Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Update manager zoekt neit automatisch naar updates  (gelezen 1994 keer)

Update manager zoekt neit automatisch naar updates
« Gepost op: 2010/05/12, 18:59:50 »
Goedenavond,

Het valt me dat de update manager niet automatisch zoekt naar updates. als ik dan handmatig naar updates zoek, krijg ik een hele hoop updates te zien. Is dit een bug of heb ik iets fout ingesteld? zie snapshot.

Versie: Lucid Lynx

Offline heir4c

• Lid
Re: Update manager zoekt neit automatisch naar updates
« Reactie #1 Gepost op: 2010/05/12, 19:04:01 »
Weet niet of het een bug is maar ik moet ook altijd zelf de 'controleren' knop indrukken om mogelijke updates binnen te krijgen.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

« Reactie #2 Gepost op: 2010/05/12, 19:08:20 »
Lijkt me gewoon dat er omdat nhet een nog nieuwe versie is, gewoon veel meer updates binnenkomen. En dan gebeurt dat ook meerdere keren per dag. Omdat je dagelijks laat kijken, en hij dat bvb 's nachts doet, dan heb je een paar uur later al weer nieuwe klaarstaan en die zal hij niet eerst automatisch gaan zoeken, maar pas bij "controleren".
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline valk

• Lid
    • mpvalk
« Reactie #3 Gepost op: 2010/05/12, 19:12:43 »
Ik startte nav dit topic ook de update manager eens en die geeft dat ik 3 dagen geen updates gecheckt zou hebben. Echter de pc heeft in die 3 dagen toch wel aangestaan, dus wordt er blijkbaar niet automatisch gecheckt?
Er kwam overigens net wel een update binnen voor de update manager, misschien is het nu opgelost?

« Reactie #4 Gepost op: 2010/05/12, 19:32:08 »
Zal je moeten afwachten, om het te weten had je de bijbehorende uitleg moeten lezen... XD

Of misschien is dit wel de reden:
http://ubuntuforums.org/showpost.php?p=9275671&postcount=10
« Laatst bewerkt op: 2010/05/12, 19:34:18 door Prosper »
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline Lexaldo

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2010/05/12, 19:58:34 »
Updates traditionele stijl.
In de terminal: gconf-editor (of ga naar systeemgereedschap->configuratie-editor).

1) Ga dan naar apps –> update-notifier en vink auto_launch uit.
2) Zet regular_auto_launch_interval op 0 (=nul).

Offline Tom

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2010/05/12, 20:12:23 »
Dat is al sinds de 9.10  zo.
Hij zoekt één keer per dag naar updates voor de rest niet als alles zo staat wie hierboven.
Alleen als er veiligheids updates zijn dat kan dan elk moment van de dag zijn.

Als je het niet zo hebt staan krijg je één keer per week eventuele updates aangeboden ,of het moesten  weer security updates zijn die kunnen dan weer elk moment komen.
« Laatst bewerkt op: 2010/05/12, 20:15:55 door Wanda »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

« Reactie #7 Gepost op: 2010/05/13, 08:24:52 »
Helder. maar hoe laat die naar updates dan? Kan je dat ergens instellen?

Offline Lexaldo

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2010/05/13, 08:44:30 »
Helder. maar hoe laat die naar updates dan? Kan je dat ergens instellen?
Nog een keer, maar nu met iets meer uitleg:

Updatemeldingen traditionele stijl:
1) In het Gconf-editor venster ga naar apps –> update-notifier en vink auto_launch uit. Dit toont de systray icoon.
2) Zet regular_auto_launch_interval op 0 (=nul). Daardoor worden ook de niet-security updates getoond zodra ze beschikbaar zijn.

Offline JvH

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2010/05/13, 10:24:48 »
Volgens mij bedoelt James op welke tijd van de dag er naar updates gezocht wordt.

Offline Tom

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2010/05/13, 10:26:55 »
Ik geloof (mijn ervaring) als je de PC s´morgens aan gezet hebt.
Toch meestal voor middags.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

« Reactie #11 Gepost op: 2010/05/13, 14:35:56 »
Na enig opzoekwerk blijkt het volgende:
update-manager rekent met intervaltijden:
Je moet ook een verschil maken tussen controleren en installeren.
De controleertijd stel je in met de GUI, meestal zetten de mensen "dagelijks".
Maar "installeren" wordt gegeven door de auto-launch-time en die moet je via gconf-editor veranderen.
Standaard is dit 7 dagen voor niet-security updates.

MAAR:
Deze intervaltijd wordt gereset elke keer dat je iets installeert (en dat was/is eigenlijk een bug maar ik heb het draadje niet helemaal doorgelezen om te weten hoever ze er nu mee staan).

Uiteraard staat je PC niet altijd aan op dat exacte moment van een controle, maar elk half uur (dat de PC aanstaat) controleert ie of dat eerste interval al verlopen is. Is dat zo, dan zoekt ie naar updates. Zijn dat gewone, dan doet ie verder niks, zijn dat security, dan installeert hij die of zegt je dat er belangrijke updates zijn.

Zijn er een hele week geen dringende updates geweest, dan geeft hij pas na een week alle gewone updates in één keer weer.