Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Help, 0 bytes remaining en computer slaat vast  (gelezen 4090 keer)

Offline wimduk

• Lid
Help, 0 bytes remaining en computer slaat vast
« Gepost op: 2010/02/23, 10:11:57 »
Beste lezer,

Gegeven
Mijn laptop [IBM thinkpad T41 met Ubuntu 9.10] is de laatste tijd instabiel. Regelmatig krijg ik spontaan een melding dat ik "0 bytes remaing space" heb, terwijl er minimaal nog 20 gigabyte beschikbaar moet zijn. De computer slaat vast en kan alleen nog maar geforceerd worden afgesloten door middel van de aan/uitknop.

Bij de volgende opstart wordt de harddisk gescand en komt bij na 30% scannen in een "Maintenance"scherm terecht. Via dit forum heb ik al uitgezocht hoe verder te handelen, waarvoor mijn oprechte dank  :D te weten;
1. run fsck; dit process geeft de volgende meldingen;
    phase 1 "inodes part of corrupted orphan linked list found. fix? => yes
    phase 2 check directory structure
    phase 3 check connectivity
    phase 4 check reference units
    phase 5 check group summary information
               "inode counts wrong [2 getallen] fix? => yes Dit komt meerdere keren terug
2. reboot commando
3. Vervolgens start het systeem weer als normaal.

Gevraagd
1. Heeft iemand een (begin) van een idee wat hier aan de hand kan zijn?
2. Is er onder linux een programma dat op mijn harde schijf een low level check kan uitvoeren?
    Klaarblijkelijk lost fsck het probleem niet adequaat op  :|
3. Het heeft mij bloed, zweet en (veel) tranen gekost om deze configuratie, inclusief VirtualBox, werkend
   te krijgen. Is er een programma dat mijn complete configuratie, inclusief alle bestanden, veilig kan
   stellen?

Bij voorbaat ontzettend bedankt voor het meedenken  8)

Met vriendelijke groet, wimduk (linux newbie)

Re: Help, 0 bytes remaining en computer slaat vast
« Reactie #1 Gepost op: 2010/02/23, 11:54:24 »
wanneer je df of du in een terminal typt, heb je dan 20GB vrij of zegt ie vol te zitten???
Als hij vol zegt te zijn kijk dan eens in de verborgen .trash mappen in de root van de partities.

als ie aangeeft dat je nog 20GB over hebt dan zou het met inodes te maken kunnen hebben.
Kan me herinneren dat ik laatst bij mijn examen wel een dergelijke opdracht heb gehad.
Dit had te maken met corrupte inodes, je kan deze opsporen met ls -i en vervolgens verwijderen.
Wanneer je veel kleine bestanden hebt van <1M zou meer inodes beschikbaar stellen voor de partitie zou het in het vervolg op moeten lossen.

(check het nog wel even ergens anders, ik kan er ook naast zitten...... ik weet inhoudelijk vrijwel niks van inodes)
« Laatst bewerkt op: 2010/02/23, 11:58:13 door socialdefect »
ANTWOORD OM TE HELPEN, NIET OM ANTWOORD TE KUNNEN GEVEN

« Reactie #2 Gepost op: 2010/02/23, 12:29:54 »
1. Mogelijk een schijf die aan z´n laatste rondjes bezig is, klinkt niet lekker. Ik een andere draad waar je deze zelfde vraag stelde suggereerde ik al het bestand /var/log/messages te doorzoeken, gebruik sda en sdb als filter, mogelijk zie je meldingen over bad blocks of bad sectors.
2. Als fsck het probleem niet weet op te lossen, heb je mogelijk een serieus probleem.
3. Kopieer snel je volledige home-map (je virtuele machines stel je zo ook veilig) naar een *andere* harde schijf, niet naar een andere partitie op je probleemschijf! Je kunt daar het programmaatje rsync voor gebruiken bijvoorbeeld. Open een terminal en doe dit:

$ cd
$ rsync -tva . /mnt/disk2/home-backup

Dit gaat er vanuit dat je tweede harde schijf is aangekoppeld op /mnt/disk2. Je kunt ook een harde schijf op een andere pc in je netwerk gebruiken, dan krijg je zoiets als:

$ cd
$ rsync -tva . andere_gebruiker\@192.168.x.x:/home/andere_gebruiker

Hopelijk heb je een gigabitverbinding, want met 100 Mbps kan dit al uren duren, uiteraard afhankelijk van de omvang van je home-map.
« Laatst bewerkt op: 2010/02/23, 12:32:06 door Paul Matthijsse »

Offline jan11000

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2010/02/23, 15:49:54 »
Met avg virusscanner heb ik dit gehad, een map was vol aan het lopen met kleine files. Dus avg heb ik verwijderd.
Zoek hoe groot de mappen zijn.

Offline wimduk

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2010/02/23, 17:43:10 »
Ik wil graag iedereen heel hartelijk bedanken voor zijn bijdrage, fantastisch  :)

Ga zo snel mogelijk Home veiligstellen, ondanks dat ik alle belangrijke data [en backup data] op een externe harde schijven bewaar  XD Deze configuratie heeft mij genoeg tijd en inspanning gekost om op te zetten, dus ga ik de aanbevelingen van Paul zeker opvolgen.

Paul ik heb jouw reactie op mijn eerdere opmerking gemist. In deze draad heb ik enkel aan willen geven dat ik blij was met de geboden oplossing maar onzeker was over de stabiliteit van mijn systeem. Ik denk dat ik de de reactiemelding niet aan had staan :( Ga alsnog de logfiles bekijken.

Nogmaals dank voor jullie snelle reactie, geweldig forum  :D.

groet wimduk

Offline wimduk

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2010/02/23, 17:59:50 »
Paul,

Dit staat in de logfile over sda1 [mijn hd]
Feb 23 17:30:19 wim-laptop kernel: [    7.215414] EXT3-fs: sda1: orphan cleanup on readonly fs
Feb 23 17:30:19 wim-laptop kernel: [    7.215580] EXT3-fs: sda1: 11 orphan inodes deleted

Groet, wimduk

« Reactie #6 Gepost op: 2010/02/23, 21:21:55 »
Hallo Wim, twee dingen. Dat die "orphans" verwijderd zijn is okay en normaal na een fsck (dat zijn bestanden die bijvoorbeeld dubbel voorkomen in de boekhouding van het bestandssyteem, of juist niet meer terwijl ze nog wel in de 'inhoudsopgave' staan, zoiets kan gebeuren na brute stroomuitval bijvoorbeeld, of een voeding die teveel fluctueert of door nog andere oorzaken zoals brak RAM-geheugen).

Erger is die melding over een readonly fs (file system). Dit wijst op rotzooi. Doorgaans wordt dit soort meldingen alleen maar erger, nooit minder. Houd er serieus rekening mee dat je morgen of overmorgen niet meer bij je bestanden kunt, omdat je systeem niet meer wil starten. Ik schaar jouw probleem in de categorie Ernstig/Urgent. Stel asap je bestanden veilig.

Mvg, Paul.

Offline wimduk

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2010/02/24, 00:23:04 »
Hallo Paul,

Dank voor je professionele reactie, erg waardevol! Ik heb je rsync opdracht uitgevoerd en heb met Dolphin de beide folders vergeleken. Zaten wat kleine verschillen in de gegevens dus ik ben waarschijnlijk wel wat data kwijt maar weet (nog) niet precies wat  >:(  In principe sla ik geen gebruikers data lokaal op, dus dat is een klein voordeel. Om verdere problemen te voorkomen ga ik wel een nieuwe harddisk laten plaatsen.

1. Heb ik met jouw rsync opdracht nu mijn hele configuratie veiliggesteld? [volgens mij wel]
2. Hoe moet ik deze na het plaatsen van de nieuwe hd weer terugzetten?
    moet ik dan eerst een schone installatie doen en dan met hetzelfde rsyncr commando de data van hd2
    naar hd1 overzetten? Kan ik hiervoor ook de Dolphin filemanager gebruiken? [incl. de ./folders].

Nogmaals dank voor je uitgebreide ondersteuning :lol:

Met vriendelijke groet, wimduk

« Laatst bewerkt op: 2010/02/24, 00:32:07 door wimduk »

« Reactie #8 Gepost op: 2010/02/24, 17:46:12 »
1. Nee, je hebt vooral je gebruikersbestanden en persoonlijke configuratie (thema, bureaubladachtergrond, dat soort tweaks) veiliggesteld. Als je bijv. Digikam had geïnstalleerd en je gaat een nieuwe schijf formatteren en je zet er Ubuntu op, is Digikam uiteraard weg, dat moet je dan eerst herinstalleren. Alle overige instellingen van Digikam (albums) blijven wel weer bewaard.

2. Je kunt al je data gewoon terugkopiëren naar de home-map, maakt niet uit met welk programma je dat doet. Met Evolution (als je dat gebruikt) even oppassen: het kan zijn dat je mails in eerste instantie niet worden weergegeven. Je kunt voor de zekerheid ook de export/backup-functie van Evo zelf gebruiken.

Verwacht niet dat een dergelijke ingrijpende operatie in één keer 100% vlekkeloos verloopt. Zelf heb ik geleerd - ja ja, via de ruwe weg van ernstige fouten maken en ál m'n data foetsie (*) - dat een aparte partitie voor je home-map plus altijd een actuele backup daarvan zeer praktisch is, naast een aparte / voor je systeem. Gaat hier de boel onderuit of als ik een nieuwe of oudere versie van Ubuntu wil installeren, dan heb ik binnen 45 minuten een nieuw systeem in de lucht dat vrijwel alles biedt wat ik nodig heb en waar ook alle relevante bestanden weer aanwezig zijn. Rest me dan alleen nog wat (foto)software te compileren, omdat ik daarvan graag de laatste versies heb.

(*) Was overigens met een harde schijf die raar begon te doen en read-only meldingen begon te geven, en bad blocks en zo... :-)
« Laatst bewerkt op: 2010/02/24, 22:13:02 door Paul Matthijsse »

Offline wimduk

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2010/02/25, 08:46:14 »
Dag Paul,

Voor 65 euri een nieuwe harde schijf laten plaatsen en vervolgens Ubuntu en mijn Home-omgeving opnieuw geinstalleerd. Was met ruim twee uurtjes klaar  :D

Zoals je al zei sommige programma's heb ik opnieuw moeten installeren maar de instelling zijn bewaard gebleven en dat is, zeker bij VirtualBox, "goud" waard! Ik moet er niet aan denken dat ik alle Windows updates en applicaties opnieuw had moeten installeren  >:(

Dank voor je uitgebreide en deskundige uitleg, dat heeft mij heel erg geholpen.

Groet wimduk

EDIT: 10:50
Te vroeg gejuichd. Kreeg net een melding dat er nog weinig schijfruimte beschikbaar was, dit is (bijna) onmogelijk  >:( ,de nieuwe harde schijf is 80 gigabyte groot en helemaal voor Ubuntu beschikbaar.

Geen enkele applicatie wilde meer starten. Ik kon nog wel afsluiten maar de afsluitopties waren niet meer te lezen; allemaal vierkantjes zonder tekst. Tijdens het afsluiten verschenen er allemaal enge meldingen over inodes ed. Ik kon het allemaal niet zo snel lezen. Opniew opstarten verliep goed, zonder schijfcontrole.

Heeft iemand een idee?

Groet, wimduk
« Laatst bewerkt op: 2010/02/25, 10:58:30 door wimduk »

Offline Thijsg

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2010/02/25, 11:06:32 »
Hoe zitten je partities in elkaar? Ik vermoed dat er maar 3 GB is gegeven aan /, terwijl er veel meer ruimte is.

http://sites.google.com/site/computertip/faq (punt 39)

« Reactie #11 Gepost op: 2010/02/25, 13:52:16 »
Wim, typ eens df -h in een terminal en geef de uitkomst hier.

En weer gedoe over inodes? Wijst volgens mij op een hardwareprobleem, mogelijk de voeding, evt. het geheugen... Maar wacht eerst even een paar dagen af of dit probleem zich blijft voordoen of niet.

Offline wimduk

• Lid
« Reactie #12 Gepost op: 2010/02/25, 13:57:09 »
Thijs,

Dank voor je snelle reactie. Ik heb met Gparted gekeken en onderstaand de gegevens:
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
                                                   Size                 Used            Unused
/dev/sda1      ext3                   71.99 Gig          14.1 Gig        57.57 Gig      Boot
/dev/sda2      extended             2.86 Gig
/dev/sda5      Swap                    2.86 Gig
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ik lees hieruit dat / 71.99 Gig tot haar beschikking heeft, toch?

Groet, wimduk

Offline wimduk

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2010/02/25, 14:01:36 »
Wim, typ eens df -h in een terminal en geef de uitkomst hier.

En weer gedoe over inodes? Wijst volgens mij op een hardwareprobleem, mogelijk de voeding, evt. het geheugen... Maar wacht eerst even een paar dagen af of dit probleem zich blijft voordoen of niet.

Paul, onderstaand de gegevens
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bestandssysteem            Grtte   Gebr Besch Geb% Aangekoppeld op
/dev/sda1              71G   13G   54G  20% /
udev                  501M  284K  501M   1% /dev
none                  501M  772K  501M   1% /dev/shm
none                  501M   92K  501M   1% /var/run
none                  501M     0  501M   0% /var/lock
none                  501M     0  501M   0% /lib/init/rw
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

enne ... dank  XD [ik ga nog niet terug naar Windows maar de verleiding wordt groot  ;)]

groet, wimduk

« Reactie #14 Gepost op: 2010/02/25, 22:52:47 »
Hallo Wim,

Ten eerste, ik heb gparted maar heel weinig gebruikt, dus ik ken dat programma niet heel goed. Wat me wel verbaast is dat gparted een extended /dev/sda2 toont, maar df -h niet. Waarom heb je daar een partitie van 3 GB? Kan het zijn, gezien je "0 bytes available"-verhaal, dat je hier Ubuntu hebt geinstalleerd? Ook verbaast het me dat je sda1 na een versie installatie al 13/14 GB inneemt, of is dat inclusief je gebruikersbestanden?

Ten tweede. Volgens mij heb jij (je pc beter gezegd!) een hardware-probleem. Het zou me dan ook zeer verbazen als dit probleem bij een eventuele herinstallatie van Windows, niet meer voorkomt. Aan de andere kant: alles is & blijft mogelijk in IT-land. Ik zou het op prijs stellen als je over een paar dagen nog eens meldt of die inode-problemen nog voorkomen, en als je teruggaat naar Windows, of daarmee je probleem verholpen is.

Met vriendelijke groet,
Paul.

Offline wimduk

• Lid
« Reactie #15 Gepost op: 2010/02/26, 12:39:20 »
Hallo Paul,  wederom dank  8)

First of all; het overstappen naar windows was een grap(je); het licht niet in mijn bedoeling om terug naar windows te gaan. Ik ben naar Linux (Ubuntu) overgestapt om;
1. verlost te worden van alle veiligheidsgezeur wat je met windows hebt,
2. Linux heeft een veel kleinere footprint en draait ook op mijn oudere computers (ik heb een eigen bedrijfje)
3. Ik heb 30 jaar geleden voor het eerst met linux gewerkt, alles commandline en er is altijd  een zekere
    liefde gebleven  :D (30 stuks 5,25 diskettes laden op een 386, volgens mij heb ik ze nog)

Jouw opmerkingen
1. "Wat me wel verbaast is dat gparted een extended /dev/sda2 toont, maar df -h niet"
    dit is de swapfile
2. "dat je sda1 na een versie installatie al 13/14 GB inneemt"
    Hier zit volgens mij 10Gig voor VirtualBox bij"
3. "en als je teruggaat naar Windows"
    Doe ik niet, maar wil wel vaststellen of dit een hard of software probleem is.
4. Even de hardware zaken op een rij;
    a. er zit een nieuwe HD in dus die krijgt voorlopig het voordeel van de twijfel
    b. Ik heb een memtest vanaf de live-cd gedraaid, 1,5 uur, 2 complete passes, geen errors
    c. wat blijft er volgens jou nog over en hoe zou ik dat kunnen checken?

Wat mij is opgevallen is dat ik onder Ubuntu 9.10 mijn beeldscherm rariteiten vertoonde. Bijvoorbeeld tijdens het wireless inloggen wordt er een schermpje getoond dat aangeeft dat mijn vberbinding tot stand wordt gebracht. Niks geen schermpje maar wel op dezelfde plaats een verminkt stukje scherm. Hetzelfde geldt voor OpenOffice Writer; de keuze-knoppen tijdens het opslaan van een document waren licht transparant met dwarsstrepen erdoor  ???

Ik heb vanmorgen Ubuntu 9.04 teruggezet en ga kijken of ik dezelfde problemen ervaar als onder 9.10; elke verandering is nog geen verbetering zei mijn moeder altijd :) Wel wil ik zo snel mogelijk VirtualBox terugzetten omdat de belasting helaas de aangiftebiljetten nog niet onder Linux beschikbaar stelt voor zover ik weet, en als ondernemer ben je verplicht om electronisch aangifte te doen.

Met vriendelijke groet,
Wim Dukker

« Reactie #16 Gepost op: 2010/02/26, 17:32:19 »
Nee, /dev/sda5 is je swap, niet sda2! Wel hebben ze beide dezelfde grootte. Maar wat doet die sda2 daar?
Dat grafische gedoe (je hebt wel pech zeg!) wijst denk ik op een driver-probleem of iets in die hoek.
Hopelijk is dat met 9.04 weer verdwenen, je moeder heeft inderdaad gelijk! :-)

Offline wimduk

• Lid
« Reactie #17 Gepost op: 2010/03/02, 17:10:18 »
Resume,

1. De harddisk vervangen en Ubuntu 9.04 opnieuw geinstalleerd.
2. Met de nieuwe harddisk ook problemen ondervonden [zie hiervoor "te vroeg gejuichd"]
3. Afgelopen week geen harddisk problemen meer gehad
4. Een duidelijke oorzaak, met bijbehorende oplossing, kan ik niet aanwijzen

Ik wil graag iedereen bedanken die de moeite heeft genomen om met mij mee te denken [en te doen!].
Gaaf zo'n goed forum  :D

Groet, wimduk