Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ardour zonder GUI  (gelezen 791 keer)

ardour zonder GUI
« Gepost op: 2010/02/25, 13:58:51 »
hallo daar,

heb sinds een week mijn ouwe PIII 850Mhz met (nu nog even) 265MB ram, voorzien van Ubuntu 9.10 .
ik heb in het verleden al eens met linux gewerkt en vind Ubuntu een prachtige distro, zeker tegenover Windows XP, is eigenlijk appels met keien vergelijken.

alles werkt prima, het is alleen zo vlug als d*kke str*nt, nu denk ik dat dat vooral door het gebrek aan werkgeheugen ligt, dus das op te lossen.

nu meen ik mij te herinneren vanuit het verleden, dat je het hele zaakkie ook vanuit een terminalsessie kunt draaien, het punt is alleen, ik weet niet meer precies hoe dat ook al weer moest. Ik weet nog dat ik X moest starten, Jack en dan Ardour, maar ik kan niet echt een howto vinden daaromtrent.

zou iemand mij hier wellicht mee kunnen helpen?

Re: ardour zonder GUI
« Reactie #1 Gepost op: 2010/02/25, 14:27:58 »
Je zou natuurlijk sowieso xubuntu eens kunnen proberen, dat zou hier veel beter op moeten draaien ;)
Om de boel in terminalmode op te starten zou je ctrl+alt+f3 in kunnen drukken, hoe je standaard vanaf de terminal opstart weet ik niet zosnel ;)
PC: Processor - AMD Athlon II X4 640 (quad core, 3.0GHz), 4GB DDR2 RAM 800MHz, Videokaart: ATI Sapphire HD4850 met 512MB geheugen, 500gb 7200RPM HDD, Ubuntu 12.04 LTS

Wat doe je als je vraag is opgelost?

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: ardour zonder GUI
« Reactie #2 Gepost op: 2010/02/25, 14:58:18 »
Het is inderdaad het grafische gedeelte dat de meeste cumputerkracht vraagt. Misschien helpt het al als je alle grafische effecten uit hebt. Zie Systeem -> Voorkeuren -> Uiterlijk (of Appearance).

Je zou natuurlijk sowieso xubuntu eens kunnen proberen, dat zou hier veel beter op moeten draaien ;)
Om de boel in terminalmode op te starten zou je ctrl+alt+f3 in kunnen drukken, hoe je standaard vanaf de terminal opstart weet ik niet zosnel ;)
Goed punt.
Zie ook: http://wiki.ubuntu-nl.org/WerkomgevingKiezen
En voor hulp: http://wiki.ubuntu-nl.org/WerkomgevingInstalleren

Verder zou ik kijken wat je uiteindelijk wilt. Je kunt ook alleen met een terminal werken. Zelf zou ik dat alleen doen als je die bak als servertje wilt gebruiken. Maar als je nieuw bent met linux is het wel erg handig om soms dingen klikkend te regelen.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Re: ardour zonder GUI
« Reactie #3 Gepost op: 2010/02/27, 11:45:12 »
heb Ubuntu studio geinstalleerd, mooie suite, alles draait ook naar behoren, op 1 dingetje na.....

could not start jack, nu heb ik gezien dat dat een probleem is, dat meer voorkomt en ik begrijp ook wat het probleem is.

maar ik kan alsa niet uitkrijgen, kan je ook booten met een opdracht om alsa niet vanzelf op te starten?
of moet ik dan gebruik maken van een andere kernel, want mijn gevoel zegt, dat alsa in de kernel al mee opgestart word........de computer maakt nl al geluid als het inlogscherm te voorschijn komt.

ben er ondertussen wel achter dat het "sillicon valley virus" niet meer op een computer komt bij mij.... =D

Re: ardour zonder GUI
« Reactie #4 Gepost op: 2010/02/27, 11:47:34 »
jack draait *op* ALSA.

Re: ardour zonder GUI
« Reactie #5 Gepost op: 2010/02/27, 12:22:42 »
nu ben je me kwijt, ik snap wel wat je bedoeld, maar als Ardour jack niet kan starten, betekend het dus, dat iets anders Jack al in gebruik heeft?

het is namelijk zo....als ik de pjoeter net heb opgestart, er lopen dan geen andere app's, geeft ie de melding could not start jack