Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ubuntu 9.10 met hp scanjet 3500c  (gelezen 6545 keer)

Offline winny

• Lid
ubuntu 9.10 met hp scanjet 3500c
« Gepost op: 2009/12/06, 12:52:23 »
Hallo ,

Ik gebruik sinds kort ubuntu 9.10 ( het is nog maar 1 week dat ik ubuntu heb leren kennen dus nog en volledige leek in die materie ) en wil mijn scanner hp scanjet 3500c  aansluiten maar kan het gescande document of foto niet zien .

Ik maak gebruik van het programma xsane die in ubuntu zit .

Eerst sluit ik de usb kabel aan steek het stopcontact in voor stroomvoorziening en dan start ik pas het programma xsane op dan kies ik in de lijst voor de scanner hp 3500 en klik dan op scan dan begint de scanner het document in te scannen maar als de groene balk ten einde is ( dat zo het volledig document in gescant is ) maar dan sluit het programma volledig af zonder er en resultaat van te geven .

Wie kan mij en eenvoudige uitleg geven wat ik verkeerd doe of hoe ik dat probleem kan oplossen ?

P.S is het ook mogelijk om foto of document op te halen in open office van de scanner uit ?

winny
« Laatst bewerkt op: 2009/12/06, 12:54:20 door winny »

Re: ubuntu 9.10 met hp scanjet 3500c
« Reactie #1 Gepost op: 2009/12/06, 19:30:27 »
HPLIP ondersteund jouw scanner helaas niet. Misschien kan je hier wat mee http://www.sane-project.org/sane-mfgs.html#Z-HEWLETT-PACKARD
Als je scanner goed functioneert zou je in OOo een document of foto binnen kunnen halen via Invoegen>Afbeelding>Scannen
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline winny

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2009/12/07, 05:37:01 »
Hallo Gijsbert

De zelfde scanner doet het wel in ubuntu 9.04 maar het resultaat is niet van zeer goede kwaliteit daarom ben ik overgetapt naar ubuntu 9.10 maar daar lukt het volledig niet zoals beschreven in mijn vorig bericht .

Toch al bedankt voor je reactie op mijn vraag .

Kan ik nog wat anders uitproberen om hem toch aan de praat te krijgen op die versie van ubuntu of zijn er mensen hier op het forum die die scanner draaiende hebben  ?

winny

« Reactie #3 Gepost op: 2009/12/07, 09:44:33 »
Welke versie gebruik je van 9.10, de 32 bit of de 64 bit?

Offline winny

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2009/12/07, 17:36:55 »
De 32 bit versie .

winny .

« Reactie #5 Gepost op: 2009/12/07, 19:04:29 »
Ok , als je de 64 bit zou hebben dan moest je nog 32 ondersteuning installeren.
De info die ik nu tegen ben gekomen is of onvolledig of niet terzake doende.
Wel gevonden http://linux.die.net/man/5/sane-hp3500 hier kan je zien waar de bestanden zouden moeten staan en nog wat info en er zou niets geconfigureerd hoeven te worden ???
Wat info over de chip http://projects.troy.rollo.name/rt-scanners/chip.html misschien wat te technisch maar wel interessant.

Offline winny

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2009/12/08, 14:34:27 »
@ Gijsbert

Ik denk dat ik het hier zal moeten bij laten en afwachten als er met ter tijd toch ergens en oplossing voor is om hem hier aan de praat te krijgen misschien zal het zich zelf oplossen als er nieuwe updates komen .

Verder is er geen reactie van andere mensen die de 9.10 gebruiken en met de zelfde scanner hp scanjet 3500c werken .

Bedankt alvast voor je tijd en geduld om op mijn vragen te antwoorden .

winny .

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #7 Gepost op: 2009/12/08, 14:42:06 »
Als je xsane vanuit de terminal start, dan kun je in de terminal waarschijnlijk de foutmelding zien waarmee hij halverwege kapt. Post die foutmelding eens?

Wat wellicht ook kan helpen: installeer de HPLIP Toolbox eens? Eigenlijk alleen voor printers en printer/scannercombinaties, maar misschien doet-ie ook wat voor enkelvoudige scanners.
http://sites.google.com/site/computertip/hpprinters

« Reactie #8 Gepost op: 2009/12/08, 14:50:15 »
Dag Pjotr, ik had gelezen/begrepen dat HPLIP geen ondersteuning geeft voor de
hp scanjet 3500c, maar even proberen kan geen kwaad. :)

Offline winny

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2009/12/08, 19:08:31 »
@ Pjotr

U zegt start xsane  vanuit de terminal  , hoe doe je dat ( in eenvoudige uitleg ) ik ben maar en pc leek en zeker in ubunto ?

Is dat dan iets anders dan dat ik in mijn 1 ste bericht geplaatst heb ?

Bedankt alvast voor u reactie .

winny

« Reactie #10 Gepost op: 2009/12/08, 20:08:10 »
Open via Hulpmiddelen een terminalvenster, type hierin met kleine letters xsane en geef een ENTER. Eventuele foutmeldingen kan je kopieren en plakken in je bericht tussen code tags. Die krijg je als je boven je bericht wat je typt op de knop met # klikt.

Offline winny

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2009/12/09, 17:53:23 »
 xsane
WARNING: Unhandled message: interface=org.freedesktop.DBus.Introspectable, path=/, member=Introspect

(xsane:2143): Gtk-WARNING **: GtkSpinButton: setting an adjustment with non-zero page size is deprecated

(xsane:2143): Gtk-WARNING **: GtkSpinButton: setting an adjustment with non-zero page size is deprecated

Hopelijk is het dat waar u naar vroeg .

winny .

« Reactie #12 Gepost op: 2009/12/09, 23:18:13 »
Herhaal dit nogmaals maar dan als root, gksudo xsane
Geeft dit geen foutmeldingen dan is het een rechten probleem.
Geeft dit ook foutmeldingen dan is er toch een probleem met de driver.
Had je HPLIP nog geprobeerd?

Offline winny

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2009/12/10, 06:13:48 »
 gksudo xsane

(xsane:2101): Gtk-WARNING **: GtkSpinButton: setting an adjustment with non-zero page size is deprecated

(xsane:2101): Gtk-WARNING **: GtkSpinButton: setting an adjustment with non-zero page size is deprecated

Dit is het na het uitvoeren van de gevraagde opdracht

Die opdracht heb ik uitgevoerd op de met beheerdersrecht partitie .

Met de uitvoering van HPLIP veranderd er ook niets .

winny

« Reactie #14 Gepost op: 2009/12/10, 12:11:49 »
Hier aanvankelijk ook een probleem met scannen (met een HP Photosmart C4580).
In het HPLIP helpbestand kwam ik een simpel maar helder commando tegen dat de HP printer/scanner funkties test en fouten ervan weergeeft:
       type in de terminal: hp-check -t
Vervolgens komt er een lange lijst bevindingen. Bijna onderaan staat een summary met errors; de fouten dus.
Ik moest nog wat commando´s uitvoeren; met copieren en plakken in de terminal was dat binnen 1 minuut opgelost.
Toen nog een foutmelding dat er een ICM profile miste. Door onder instellingen het item: color management uit te zetten werkt het nu helemaal perfect.
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

on4by

• Gast
« Reactie #15 Gepost op: 2009/12/19, 19:21:52 »
Zelfde probleem hier , ook met Scanjet 3500c en Ubuntu 9.10.
Xsane, maar ook Skanlite crash-en nadat hij heeft gescanned.
Zelfde foutmeldingen als Winny in terminal mode.
in 9.04 kon ik scannen, sinds mijn (cleane) 9.10 niet meer.

hp-check -t uitgevoerd, en alle missing dependencies geinstalleerd. Allen gelukt, behalve deze :
sudo aptitude install --assume-yes cupsddk cupsddk-drivers
Verteld mij :Er zullen geen pakketten worden geïnstalleerd, opgewaardeerd of verwijderd.
0 pakketten opgewaardeerd, 0 nieuwe geïnstalleerd, 0 te verwijderen en 9 niet opwaarderen.
Ze staan er dus al, en toch ziet hp-check ze niet.

Situatie met Xsane nadien ongewijzigd. ...
Ik blijf zoeken heb het net. Tot dan moet ik nog windows booten om te scannen  :'(

groetjes
Stefaan

jochhurt

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: 2010/01/10, 16:22:12 »
Ik heb ook die scanner.

Op een ander forum heb ik gelezen dat het aan de versie van sane ligt.
Ik heb al is geprobeerd deze terug te krijgen naar de versie die in 9.04 werd gebruikt.
Het lukte mij in ieder geval niet om dan ook nog xsane werkend te krijgen. (problemen met compilen)

Ik ben bang dat we zullen moeten wachten tot 10.04 en hopen dat het dan wel werkt!

Offline winny

• Lid
« Reactie #17 Gepost op: 2010/01/10, 16:59:25 »
Bij mij scant hij zijn document of foto in maar dan sluit het programma  af zonder de kans te krijgen van de foto op te slaan of af te drukken ( nochtans is het ingesteld om de foto in en map op te slaan ).

Geraak jullie ook tot zover ?

Zijn er mensen die en scanner en printer van HP in 1 hebben die wel met ubunu die opdrachten wel aankunnen ( indien ja welk type scanner printer hebben jullie dan )?
« Laatst bewerkt op: 2010/01/10, 17:03:51 door winny »

« Reactie #18 Gepost op: 2010/01/10, 20:33:45 »
Ik heb een flatbedscanner/printer combi : de HP Photosmart C4580. (Zie mijn bericht hierboven)
Die werkt vanaf het begin (en ook in Ubuntu 9.04) uitstekend samen met Ubuntu 9.10: na enkele aanpassingen die HPLIP wenste.
Kan alles goed beheren (instellingen aanpassen etc) en is ook lekker snel.
Apparaat koste bij Office Centre een half jaar terug maar Euro 45 (je krijgt 50 Euro terug van HP).

« Laatst bewerkt op: 2010/01/10, 20:45:57 door Peterbeter »
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Offline jolo

• Lid
« Reactie #19 Gepost op: 2010/01/10, 21:40:46 »
ik had gelezen/begrepen dat HPLIP geen ondersteuning geeft voor de hp scanjet 3500c
In 2003 was dat inderdaad het geval, zoals te lezen is in dit topic  http://forum.computertotaal.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=89397&highlight=3500c
Ruim anderhalf jaar later werd die scanner wel ondersteund http://forum.computertotaal.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=154258&highlight=3500c
Omdat het bij de TS blijkbaar om een behoorlijke oude scanner gaat, kan het ook om slijtage gaan. 

Zijn er mensen die en scanner en printer van HP in 1 hebben die wel met ubunu die opdrachten wel aankunnen ( indien ja welk type scanner printer hebben jullie dan )?
Ik kocht een jaar geleden een All-in-one. Een HP Photosmart C6380. Die scant zelfs draadloos onder Ubuntu 9.10 i386. Echter HP heeft deze All-in-one inmiddels uit de productie genomen.

Als je een All-in-one wilt kopen, beoordeel je die doorgaans op de specificaties en aanschaf prijs. Zodat je checken of die Linux compatibel is via deze hyperlink http://www.openprinting.org/printer_list.cgi Zodat je die nogmaals kunt checken via google.

Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline winny

• Lid
« Reactie #20 Gepost op: 2010/01/11, 07:31:22 »
@ jolo

Bedankt voor je uitleg de link die je plaatste over de compatible printer scanners vind ik super .

winny

Offline koos4401

• Lid
« Reactie #21 Gepost op: 2010/03/10, 14:44:06 »
Interesse in beginnerservaring met  HP 3500c én 8.10 (Intrepid) of gaat het specifiek om 9.10 (Karmic)?
Bij interesse open ik wel een nieuw topic.
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523