Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: probleem met rechten (opgelost)  (gelezen 1129 keer)

Offline Willemtk

• Lid
probleem met rechten (opgelost)
« Gepost op: 2010/03/14, 11:02:44 »
Ik heb een herinstallatie gedaan. Op zich allemaal goed. Maar ik heb een 2e schijf in mijn computer waar ik al mijn bestanden op zet. Ik heb die afgekoppeld tijdens de installatie, kwestie van niet in verwarring de verkeerde schijf te pakken, doe ik altijd. Ik krijg geen rechten op een deel van mijn foto's in de 2e schijf. Ik heb sudo nautilus toegepast. Maar ik krijg daar alleen recht van root, en er is geen mogelijkheid opengelaten om die rechten te veranderen. Iemand daar ervaring mee?

Met vriendelijke groeten,
Willem
« Laatst bewerkt op: 2010/03/14, 18:24:10 door Willemtk »

Offline TopGear

• Forumteam
Re: probleem met rechten
« Reactie #1 Gepost op: 2010/03/14, 11:06:52 »
Systeem>Beheer>gebr. en groepen.
Klik op de sleutelbos, en voer jou wachtwoord in.
Kies jou gebruikersnaam, en kies eigenschappen.
Kies dan de tab gebruikersrechten, en vink alles aan.
Druk op ok, en sluit gebr. en groepen.
Meld voor de zekerheid even af en aan, en kijk of het probleem is opgelost.

Offline Lexaldo

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2010/03/14, 11:34:18 »
En anders met gksudo nautilus naar de map media, die openen en rechtsklikken op de map van die hd en dan: eigenschappen->Rechten.

Misschien heb je dit al op deze manier gedaan, maar ik weet dat niet zeker.
« Laatst bewerkt op: 2010/03/14, 11:40:07 door Lexaldo »

Offline Willemtk

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2010/03/14, 16:55:28 »
En anders met gksudo nautilus naar de map media, die openen en rechtsklikken op de map van die hd en dan: eigenschappen->Rechten.

Misschien heb je dit al op deze manier gedaan, maar ik weet dat niet zeker.

Jaja, maar er staat rechten voor root, en je kunt het niet veranderen. Normaal wel, maar nu niet

Offline Willemtk

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2010/03/14, 16:55:55 »
Systeem>Beheer>gebr. en groepen.
Klik op de sleutelbos, en voer jou wachtwoord in.
Kies jou gebruikersnaam, en kies eigenschappen.
Kies dan de tab gebruikersrechten, en vink alles aan.
Druk op ok, en sluit gebr. en groepen.
Meld voor de zekerheid even af en aan, en kijk of het probleem is opgelost.

Probleem is er nog steeds

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2010/03/14, 17:58:59 »
Als het met de commandolijn lukt, zou het ook met "gksudo nautilus" moeten lukken.

Hoe staan de rechten van de fotos waar je wel aan kan? En die waar je niet aan kan?

Hoe is die partitie aangekoppeld? Via /etc/fstab? Hoe is de partitie geformatteerd? In ext3 of ext4?

Offline Willemtk

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2010/03/14, 18:23:31 »
Als het met de commandolijn lukt, zou het ook met "gksudo nautilus" moeten lukken.

Hoe staan de rechten van de fotos waar je wel aan kan? En die waar je niet aan kan?

Hoe is die partitie aangekoppeld? Via /etc/fstab? Hoe is de partitie geformatteerd? In ext3 of ext4?

Nu kon ik ze met root wel veranderen. Maar normaal kan ik ze veranderen naar de groepen, en met name naar mijn eigen naam. Dat gaat niet. Maar het is open. Een deel van de mappen die wel open gingen heb ik verplaatst. En toen kon ik de foto toegang voor de overige wel veranderen. Maar alleen in de  rootmodus, ik kon ze niet naar groepen veranderen. Maar voor mij is het probleem opgelost nu.

Bedankt voor het mee denken.