Een paar maanden geleden heb ik een nieuwe pc aangeschaft, en aangezien je bij NVidia een stuk minder videokaart krijgt voor je geld dan bij ATI, heb ik de gok genomen en een ATI Radeon HD5670 in mijn PC gestopt. Dit heb ik geweten, want bij de installatie van de standaard restricted driver onder Ubuntu 9.10 wist mijn pc aardig hardnekkig te crashen. Na een paar (mislukte) pogingen om zelf een driver te installeren wou ik mijn computer toch een keer echt gaan gebruiken, en heb ik de zevende versie van het W besturingssysteem van M erop gezet. Ik moet zeggen dat dat niet eens zo slecht werkte, maar ik miste toch de vrijheid en (ironisch genoeg) de enorme hoeveelheid beschikbare software van Ubuntu.
Een paar dagen geleden heb ik de moed verzameld om (eerst maar eens op een oude harde schijf) te proberen of ik wel een driver voor mijn videokaart aan de praat kon krijgen onder Ubuntu 10.04. Tot mijn grote genoegen was het installeren van de ATI driver net zo makkelijk als het vroegâh altijd was met mijn NVidia kaart. Een goede reden om mijn computer te verlossen van Windows en weer compleet op Ubuntu over te schakelen.
Tot nu toe ben ik nog niet op grote problemen gestuit, dus ik kan beginnen mijn computer helemaal naar mijn zin in te richten.
Een van de grotere kleine problemen die ik tegen ben gekomen is de Compositing in KDE.
Ik heb een dualscreen setup en als ik beide schermen aansluit (één van 1280x1024 (Met een DVI>VGA op de DVI poort) en één van 1920x1080 (met een HDMI>DVI op de HDMI poort)) wordt de compositing uitgeschakeld. Ik krijg het ook niet aan door bij de instellingen op 'Compositing hervatten' te klikken, en ook niet met alt+shift+F12. Op één scherm werkt het wel gewoon zoals het hoort. Weet iemand hoe ik dit kan oplossen? Volgens mij is de driver van de videokaart goed geïnstalleerd, en verder kan ik geen oplossing verzinnen.