Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: microsoft office draaien in ubuntu ? Kan dit ?  (gelezen 9504 keer)

Offline katraus

• Lid
microsoft office draaien in ubuntu ? Kan dit ?
« Gepost op: 2010/04/19, 21:13:58 »
Hallo

Ik heb een pc waar vista op draait maar de laatste tijd heb ik hier echter veel problemen . Start zomaar ineens opnieuw op , valt uit , reageert niet meer , enz .. Ik heb een opleiding gevolg in netwerk en daar heb ik dan ook leren werken met ubuntu . Vermits ik dus al een paar keer opnieuw vista heb moeten installeren zou ik graag ubuntu op de pc zetten en vista eraf smijten .
Nu komt het : mijn dochter werkt veel met de powerpoint van microsoft office i. Met open office kan ze niet zoveel doen als met de microsoft office . Kan ik de office van microsoft op mijn pc zetten als ik er ubuntu op zet ? En hoe?
Alvast bedankt

Offline Thijsg

• Lid
Re: microsoft office draaien in ubuntu ? Kan dit ?
« Reactie #1 Gepost op: 2010/04/19, 21:18:41 »
Hallo

Ik heb een pc waar vista op draait maar de laatste tijd heb ik hier echter veel problemen . Start zomaar ineens opnieuw op , valt uit , reageert niet meer , enz .. Ik heb een opleiding gevolg in netwerk en daar heb ik dan ook leren werken met ubuntu . Vermits ik dus al een paar keer opnieuw vista heb moeten installeren zou ik graag ubuntu op de pc zetten en vista eraf smijten .
Nu komt het : mijn dochter werkt veel met de powerpoint van microsoft office i. Met open office kan ze niet zoveel doen als met de microsoft office . Kan ik de office van microsoft op mijn pc zetten als ik er ubuntu op zet ? En hoe?
Alvast bedankt
Het is mogelijk met CrossOver, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee. Als je op dit forum eens zoekt met de termen "office" en "crossover", zal je wel verder komen. De mogelijkheid om te zoeken staat linksboven onder het Ubuntulogo.

Offline daido

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2010/04/19, 21:19:58 »
Met crossover (kost wel geld) kan je ms office draaien op linux.
Met wine weet ik niet of het lukt.

« Reactie #3 Gepost op: 2010/04/19, 21:25:17 »
Als het goed is zou het ook moeten werken met het programma 'wine'
Deze kunt u gewoon installeren via het Ubuntu Software Centrum (Toepassingen-->Ubuntu Software Centrum)
Dan kan u gewoon de cd erin doen, en dan rechtermuisknop en 'openen met wine'
Het voordeel van wine t.o.v. van CrossOver is dat Wine gratis is ;)

Misschien is het wel wijs om eerst even te dualbooten. Als het toch niet lekker werkt, of u hebt toch Windows nodig dan kunt u het altijd nog gebruiken.
 Dat kan heel eenvoudig tijdens de installatie, dan kies je tijdens stap 4 (degene waar de schijf ingedeelt wordt) voor keuzemogelijkheid tijdens het opstarten.
Dan kunt u zowel Windows als Ubuntu bereiken.

Verder staat standaard gewoon OpenOffice geïnstalleerd, dit is een prima alternatief. Het werkt soms net iets anders, maar je kan gewoon Office bestanden ermee maken en openen. Let dan wel op dat u het allemaal opslaat als Microsoft formaat (kunt u gewoon tijdens het opslaan aanklikken).

EDIT:
In wine kan het overigens wel een paar problemen geven, hier staat een site waar het allemaal getest is:
http://appdb.winehq.org/objectManager.php?sClass=application&iId=10 (engelstalig)
(Het kan zijn dat het bij u wel werkt, of juist niet.. Dit is gewoon getest door vrijwilligers op volledig verschillende computers)
« Laatst bewerkt op: 2010/04/19, 21:26:50 door Sjoerd Broekhuijsen »
PC: Processor - AMD Athlon II X4 640 (quad core, 3.0GHz), 4GB DDR2 RAM 800MHz, Videokaart: ATI Sapphire HD4850 met 512MB geheugen, 500gb 7200RPM HDD, Ubuntu 12.04 LTS

Wat doe je als je vraag is opgelost?

Offline sudenna

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2010/04/19, 21:53:47 »
Met crossover (kost wel geld) kan je ms office draaien op linux.
Met wine weet ik niet of het lukt.
ik heb crossover, kgebruik dit voor office 2007, alles draait perfect
hehe betalen, voor crossover, da ken k ni
myaa da zalk hier wel ni mogen zeggen zeker  :rolleyes:

« Reactie #5 Gepost op: 2010/04/20, 08:14:09 »
Onder Wine draai ik MSOffice 2003. Met behulp van Crossover draai ik MSOffice 2007. Acces krijg ik evenwel niet werkend.

Mocht uw dochter leergierig zijn, hier vind men hulp bij het gebruik van OpenOffice.org. OpenOffice.org bied enorm veel mogelijkheden, maar men moet willen er leren mee werken. Vroeger dacht ik ook niet zonder MSO te kunnen. Maar dit lijkt mij momenteel steeds beter te lukken.  ^-^

« Reactie #6 Gepost op: 2010/04/20, 12:07:09 »
Het zou zeer fijn zijn, als de zoekfunctie van dit forum eens gebruikt kan worden. Het barst namelijk van deze topics op het forum.
« Laatst bewerkt op: 2010/04/20, 13:25:15 door Wanda »

Offline siegi

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2010/04/20, 12:31:41 »
Office 2007 draait ook onder wine perfect, alleen kan ik niet upgraden naar sp2. Maar dat probleem heeft crossover office ook nog steeds.