Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Kan je BIOS instellingen wijzigen vanuit Ubuntu Dapper?  (gelezen 1886 keer)

Offline Jenske

• Lid
Kan je BIOS instellingen wijzigen vanuit Ubuntu Dapper?
« Gepost op: 2006/11/20, 17:59:20 »
... da's inderdaad mijn vraag.

Niet dat ik dagelijks (of zelfs wekelijks) moet zitten prutsen aan mijn BIOS (of beter: die van mijn Compaq Evo), maar toch vroeg ik me af of er in Ubuntu Dapper Drake een tooltje bestaat om het BIOS te wijzigen.
... Kubuntu 25.04 ... KDE Plasma ... X11 ...
... 32 Gb RAM ... NVidia GeForce RTX 3060 ...

Offline bartek

• Lid
    • http://bartek.blogsome.com
« Reactie #1 Gepost op: 2006/11/20, 18:20:26 »
Dat bestaat volgens mij niet omdat een bios eigen is aan de fabrikant en dus steeds anders is.
Bestaat volgens mij ook niet in Windows.
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Offline Duckie

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2006/11/20, 18:35:36 »
Ik heb bij mijn moederbord wel een programma om dingen zoals het logo te veranderen en om de bios te updaten. Bedoel je zo iets?
Voor linux ben ik zo iets nog niet tegen gekomen maar als ik iets vind dan zal ik het op dit forum laten weten.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #3 Gepost op: 2006/11/20, 21:37:54 »
Compaq, die heeft toch zo'n achterlijk systeem voor z'n BIOS? Vroeger in elk geval wel. Toens stond het Compaq BIOS deels in de EEPROM chip op het moederbord, en deels op een aparte verborgen FAT partitie op de harde schijf.

Een bijzonder akelig systeem. Als je de harde schijf had geformatteerd, dan was die verborgen partitie natuurlijk ook weg. En dan moest je speciale diskette images downloaden van de Compaq webstek, om die FAT partitie weer aan te maken.

Afijn, voordat je zoiets doorhebt, ben je dus een halve dag verder.

Hartekreet: BIOS hoort ALLEEN EN VOLLEDIG in de EEPROM chip te staan!

Groet, Pjotr.

nils holkerson

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 2006/11/21, 00:31:00 »
waarom zou je het willen? je kan toch gewoon alle functies veranderen voordat je systeem het OS opstart? meestal met een combinatie van ctrl-alt-del of ctrl-f1 ofzoiets. ik denk ook dat je er niet bij kan omdat als alles draait, je systeem in de war raakt op het moment dat je aan de instellingen gaat zitten klooien... en als dat niet zo zou zijn zou je de pc eerst opnieuw op moeten starten voor het effect zou krijgen

Offline jgoor

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2006/11/21, 08:51:54 »
Het lijkt mij ook niet zinvol.
Ik heb zelf een Compaq EVO620(? - ofzo.. heb heb nu niet bij me) laptop en de bios settings zijn verre van uitgebreid. Eenmaal instellen en klaar - nooit meer aanzitten!
Is er een bijzondere reden voor deze vraag? (uit nieuwsgierigheid)

Offline wim2

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2006/11/21, 08:55:02 »
In windows kan ik "als ik wil" ook bios instellingen doen (HP/Compaq nx6125).

Doe dat nooit, dus waarom zo je dat willen in Linux.
Linux... nice!

Laptop HP NX6125: Ubuntu 8.04 - the Hardy Heron
Linux user #432388

« Reactie #7 Gepost op: 2006/11/21, 10:21:43 »
Ik wijzig ook wel eens mn BIOS-instellingen, betreft zaken waar ik weet wat ik doe.
Maar waarom vanuit ubuntu??? Gewoon met del of F(nogwat), de toets daarvoor wordt weergegeven wanneer je de PC opstart, je BIOS ingaan.

Offline Jenske

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2006/11/21, 20:18:20 »
Citaat van: jgoor
Het lijkt mij ook niet zinvol.
Ik heb zelf een Compaq EVO620(? - ofzo.. heb heb nu niet bij me) laptop en de bios settings zijn verre van uitgebreid. Eenmaal instellen en klaar - nooit meer aanzitten!
Is er een bijzondere reden voor deze vraag? (uit nieuwsgierigheid)
't Was maar een vraag, maar ik zat met het probleem dat ik dacht -- herhaal: dacht -- dat ik iets aan m'n BIOS instellingen moest wijzigen om m'n NumLock standaard op 'aan' te zetten. Tegen dat ik m'n PC het opgezet en Ubuntu verschijnt besef ik telkens weer dat ik die NumLock weeral eens vergeten ben aan te zetten.

En ja, ik weet dat je die ook in Ubuntu kan instellen, dus dat heb ik al lang gedaan.

Maar het leek me leuk om weten. Inmiddels begrijp ik ook uit jullie mails dat het weinig zinvol is om te zitten prutsen aan de BIOS.

Dat verhaal van die Compaq klopt zeker voor de oudere modellen, maar ik moet zeggen dat mijn huidige model daar (voor zover ik kan oordelen) geen last meer van heeft. Ik heb nl. Ubuntu recent helemaal opnieuw ge
... Kubuntu 25.04 ... KDE Plasma ... X11 ...
... 32 Gb RAM ... NVidia GeForce RTX 3060 ...