Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] Namen partities veranderd na upgrade naar 10.04  (gelezen 1254 keer)

[Opgelost] Namen partities veranderd na upgrade naar 10.04
« Gepost op: 2010/05/08, 14:42:37 »
Nadat ik van 9.10 naar 10.04 was gegaan begonnen allerlei programma's te klagen dat ze geen permissie meer hadden om bij /media/Elements (dit is een WD externe HD) te komen. Hoe dit kwam illustreer ik met het volgende:

De map /media/ heeft als inhoud:
cdrom
cdrom0
Elements
Elements_
sda5
Torrents

de mappen Elements en sda5 hebben als icoontje een map met een kruis erdoorheen wat volgens mij betekent dat ze alleen voor root beschikbaar zijn. Die twee mappen hebben geen inhoud. Ik zou graag willen dat mijn externe hd weer Elements gaat heten in plaats van Elements_

Hoe moet ik dit doen?
« Laatst bewerkt op: 2010/05/09, 15:37:03 door Impocta »

Re: Namen partities veranderd na upgrade naar 10.04
« Reactie #1 Gepost op: 2010/05/08, 14:54:19 »
Nadat ik van 9.10 naar 10.04 was gegaan begonnen allerlei programma's te klagen dat ze geen permissie meer hadden om bij /media/Elements (dit is een WD externe HD) te komen. Hoe dit kwam illustreer ik met het volgende:

De map /media/ heeft als inhoud:
cdrom
cdrom0
Elements
Elements_
sda5
Torrents

de mappen Elements en sda5 hebben als icoontje een map met een kruis erdoorheen wat volgens mij betekent dat ze alleen voor root beschikbaar zijn. Die twee mappen hebben geen inhoud. Ik zou graag willen dat mijn externe hd weer Elements gaat heten in plaats van Elements_

Hoe moet ik dit doen?
open bestandsbeheer als root met
gksudo nautilus via
-> uitvoervenster ([alt]+[F2] vink uitvoeren in terminal aan)
->terminalventer (vind je onder toepassingen -> hulpmiddelen)
navigeer dan naar de media map en verwijder deze (en hernoem de map die je wil veranderen
indien dit niet lukt kun je ze ook verwijderen als root in je terminal:

sudo rm /media/map dat je wil verwijderen

« Reactie #2 Gepost op: 2010/05/08, 15:31:42 »
Als ik probeer om de map te verwijderen staat er.

rm: cannot remove `/media/ELEMENTS': is a directory

Waarom kan ik een map niet verwijderen?

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2010/05/09, 11:06:38 »
* Zorg ervoor dat de externe schijven afgekoppeld zijn!
* Gebruik dan het commando

sudo rmdir /media/map

Dit werkt enkel als de directory leeg is (vandaar dat er alvast geen partitie aan mag gekoppeld zijn). Dit is dis de veiligste methode.

Wis zowel Elements als Elements_. De volgende keer dat je de schijf aankoppelt, zal het koppelpunt Elements terug correct met de juiste permissies aangemaakt worden.

Een meer gevaarlijke methode is:

sudo rm -r /media/map

Dan wil je zeker dat de partities ontkoppeld zijn, want anders wis je alle gegevens!

« Reactie #4 Gepost op: 2010/05/09, 15:36:30 »
Bedankt voor de hulp. Ik had het via nautilus gedaan als root en ik had 'm niet afgekoppeld. Na het verwijderen heb ik 'm wel afgekoppeld en weer aangekoppeld en alles is weer zoals het hoort te zijn. Niet zo veilig dus, maar het werkte wel.

Is het nuttig als ik hierover een bugreport aanmaak en is het nog steeds nuttig als ik geen zin heb om de bug te reproduceren?

Offline vanadium

• Lid
Re: [Opgelost] Namen partities veranderd na upgrade naar 10.04
« Reactie #5 Gepost op: 2010/05/09, 15:37:36 »
Ik denk niet dat je met een bug te maken hebt.

« Reactie #6 Gepost op: 2010/05/09, 23:45:31 »
Hoe kan het dan dat dit probleem zich voortdeed? Kwam het door een fout van mijn kant dat de map is blijven staan nadat de hd ontkoppeld was waardoor bij aankoppeling de map niet meer aangemaakt kon worden?

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2010/05/10, 14:16:39 »
Dat is waarschijnlijk. De map was blijven staan, de nieuwe Ubuntu wil voor je schijf een koppelpunt aanmaken, - oops het bestaat al - en dan wordt een underscore toegevoegd om niet te conflicteren met het bestaande koppelpunt.

« Reactie #8 Gepost op: 2010/05/10, 19:19:40 »
Maar is het feit dat bij de upgrade een nieuw koppelpunt aangemaakt wordt óf het feit dat het oude koppelpunt blijft staan geen bug dan? Het zou toch niet normaal moeten zijn dan zoiets gebeurt? Is er sprake van toeva waardoor ik de enige ben die dit overkomt?(een fout in de timing o.i.d.)

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2010/05/11, 18:28:48 »
Het oude koppelpunt kan blijven staan zijn doordat de schijf (door jou dan) een keer niet juist is afgekoppeld geweest.