Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Update-initramfs i.v.m. plymouth opstart fout  (gelezen 1727 keer)

Offline tpderooy

• Lid
Update-initramfs i.v.m. plymouth opstart fout
« Gepost op: 2010/07/22, 09:17:51 »
Hallo,

Ik heb een Nvidia Geforce 8400GS en Ubuntu 10.04 LTS. Om de Plymouth bug op te lossen (ik heb geen splash screen tijdens het opstarten) heb ik deze fix gevonden:

gedit /etc/initramfs-tools/conf.d/splash
Maak in dit bestand FRAMEBUFFER = Y aan
update-initramfs -u

Deze fix werkt prima, alleen de optie -u is voor het updaten van de huidige kernel. Mijn vraag is als er een nieuwe kernel uit komt moet ik dan steeds handmatig update-initramfs -u uitvoeren? En is er een optie om één keer update-initramfs -u uit te moeten voeren zonder dat ik dit per kernel moet doen?

Hoop dat iemand de oplossing heeft.

Tom

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
Re: Update-initramfs i.v.m. plymouth opstart fout
« Reactie #1 Gepost op: 2010/07/22, 09:34:04 »
Dit hoef je maar 1 keer te doen.

Edit:
En verder kan ik je aanraden om /etc/default/grub aan te passen.
Zorg dat de volgende regels er in staan, zonder een hekje(#) ervoor.
GRUB_GFXMODE=1920x1200
GRUB_GFXPAYLOAD_LINUX=1920x1200
(1 regel staat er al, maar dan met een hekje ervoor en geen resolutie)
Vul wel een goede resolutie in die ondersteund wordt door je monitor.

Hierna sudo update-grub uitvoeren en je bent klaar.
« Laatst bewerkt op: 2010/07/22, 09:37:52 door Johan van Dijk »

Offline tpderooy

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2010/07/22, 09:34:35 »
Dank je wel Johan voor je snelle antwoord.

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #3 Gepost op: 2010/07/22, 09:39:32 »
Ik heb hem nog wat aangevuld :)
Hierna is je GRUB menu ook in de goede resolutie, en mocht je gebruik maken van virtuele terminals (control-alt-F1 t/m F6) dan zijn die ook in een hoge resolutie. Met control-alt-F7 kom je weer in je grafische omgeving.

Offline tpderooy

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2010/07/22, 09:48:03 »
Dank je wel Johan. De aanpassing voor het grub menu had ik al uitgevoerd. Bedankt voor je info.

Offline tpderooy

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2010/07/22, 10:03:31 »
Laatste vraag Johan:

Is er een verschil tussen het bestand 00_header aanpassen in /etc/grub.d en vervolgens gfxpayload=keep toe te voegen (mijn manier wat ik al heb uitgevoerd op mijn pc) of jouw manier dus alles plaatsen in /etc/default/grub bestand?

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #6 Gepost op: 2010/07/22, 10:07:59 »
gfxpayload=keep moet je niet gebruiken.
Je moet alles standaard houden, behalve /etc/initramfs-tools/conf.d/splash en /etc/default/grub
Alle andere wijzigingen kunnen de boel weer in de war schoppen.

Offline tpderooy

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2010/07/22, 10:10:04 »
Kan ik het bestand 00_header dan weer aanpassen naar de default waarde en dan nogmaals update-grub weer uitvoeren? Moet ik daarna dan ook nogmaals de update-initramfs -u uitvoeren? Of kan ik het nu beter zo laten? Kan ik wat stukmaken op deze manier? Ik wil niet dat ik straks niet meer kan booten.

Je geeft aan dat ik GRUB_GFXPAYLOAD_LINUX moet gebruiken. Ik zie echter op veel forums GRUB_GFXPAYLOAD staan. Zit er een verschil tussen deze twee?
« Laatst bewerkt op: 2010/07/22, 12:38:37 door tpderooy »

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #8 Gepost op: 2010/07/22, 19:59:24 »
Kan ik het bestand 00_header dan weer aanpassen naar de default waarde en dan nogmaals update-grub weer uitvoeren?
Jep :)

Citaat
Moet ik daarna dan ook nogmaals de update-initramfs -u uitvoeren? Of kan ik het nu beter zo laten? Kan ik wat stukmaken op deze manier? Ik wil niet dat ik straks niet meer kan booten.
update-initramfs moet je alleen uitvoeren als je iets in die configuratie aanpast (in /etc/initramfs...)

Citaat
Je geeft aan dat ik GRUB_GFXPAYLOAD_LINUX moet gebruiken. Ik zie echter op veel forums GRUB_GFXPAYLOAD staan. Zit er een verschil tussen deze twee?
Geen idee wat het verschil is.
Ik gebruik GRUB_GFXPAYLOAD_LINUX en dat werkt, dus dat is wat ik aanraad  :P

Ik zie op veel fora ook oude handleidingen, en handleidingen voor Debian of Arch Linux, dus pas op met wat je uitvoert! Die handleidingen zullen niet zomaar werken op Ubuntu.