Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: HDD capaciteit vergroten.  (gelezen 1840 keer)

Offline focus08

• Lid
HDD capaciteit vergroten.
« Gepost op: 2010/02/12, 21:22:37 »
Beste mensen.

Ik heb Ubuntu ooit geinstalleerd om is uit te proberen.
Dit heb ik gedaan in Windows (met de wubi.exe installer)
Ik hiervoor mijn HDD van Ubuntu maar 20GB opslag capaciteit gegeven.
Nu begint het toch wel redelijk vol te worden, sinds ik Ubuntu als Main-OS gebruik.

Heeft iemand enig idee hoe ik de schijf capaciteit kan vergroten?

Ik draai mijn systeem op een 320GB HDD dus er is ruimte genoeg.

Alvast bedankt!

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: HDD capaciteit vergroten.
« Reactie #1 Gepost op: 2010/02/12, 21:46:29 »
Dan zou ik liever je bestanden back-uppen en een "normale" installatie doen, dat zal ook veel sneller zijn denk ik.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er zijn ook nog andere hobbies.

Offline focus08

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2010/02/12, 21:47:07 »
Hoe bedoel je sneller?

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #3 Gepost op: 2010/02/12, 22:07:45 »
Wanneer ik je goed begrijp, draai je nu een OS (Ubuntu), onder een ander OS (Windows), dus eigenlijk 2 tegelijk.
Met een "normale" installatie heb je maar één OS, dus ben je in theorie 2x sneller (in theorie dus ... :lol:)
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er zijn ook nog andere hobbies.

« Reactie #4 Gepost op: 2010/02/13, 10:10:59 »
Maak dus een dual-boot: Je verdeelt je schijf in twee en laat op de ene helft Windows staan, en op de andere zet je Ubuntu.
Dat doe je zo:
http://wiki.ubuntu-nl.org/InstallatieHardyAlternateDualboot
De stappen zijn voor Hardy, maar er is geen wezenlijk verschil met de nieuwere versies.
Ook een goede handleiding vind je HIER
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2010/02/13, 10:54:31 »
Ik volg het advies van de andere posters, als Ubuntu inderdaad je belangrijkste besturingssysteem is geworden.

Als je echter nog wat terugschrikt van de nogal ingrijpende veranderingen die dat vereist, dan kan je je plaatsprobleem ook onmiddellijk in 10 seconden oplossen.

Plaats al je persoonlijke gegevens (documenten, foto's, ...) naar je Windows partitie. In linux kan je in je home directory een link maken. Die gedraagt zich net als een echte directory en brengt je, zonder dat je het ooit merkt, rechtstreeks vanuit je home directory op je Windows partitie. Zo kan je probleemloos vanuit je huidige Ubuntu installatie de volledige schijf gebruiken.

Offline focus08

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2010/02/13, 18:02:05 »
Ah oke.
MAar ik denk dat ik Ubuntu een keer opnieuw ga installeren met een 100GB partitie (kan ik later nog altijd vergroten)
Allen zo jammer dat je alle apps dan weer opnieuw moet installeren :(

Offline Lexaldo

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2010/02/13, 18:21:05 »
Wubi is meer om Ubuntu uit te proberen. Ga je uiteindelijk voor dit systeem en word je een serieuze gebruiker, dan lijkt het mij verstandig om een zelfstandige install te doen. En 100 GB is ruimschoots OK voor zoiets.

Wat info: http://sites.google.com/site/computertip/