Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: systeemherstel  (gelezen 5363 keer)

ipsos

• Gast
systeemherstel
« Gepost op: 2008/01/09, 08:48:55 »
Misschien een 'domme' vraag van een verstokte Windows XP-gebruiker (die onlangs overstapte naar Ubuntu):

'Is het mogelijk om net als in XP herstelpunten te maken en het systeem te herstellen (systeemherstel) ?'

systeemherstel
« Reactie #1 Gepost op: 2008/01/09, 08:53:35 »
Ja, maar niet op de manier die jij bedoeld.
Persoonlijk gebruik ik snapshot (gebruik maar even de zoekfunctie op dit forum).
Feitelijk worden dan steeds de gewijzigde bestanden opgeslagen.
Je kunt dan altijd terug naar een volledige backup indien nodig.
Herstelpunten in XP zijn wat mij betreft nog steeds handiger qua functionaliteit.

Monk.

Offline ammy

• Lid
Re: systeemherstel
« Reactie #2 Gepost op: 2010/03/22, 16:54:03 »
ik heb ubuntu maar ben me draadloos netwerk kwijt perongeluk iets verkeerts gedaan
wat moet ik nu doen?? is er toevallig ook een systeem herstel??

« Reactie #3 Gepost op: 2010/03/22, 16:56:39 »
Wat heb je dan gedaan dat tot gevolg had dat je draadloos niet meer werkt?

En nee, er is geen systeemherstel.

Offline koos4401

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2010/03/23, 17:25:15 »
Wat ik altijd doe voordat ik met mijn systeem ga "klooien", is een image maken vlak voor ik begin.
Gebruik daarvoor Clonezilla, dat je op een bootable CD kunt zetten, in combinatie met externe opslag.
Het maken van de image duurt langer dan het terugzetten, ca 20 minuten bij mij (à 0,7 GB/min)
Gaat het "geklooi" mis, zet ik in ca 10 minuten mijn image terug, en begin overnieuw, zonder de fouten te herhalen. (hoop ik :-[.)
Gaat het "geklooi" goed, heb ik toch een goede image over!
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

« Reactie #5 Gepost op: 2010/03/23, 22:04:13 »
Wat ik altijd doe voordat ik met mijn systeem ga "klooien", is een image maken vlak voor ik begin.
Gebruik daarvoor Clonezilla, dat je op een bootable CD kunt zetten, in combinatie met externe opslag.
Het maken van de image duurt langer dan het terugzetten, ca 20 minuten bij mij (à 0,7 GB/min)
Gaat het "geklooi" mis, zet ik in ca 10 minuten mijn image terug, en begin overnieuw, zonder de fouten te herhalen. (hoop ik :-[.)
Gaat het "geklooi" goed, heb ik toch een goede image over!

Mijns inziens is dat inderdaad de beste werkmethode. Ik ga zelf nog een stapje verder. Ik maak images van verschillende stadia. Ik maak altijd eerst een backup van een schoon geïnstalleerd systeem. Vervolgens installeer ik alle additionele software, updates, alle benodigde pakketten en handelingen volgens Pjotr's handleiding etc. en maak er weer een image van. En vervolgens configureer ik alles, stel alles in naar mijn wensen, importeer alle bookmarks, e-mails etc. En als alles "gebruiksklaar" is, maak ik nog een laatste image. Dit doe ik ook met Clonezilla, en deze images zet ik op een aparte partitie van de harde schijf. En van deze images maak ik ook een backup-kopie op een externe harde schijf. Gewoon, voor de zekerheid.

Voor mij werkt het als een speer. Misschien dat ik met deze tip ook anderen op een idee heb gebracht.

Extra tip: Bewaar de Clonezilla versie die je gebruikt heb goed! Het is namelijk de versie waarvan je zeker weet dat deze werkt met de gemaakte images. Niet dat toekomstige versies problemen opleveren (vast niet!), maar je weet maar nooit waar het goed voor is. Ik sluit graag onverwachte verrassingen uit.
« Laatst bewerkt op: 2010/03/23, 22:47:42 door Marqeaux »
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?