Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Voorlopig "opgelost". 10.04 op Acer TravelMate 4500  (gelezen 1573 keer)

Offline Reijer

  • Lid
Voorlopig "opgelost". 10.04 op Acer TravelMate 4500
« Gepost op: 2010/05/03, 13:16:31 »
Een oude desktop draait al een paar weken op 10.4; geïnstalleerd met een daily build die ik op 13 april heb binnengehaald. Met dezelfde CD start de Acer probleemloos op. WPA2 sleutel erin en verbinding. Installeren lukte ook. LapTop uit- en weer aanzetten werkt. Maar......... na het downloaden van dik 200 Mb aan updates start ie niet meer op. Ik zie even een melding over een "missing or unsupported WMI interface; unable to load". Dan een paar seconden het Ubuntu-logo met de 5 stippen; en dan een zwart scherm en verder niets. Dus ook geen grub keuzemenu. Ook opstarten met de live CD van 29 april lukt niet. Uiteindelijk heb ik 10.4 opnieuw geïnstalleerd en daarna de updates binnengehaald BEHALVE de nieuwe kernel. de Acer draait nu dus met de 2.6.32-20 kernel.  Niet helemaal vlekkeloos: de draadloze verbinding komt niet automatisch tot stand; ik moet m'n netwerk kiezen. Terwijl in WICD "automatisch verbinden" aangevinkt staat. En de draadloze verbinding valt vlak na het opstarten regelmatig weg. Ik moet de Acer met de schakelaar uitzetten. En ik denk dat de ventilator minder draait dan ik gewend ben.

Hoe kom ik nu te weten dat een nieuwe kernel wel werkt ; dwz het grub-menu toont ?
Overigens: de WMI-melding verschijnt altijd na het aanzetten.

Er is een BIOS update beschikbaar, maar de Acer kan niet vanaf USB opstarten. Geldt het recept van Pjotr ook voor opstarten vanaf CD ? ( http://sites.google.com/site/computertip/biosflitsen )

Voor de volledigheid: twee dagen voor het uitkomen van 10.4 startte de Acer met 9.10 niet meer op: grub error 17. Een zeldzame fout las ik ergens. Daarom wilde ik snel over naar 10.4
De laptop is al een oudje, echt een Huiskamerevenwatopinternetzoekenmachine; ik heb dus helemaal geen haast. Ik zie het meer als een leerzaam project.

Reijer.
« Laatst bewerkt op: 2010/05/03, 16:47:16 door Reijer »

Offline Reijer

  • Lid
Re: Voorlopig "opgelost". 10.04 op Acer TravelMate 4500
« Reactie #1 Gepost op: 2010/05/03, 17:08:34 »
Een oude desktop draait al een paar weken op 10.4; geïnstalleerd met een daily build die ik op 13 april heb binnengehaald. Met dezelfde CD start de Acer probleemloos op. WPA2 sleutel erin en verbinding. Installeren lukte ook. LapTop uit- en weer aanzetten werkt. Maar......... na het downloaden van dik 200 Mb aan updates start ie niet meer op. Ik zie even een melding over een "missing or unsupported WMI interface; unable to load". Dan een paar seconden het Ubuntu-logo met de 5 stippen; en dan een zwart scherm en verder niets. Dus ook geen grub keuzemenu. Ook opstarten met de live CD van 29 april lukt niet. Uiteindelijk heb ik 10.4 opnieuw geïnstalleerd en daarna de updates binnengehaald BEHALVE de nieuwe kernel. de Acer draait nu dus met de 2.6.32-20 kernel.  Niet helemaal vlekkeloos: de draadloze verbinding komt niet automatisch tot stand; ik moet m'n netwerk kiezen. Terwijl in WICD "automatisch verbinden" aangevinkt staat. En de draadloze verbinding valt vlak na het opstarten regelmatig weg. Ik moet de Acer met de schakelaar uitzetten. En ik denk dat de ventilator minder draait dan ik gewend ben.

Hoe kom ik nu te weten dat een nieuwe kernel wel werkt ; dwz het grub-menu toont ?
Overigens: de WMI-melding verschijnt altijd na het aanzetten.

Er is een BIOS update beschikbaar, maar de Acer kan niet vanaf USB opstarten. Geldt het recept van Pjotr ook voor opstarten vanaf CD ? ( http://sites.google.com/site/computertip/biosflitsen )

Voor de volledigheid: twee dagen voor het uitkomen van 10.4 startte de Acer met 9.10 niet meer op: grub error 17. Een zeldzame fout las ik ergens. Daarom wilde ik snel over naar 10.4
De laptop is al een oudje, echt een Huiskamerevenwatopinternetzoekenmachine; ik heb dus helemaal geen haast. Ik zie het meer als een leerzaam project.

Reijer.
Ik wacht even met 10.04; Ik heb 9.10 weer geïnstalleerd. De Lynx is duidelijk nog niet klaar voor deze oude Acer, als ik zo vrij mag zijn. De ongemakken waren te groot: handmatig verbinding maken ( de eerste paar minuten om de haverklap). En ik vertrouw de ventilator niet. En ineens vroeg WICD tijdens het opstarten naar het wachtwoord om de netwerkkaart te benaderen!
Zodra het BIOS geflitst is, probeer ik het nog eens.
Wordt vervolgd.

Reijer.

Offline Rubecula

  • Lid
Re: Voorlopig "opgelost". 10.04 op Acer TravelMate 4500
« Reactie #2 Gepost op: 2010/05/05, 13:24:06 »
Ik heb dit probleem ook. Ik heb Ubuntu 10.04 geïnstalleerd op een oude acer travelmate 240, bij de reboot gaf hij twee errors:

error: no suitable mode found
error: unknown command 'terminal'

en daarna iets van de melding die jij ook zei: "missing or unsupported WMI interface; unable to load"

Ik ben een beginner met ubuntu, dus ik weet niet wat ik ermee moet. Ik denk dat ik ook voorlopig weer terug ga op 9.10, maar ik hoop wel dat iemand hier een oplossing voor heeft, al is er geen haast bij  ;)