Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Bewerken van geluidsfiles  (gelezen 1538 keer)

Bewerken van geluidsfiles
« Gepost op: 2007/10/25, 23:41:56 »
Gents,

Ik heb enkele wat langere geluids files (formaat mp3) en die wil ik graag in meerdere stukken hakken op door mij te bepalen momenten. Is er iemand die goede ervaringen heeft met een linux programma die dit probleemloos kan en zo ja: welk programma is dat ?
Dus 1 mp3 in een aantal kleinere stukken hakken van wisselende grootte.

Thanks, Monk.

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #1 Gepost op: 2007/10/26, 00:52:20 »
Audacity kan dat, maar is misschien wel overkill.

Voor de commandline heb je mp3splt, hiermee kan je ook mp3tjes in stukken hakken.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2007/10/26, 09:00:51 »
Om geluidskwalitatieve redenen moet je voor mp3splt gaan. Hiermee wordt je mp3 opgesplitst zonder de gecomprimeerde audiodata te veranderen. De kwaliteit blijft dus even goed (of slecht) als ervoor.

Met Audacity kan je inderdaad handig je mp3 inladen. Hierbij wordt hij gedecomprimeerd. Je kan handig aanduiden waar hij gesplitst moet worden en dan alle stukjes uitschrijven. Hierbij moet het geluid echter opnieuw gecomprimeerd worden, wat kwaliteitsverlies met zich meebrengt (één van de manieren waarop mp3 comprimeert, is door het "weggooien" van geluidsinformatie die je amper of niet hoort).

Opletten met het splitsen van mp3s als er niet op stiltes wordt gesplitst. Er zijn, vooral onder Linux, bijzonder weinig media players die verschillende geluidsbestanden achter elkaar kunnen spelen zonder een zeer kleine pauze of klik te introduceren.

« Reactie #3 Gepost op: 2007/10/26, 09:11:34 »
Goeie tips heren.
Feitelijk heb ik 1 grote mp3 file waar een boek op wordt voorgelezen.
Ik wil graag elk hoofdstuk van dat boek in een aparte file wegschrijven, maar weet nu nog niet waar elk hoofdstuk eindigt. Dus zal ik die punten eerst moeten bepalen. Ik ben benieuwd of ik dan met mp3splt wel goed uitkom.

Na het splitsen ga ik al die files wegschrijven op een cd zodat ik m in de auto kan beluisteren. Stiltes tussen de hoofdstukken zijn juist de bedoeling zodat die cd-speler ze als aparte "nummers" ziet.

Monk.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2007/10/26, 09:37:52 »
Geen probleem dan. Gebruik Audacity om de mp3 te laden en te "zien" waar je moet splitsen. Voer de eigenlijke splitsing dan uit met mp3splt.

Je kan hierbij "gedit"open hebben, en het commando beginnen typen

mp3splt album.mp3 0 4.32.19

en dan vul je maar steeds de tijden in waarop je wil splitsen. Daarna kopieer je het commando naar het clipboard en plak je het (Ctrl+Shift+V) in de terminal.

« Reactie #5 Gepost op: 2007/10/26, 09:40:46 »
Thanks, ik wilde ze inderdaad samen gaan gebruiken.

Monk.

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #6 Gepost op: 2007/10/26, 09:43:31 »
mp3splt kan ook knippen op momenten van stilte als het goed is.