Hier (een poging tot) een eenvoudig antwoord van een niet doorwinterde ubuntugebruiker

Hoe heb je ubuntu geïnstalleerd? Welke ubuntu versie is het? Heb je ubuntu gedownload en op een cd gebrand of heb je op één of andere manier een cd of dvd bekomen? Is dat een life-cd waarmee je Ubuntu kan laten afspelen zonder te installeren? Veel vragen voor iemand je begrijpbare uitleg kan geven.
Edit: ik zie nu dat je geen cd hebt? Hoe heb je die ubuntu dan geïnstalleerd?
Je moet dus voor een cd gaan (krijgen, kopen, downloaden...). Zorg dat het een life-cd is, dan kan je eerst al eens vanalles testen zoals je geluid, internet enz. zonder te installeren).
Opnieuw installeren (met een ubuntu cd of dvd).
Zet de pc aan met je Ubuntu cd erin. Je krijgt de keuze om ubuntu te laten draaien vanaf de cd (demo) of om te installeren. Er staan nog andere opties maar die zijn nu niet van toepassing.
Na je
taalinstelling en
toetsenbordinstellingen (doe dat tegoei, dat is belangrijk ivm. wachtwoorden, niet alle toetsenborden zijn hetzelfde ingedeeld, ik heb bv. azerty voor België maar als ik een qwerty krijg staan enkele letters op het toetsenbord anders en dat zie je niet wanneer je wachtwoorden invoert, dus niet alleen caps lock en num lock is belangrijk, maar ook je toetsenbordindeling...)
Wanneer je op het deel komt waar wordt gevraagd je
schijf in te delen (dat is de partitionering, de schijf wordt opgedeeld en geformatteerd) kies dan voor 'benut de hele schijf'. Dan wordt alles wat op die schijf staat (dus je vorige ubuntuinstallatie) gewist en de schijf wordt opnieuw klaargemaakt om de nieuwe installatie te doen. Dit is volgens mij de beste methode in jouw geval denk ik, vermits je er toch niks anders op staan hebt wat je wilt bewaren. Ubuntu doet de indeling dan automatisch. Het kan ook handmatig, maar dat doe jij best niet

De installatie gaat verder. Let deze keer dus goed op wanneer je wachtwoord moet instellen, schrijf dat op en
wees zeker dat er ook staat wat je ingeeft (caps lock uit en num lock aan, je ziet dat dus niet omdat je dan bolletjes of sterretjes of zo krijgt).
Lees ondertussen zoveel mogelijk op de documentatiepagina's die hier al zijn gegeven. Ga desnoods eens naar de bib en haal een boek. Dat 'jargon' sijpelt er dan vanzelf wel in en als je eenmaal meer begrijpt is het zelfs heel leuk!
Veel succes en laat maar weten hoe het is gegaan.