Hallo allemaal,
Op een oude (bijna antieke) PC wilde ik een bruikbaar OS hebben, Ubuntu nemen lag voor de hand, maar de hardeschijf was/is veel te klein !
Dit heb ik opgelost door een installatie te maken met alleen een commandline, dus zonder grafische interface.
In het installatie menu van de alternate CD heet dit Install Commandline System.
Met sudo nano /etc/apt/sources.list de hekjes verwijderd voor de deb regels, om meer repositories ter beschikking te hebben.
Hierna heb ik de volgende commando's ingevoerd om toch een Grafische interface te krijgen:
sudo apt-get update
sudo apt-get upgrade
sudo apt-get install x-window-system-core
sudo apt-get install xfce4 xfce4-systemload-plugin xubuntu-default-settings xubuntu-system-tools
sudo apt-get instal language-pack-nl
en om het leven eenvoudiger te maken:
sudo apt-get instal mousepad ntp-simple samba synaptic
Bij mij resulteerde dit (met edgy) in een redelijk vlot systeem. (gezien de leeftijd van de PC)
Mijn vraag:
Zijn er meer mensen die dit willen proberen, dan hoor ik graag jullie ervaring, mogelijk dat er dan een scriptje gemaakt kan worden, om alles te stroomlijnen, het resultaat is dan een Subuntu (Small Ubuntu) systeem.
Het enige probleem waar ik nog niet uit ben, na het inloggen moet ik startx geven op de GUI te starten, hoe kan dit automatisch gaan ?
Graag reacties,
Ron