Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe Picasa laten zoeken op mijn nas?  (gelezen 8743 keer)

Hoe Picasa laten zoeken op mijn nas?
« Gepost op: 2010/05/01, 21:53:41 »
Damens, heren
Natuurlijk moet ik het weer eens moeilijk doen.  :rolleyes: Ik heb Picasa op mijn pc geinstalleerd en dat gaat natuurlijk primadeluxe. Ik wil echter Picasa ook wijs laten maken dat die mijn fotoĊ› op mijn mediahub moet toevoegen aan de collectie. Picasa voorziet niet standaard in die functie om netwerken te onderzoeken (en dat nog wel voor een zoekgigant! ..duh... XD ) en de foto's te indexeren. Maar als ik nou een map op mijn home zet en die op een af andere manieren linken aan de fotomap op de nas ? Kan dat ?? Of is er een slimmere/betere manier?? Google zelf kan me niet verder helpen behalve dat er erg veel feature-requests zijn om dat in Picasa mogelijk te maken.
Is eigenlijk niet meer van deze tijd, Google maakt iets en het niet eens een eigen thuisnetwerkje afzoeken ?? pfffffff.....  :rolleyes:
Wie heeft een tip??
What's in a name....
AMD Zambezi FX6100, 16 Gb intern, Nvidia GTX650 TI, SSD Samsung 830, SSD Liteon 160 Gb. 1 HDD 500 Gb

Offline wowo

• Lid
Re: Hoe Picasa laten zoeken op mijn nas?
« Reactie #1 Gepost op: 2010/06/10, 15:09:48 »
Maar als ik nou een map op mijn home zet en die op een af andere manieren linken aan de fotomap op de nas ? Kan dat ??
Ja zoiets kan natuurlijk.

Wat ik echter niet helemaal begrijp is dat jij blijkbaar een nas hebt maar geen gedeelde mappen van die nas automatisch laat mounten?

Zelf laat ik bepaalde gedeelde mappen (bv Nas-afbeeldingen) van mijn NAS (Synology DS107+) automatisch mounten.
Deze map is zichtbaar in de persoonlijke map van Ubuntu alsook onder lokaties > verwisselbare media.
Vervolgens kan je Picasa instellen dat hij die map meeneemt met de scans.
3xDesktop Manjaro Linux Gnome; 2xLaptop Manjaro Linux Gnome

Offline liffey

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2010/06/13, 10:15:21 »
Maar als ik nou een map op mijn home zet en die op een af andere manieren linken aan de fotomap op de nas ? Kan dat ??
Ja zoiets kan natuurlijk.

Wat ik echter niet helemaal begrijp is dat jij blijkbaar een nas hebt maar geen gedeelde mappen van die nas automatisch laat mounten?

Zelf laat ik bepaalde gedeelde mappen (bv Nas-afbeeldingen) van mijn NAS (Synology DS107+) automatisch mounten.
Deze map is zichtbaar in de persoonlijke map van Ubuntu alsook onder lokaties > verwisselbare media.
Vervolgens kan je Picasa instellen dat hij die map meeneemt met de scans.

hoi,

ik ben erg op zoek naar hoe ik folders op mijn nas kan mounten! Zie dat jij dat hebt gedaan, kun je op nitwit niveau de stappen hiervoor opschrijven? Zou ik erg blij van worden!

ubuntu 10.04
nas op 192.168.1.7
Via netwerk gewoon toegangkelijk, maar moet hem iedere keer opnieuw mounten als ubuntu opnieuw opstart. Daarnaast is de nas vanuit externe software nu niet te berieken, piassa zoekt niet op netwerk, zou dus super zijn als dat op deze manier wel lukt!

« Reactie #3 Gepost op: 2010/06/13, 12:32:33 »
Picasa is in werkelijkheid een Windows-programma dat via Wine draait. Het kan niet overweg met Ubuntu's netwerkfuncties.

Offline liffey

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2010/06/13, 13:20:38 »
Picasa is in werkelijkheid een Windows-programma dat via Wine draait. Het kan niet overweg met Ubuntu's netwerkfuncties.

easymp3gain 0.5.0 dan?
Geeft hetzelfde probleem, ik kan alleen maar bestanden lokaal zien en mijn nas wordt niet gezien door verkenner deel van het programma...

« Reactie #5 Gepost op: 2010/06/13, 13:26:41 »
Ook dat programma maakt geen gebruik van Ubuntu's netwerkfuncties.

Offline liffey

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2010/06/13, 13:29:29 »
Ook dat programma maakt geen gebruik van Ubuntu's netwerkfuncties.

In dat geval zoek ik een fotoprogramma, mp3 programma en brandprogramma dat de netwerkschijf wel ziet. Enig idee?

« Reactie #7 Gepost op: 2010/06/13, 13:42:31 »
Je kunt proberen de NAS aan te koppelen en vervolgens in de programma's die de NAS niet laten zien, naar de map /home/gebruikersnaam/.gvfs te gaan.

Offline liffey

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2010/06/13, 13:47:38 »
Je kunt proberen de NAS aan te koppelen en vervolgens in de programma's die de NAS niet laten zien, naar de map /home/gebruikersnaam/.gvfs te gaan.
hmm zie nergens een map .gvfs.
thx voor de snelle hulp overigens!
Hoop op een manier om de nas in het netwerk gewoon bij opslagmogelijkheden te zien staan, maar dat wordt lastig als ik het goed begrijp.
De nas staat elders en hangt bekabeld in het netwerk.
heb nog een draadje lpen wellicht dat die tot een oplossing komt.
groet.

« Reactie #9 Gepost op: 2010/06/13, 13:50:09 »
Die map is waarschijnlijk niet te zien, omdat mappen met een punt ervoor als verborgen worden beschouwd. Typ eens in het bestandsvak in het bestandsselectievenster van Picasa:

.gvfs/

<enter>

Als dat ook niet lukt, voer dan het volgende uit in een terminalvenster:

ln -s ~/.gvfs ~/Netwerkmappen

Er wordt dan een link naar .gvfs gemaakt met de naam Netwerkmappen.
« Laatst bewerkt op: 2010/06/13, 13:51:58 door Cumulus007 »

Offline wowo

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2010/06/13, 17:31:28 »
Ben bang dat de oorspronkelijke poster van de vraag: Hoe Picasa laten zoeken op mijn nas? het spoor bijster zal zijn.

Mijn antwoord op zijn vraag is:
Ja het is daadwerkelijk mogelijk om Picasa te laten zoeken op een NAS (ook al draait Picasa feitelijk onder wine).

Je zult echter zoals bovenstaande schrijvers aangeven eerst de gedeelde map van je nas zichtbaar maken voor picasa.

Ik mount daartoe automatisch een gedeelde map (volgens nfs protocol; maar kan ook met samba/smb/cfis) met de foto's die op mijn nas staan. Het koppelpunt van deze gedeelde map staat bij mij in /home/gebruikersnaam

Vervolgens is in Picasa is die map bij mij te vinden onder:
My documents/naamgedeelde map
(maar natuurlijk ook onder "/home/gebruikersnaam/naamgedeeldemap")

Om dit alles voor mekaar te krijgen zal je je eerst toch wat moeten verdiepen in de netwerkzaken van Ubuntu.

Zelf heb ik een Synology NAS en die ondersteund zowel Samba als het NFS als protocol.
En heb ik voor nfs gekozen.

Sommige zaken dien je in de NAS in te stellen die als server in dit geval dient, maar andere zaken dien je op je Ubuntu computer in te stellen die als client dient.

Stap 1 is:
een gedeelde map handmatig mounten op je computer (nb eerst een zgn koppelpunt aanmaken); je kunt hierbij kiezen voor een samba protocol of voor een nfs protocol (voor nfs: http://wiki.ubuntu-nl.org/community/NFS)
Stap 2 is:
deze gedeelde map automatisch mounten bij de start van je ubuntu computer (hiervoor wordt ftab gebruikt: http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Fstab?action=show&redirect=fstab)

« Laatst bewerkt op: 2010/06/13, 17:33:48 door wowo »
3xDesktop Manjaro Linux Gnome; 2xLaptop Manjaro Linux Gnome