Ik overweeg zelf om gebruik te maken van Teamviewer, een applikatie die je op Ubuntu kan gebruiken door een installatie in Wine. Het is dus een Microsoft applikatie die voor privé / niet-commercieel gebruik gratis is.
Ik ken iemand die het thuis gebruikt voor verbinding tussen zijn server, laptop of pc en netbook, en hij zegt dat dit prima werkt. Ik geloof dat hij thuis niks anders heeft dan Ubuntu, maar kommunikatie met een Microsoft OS via Teamviewer is zeker geen probleem vermits het voor die omgeving geschreven is.
Ik heb het daarstraks eventjes geprobeerd, maar de verbinding blijft slechts héél even bestaan, en valt direkt weer uit, vast iets in de instellingen. Eén van de 2 testapparaten was wel een laptop met de laatste beta Wine uit het Ubuntu Softwarecentrum op Ubuntu 10.04 beta1 ... Al dat beta ... misschien ook niet zo ideaal om te testen. Ik zal eens navragen morgen bij de persoon die het gebruikt wat hij aan zijn settings heeft veranderd om het te laten werken.
Mocht er iemand op het forum ervaring hebben met Teamviewer, post het hier gerust, ik vindt het in ieder geval een te onderzoeken alternatief voor VNC.
Trouwens : onder Ubuntu, welke VNC software is daar eigenlijk kwalitatief het beste ? Ik bedoel dan vooral qua stabiliteit en gebruiksvriendelijkheid.