zetten daarna saven ( meestal F10 ) en opnieuw opstarten.Let wel op dat je niet zomaar wat instellingen gaat veranderen !!!!

groetjes, Louke
ja ik wist wel hoe ik in de bios geraakte
maar ik vondt het precies maar niet in de bios, de floppy drive
nu hebk het gevonden
en tis gelukt
thanks dus  :P

ikke

« Reactie #23 Gepost op: 2010/05/28, 09:09:45 »
ahzo, op die manier. In elk geval fijn dat het weer opgelost is. Weer een probleem minder! ;) :D

groetjes, Louke

Offline sudenna

• Lid
« Reactie #24 Gepost op: 2010/05/28, 11:35:40 »
ahzo, op die manier. In elk geval fijn dat het weer opgelost is. Weer een probleem minder! ;) :D

groetjes, Louke
hehe yeps zeker  :P