Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: partitie vergroten (opgelost)  (gelezen 4692 keer)

Offline danicrem

• Lid
partitie vergroten (opgelost)
« Gepost op: 2010/02/03, 22:32:06 »
Tijdens het installeren had ik instructies gevold over het shrinken van een windows partitie om ruimte te maken voor Ubuntu. Nu had ik bij de installatie niet de optie om de meeste ongebruikte ruimte te gebruiken voor de installatie en moest ik een reeds bestaande partitie omzetten in Ubuntu.

Nu is mijn vraag: hoe kan ik vanuit Ubuntu de verloren lege ruimte toevoegen aan mijn Ubuntu partitie? En hoe kan ik een stukje daarvan als swap instellen?
« Laatst bewerkt op: 2010/02/05, 14:35:26 door danicrem »

Re: partitie vergroten
« Reactie #1 Gepost op: 2010/02/03, 22:55:50 »
Dat kan met Gparted op de Ubuntu live cd of de live cd van gparted zelf http://www.gparted.org/ deze op een cd branden en vanaf opstarten is sneller dan Ubuntu live op te starten.
Kijk ook bij de documentatie op de site.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #2 Gepost op: 2010/02/03, 22:58:46 »
Met het programma gparted kan je ongemounte partities bewerken.
Bedenk wel, dat een veranderde partitie voor grub onvindbaar kan zijn.
De handleiding voor het herstellen van grub staat op http://wiki.ubuntu-nl.org

Edit: Gijsbert, je was me voor, en die live CD is een gereedschap dat iedereen hoort te hebben  O0
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobbies.

Offline danicrem

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2010/02/04, 22:24:37 »
Ik ben dan wel een echte noob, maar ik zie in grub geen optie om mijn bestaande Ubuntu partitie te vergroten. Ik heb nu een windows partitie van 172 GiB en een Ubuntu partitie van 30 GiB en niet gebruikte ruimte van 84 GiB. Een beetje zonde van die 84 GiB... Ik wil niets doen wat de bestaande partities kapot maakt, anders ben ik al mijn gegevens kwijt.

« Reactie #4 Gepost op: 2010/02/04, 22:47:31 »
Nee niet Grub, dat is om de verschillende OS'en op te starten, je moet gparted hebben.
Wat Ron bedoelt is, als je een partitie aanpast kan er een ander UUID aan die partitie gegeven worden en kan Grub deze niet meer terug vinden. Op zich geen probleem, dan moet er een Grub herstel gedaan worden.
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Grub2#HerstelGrub2meteenLiveCD

Offline Pfoeh

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2010/02/04, 22:54:09 »
Hallo Danicrem,

Die 84 GiB zijn leeg en ook niet geformatteerd?

Ik zou overwegen deze NTFS te formatteren. Je kunt deze NTFS partitie daarna namelijk zowel vanuit Windows als vanuit Ubuntu benaderen. Je kunt deze partitie dan dus heel eenvoudig gebruiken om bestanden te parkeren die je zowel met een Linux als een Windows programma kunt gebruiken.

Gebruik hiervoor dan de hiervoor genoemde live CD. Je hoeft dan nog niets met/in/door Grub te laten doen.
Leg de cd in je rom-speler, start opnieuw op via de live cd en start dan via "systeem-beheer" de "partitiebewerker" (ook wel GParted genoemd) op.
GParted leest de indeling van je harde schijf en geeft dan aan wat waar staat en wat eventueel nog lege, te benutten ruimte is.
Als je lege ruimte op je schijf hebt (unallocated) dan kun je dat deel NTFS formatteren.
Let wel goed op! Als je een proces in werking hebt gezet dan moet je het niet onderbreken/afbreken. Daarnaast ben je alle data kwijt als je een verkeerde partitie gaat bewerken!

Succes!

Gr
Jeroen
Linux Registered user 485465

Beperkingen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen, genoemd onder Tunnelcategorie E in randnummer 1.9.5.2.2. van bijlage 1, gelden voor de ArenAtunnel, gelegen onder de Amsterdam ArenA, te Amsterdam.

Offline danicrem

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2010/02/04, 22:58:58 »
Sorrie ik bedoelde GParted. Daarin kan ik niets doen met de unallocated ruimte. Hij zegt dat ik een andere partitie moet extenden (wat ik ook wil), maar hoe hoe ik dat. Ik heb nu 4 partities (3 gebruikt door microsoft en 1 door Ubuntu)

« Reactie #7 Gepost op: 2010/02/04, 23:17:01 »
Je hebt waarschijnlijk al 4 primaire partities, deze kan je wel weer onderverdelen in meerdere partities, meer dan 4 primaire partities gaat niet. Dus moet je de vrije ruimte aan een van de 4 partities toewijzen.

Offline danicrem

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2010/02/04, 23:17:24 »
Exact, maar hoe?

Offline Pfoeh

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2010/02/04, 23:30:28 »
Hoi Danicrem,

Inderdaad, je kunt maar 4 Primaire partities hebben. Een primaire partitie kun je weer verdelen in meerdere logische partities.
Als je de Ubuntu partitie aanklinkt en dan kiest voor "resize", dan zie je drie velden: "Free space preceding", "New size"en "free space Following".
Als er bij "preceding" of bij "following" een waarde staat, dan kun je die waarde overhevelen naar "New Size". Dit doe je door aan de pijl in de partitie te verslepen. (of door de waardes van "new size" te verhogen).
Zie ook http://forum.ubuntu-nl.org/installatie/partitie-vergroten-51198/?action=post;num_replies=6

Succes.

Gr
Jeroen

Beperkingen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen, genoemd onder Tunnelcategorie E in randnummer 1.9.5.2.2. van bijlage 1, gelden voor de ArenAtunnel, gelegen onder de Amsterdam ArenA, te Amsterdam.

« Reactie #10 Gepost op: 2010/02/04, 23:31:13 »
Je selecteert de partitie links of rechts naast de vrije partitie>je klikt op partitie>je klikt op verplaatsen/herschalen>  nu komt er een kader om de partitie in het pop-up scherm, aan de linker en rechter kant van het kader zie je kleine driehoekjes, nu sleep je een driehoekje over de vrije partitie. En je klikt op Verplaatsen/ groote wijzigen. Dit kan even duren, dit is afhankelijk van hoeveel er op de partite staat. Hoe dan ook, meestal gaat dit goed, maar jij zou net degene zijn waar het niet goed gaat. Maak daarom altijd een Back-up van je belangrijke gegevens, beter mee dan om verlegen. Ongeacht het OS.

Edit: Jeroen je was wat sneller.

Offline Pfoeh

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2010/02/04, 23:33:28 »
Ik zal je niet meer storen Gijsbert :-)

Offline danicrem

• Lid
« Reactie #12 Gepost op: 2010/02/04, 23:34:11 »
Move/resize is niet mogelijk bij mijn partitie. Ik heb ook gemerkt dat er een sleuteltje voor staat. De andere partities van windows kunnen ook niet geresized worden...

Trouwens, ik draai GParted vanuit Ubuntu

Offline Pfoeh

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2010/02/04, 23:40:15 »
Als je Gparted vanaf je harde schijf draait (dus de echte installatie) dan kun je deze partitie NIET bewerken.
Je moet dus als je Ubuntu wilt vergroten, beslist vanuit de live cd opstarten.
Doe je dat namelijk niet dan is de partitie "gemount". Gparted laat je alleen "unmounted"(niet gekoppelde) partities bewerken.

Als je dadelijk de live cd opgestart hebt, dan kan het zijn dat er een partitie aangekoppeld wordt (gemount) doordat je bijvoorbeeld even op "locaties" gekeken hebt. Je kunt GParted dan wel een dergelijke partitie laten ontkoppelen, waarna je wel aan de slag kunt.

Gr
Jeroen

Edit: foutjes gecorrigeerd (en tijd om het nest in te duiken...)
« Laatst bewerkt op: 2010/02/04, 23:42:05 door Pfoeh »

Offline danicrem

• Lid
« Reactie #14 Gepost op: 2010/02/04, 23:44:43 »
OK, zal ik proberen

Offline danicrem

• Lid
« Reactie #15 Gepost op: 2010/02/05, 00:14:14 »
Gelukt.

Offline Pfoeh

• Lid
« Reactie #16 Gepost op: 2010/02/05, 07:38:29 »
Mooi zo!
Wil je dan svp aan het "onderwerp" van dit topic "opgelost" toevoegen?
Veel plezier met je Ubuntu.

Gr
Jeroen