Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [opgelost] XAMPP map /sites/ (in htdocs) geeft een HTTP1.0/500 fout?  (gelezen 1822 keer)

ik ben resentenlijk vanwegen een crash premair op Linux over gegaan.
(heb ondertussen wel windows secundair geinstalleerd voor het geval dat, tot nu toe één keer gestart om drivers te installeren enz. maar verder niet)
maar nu heb ik een probleem.

ik gebuikte in Windows altijd XAMPP om mijn sites te testen voor ik ze "live" zette.
(om fouten op de uiteindelijke site te voorkomen)
dus vandaag de Linux versie maar 's ff geinstaleerd en hij doet het prima, wel geen GUI zoals in windows maar ok, via de CLI lukt me ook nog wel.

probleem is echter.
ik heb hem op de standaard locatie /opt/lampp/ geinstaleerd.
nu heb ik in /opt/lampp/htdocs/ de map sites aan gemaakt voor de eigenlijke websites.
deze had ik ook op windows (als C:\xampp\htdocs\sites\) en door naar http://localhost/sites te gaan kwam ik in die map.
en nu krijg ik via http://localhost/sites/ dit:
Server error!

The server encountered an internal error and was unable to complete your request. Either the server is overloaded or there was an error in a CGI script.

If you think this is a server error, please contact the webmaster.
Error 500
localhost
Sun 28 Feb 2010 11:34:37 PM CET
Apache/2.2.14 (Unix) DAV/2 mod_ssl/2.2.14 OpenSSL/0.9.8l PHP/5.3.1 mod_apreq2-20090110/2.7.1 mod_perl/2.0.4 Perl/v5.10.1
dus het gaat iets minder goed als in windows...

maar waarom?
ik dacht eerst dat het aan de toegang lag (ik had via chown de map van mij gemaakt, zodat ik de bestanden van de site direct daar kon bewerken en opslaan)
maar zelfs met toegang op 0777 nog die fout.
maar via http://localhost/ kan ik wel in de standaard XAMPP site.

ook raar is dat ik via de XAMPP site dit krijg:
ComponentStatus Hint
MySQL database DEACTIVATED
maar, PhpMyAdmin laat mij wel de database bewerken, dus die moet het gewoon doen ???
« Laatst bewerkt op: 2010/03/01, 21:45:50 door richard »

ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

Re: XAMPP map /sites/ (in htdocs) geeft een HTTP1.0/500 fout?
« Reactie #1 Gepost op: 2010/03/01, 15:24:27 »
Krijg je die fout ook met heel simpele html-bestanden of alleen als je een database probeert te benaderen?

In /opt/lampp/logs/ staat een aantal logbestanden, onder andere een 'error_log', als het goed is. Misschien dat je daar meer informatie vindt over wat er precies misgaat.

Ik gebruik XAMPP al een hele tijd zonder problemen, maar ik heb een compleet afwijkende setup, met virtual hosts met de documentroot op een andere partitie. Als snelle test heb ik zojuist even een mapje sites aangemaakt in /opt/lampp/htdocs/ en daar een heel simpele index.html ingezet. Werkt in één keer. Dat is overigens met de standaard owner van die mappen (root:root). Wijzigen in mijn eigen gid:uid maakt trouwens geen verschil.

Aanvankelijk was er wel iets met rechten op bepaalde mappen toen ik voor het eerst een MySQL-database probeerde te gebruiken. Ik heb destijds voor mezelf dit stukje tekst in een bestandje gezet:
Citaat
Alle directory's onder lampp/var/mysql moeten alle rechten hebben voor alle gebruikers. De meeste hebben niet eens leesrechten voor 'others'. Hetzelfde geldt voor de bestanden in die directory's en de bestanden in lampp/var/mysql: alle gebruikers alle rechten.

Het bestand lampp/phpmyadmin/config.inc.php heeft geen rechten voor anderen dan de eigenaar. Zelfde verhaal als hierboven.
Misschien heb je daar iets aan (misschien ook niet...).

wel geen GUI zoals in windows maar ok, via de CLI lukt me ook nog wel.
Er zit een klein controlepaneeltje in Linux-XAMPP, dat je eventueel ook vanuit het menu kunt starten, als je zelf een starter aanmaakt (de relevante opdrachtregel is: gksudo /opt/lampp/share/xampp-control-panel/xampp-control-panel.py).

Re: XAMPP map /sites/ (in htdocs) geeft een HTTP1.0/500 fout?
« Reactie #2 Gepost op: 2010/03/01, 19:31:57 »
met alles, zelf al ga ik enkel voor een bestands lijst.

maar ik heb het gevonden, er zat een .htaccess in de map (die hoorde daar niet) met een redirect naar een map die niet bestond.
(wel raar trowens, want die moet er dan op windows al geweest zijn, want zins ik over ben naar linux heb ik nog niks aan gemaakt in die map)

en ok hij zat nog niet in het menu maar heb hem even toegevoegd (hij was er niet want ik hem hem geinstaleerd via de download van apache friends)

ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!