Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Xsane laat mij in de steek :'(  (gelezen 956 keer)

Offline wimduk

• Lid
Xsane laat mij in de steek :'(
« Gepost op: 2010/01/23, 14:39:42 »
Beste lezer,

Door een installatiefout onder Ubuntu 9.10 (heeft Windows gewist, ondanks dat ik voor dualboor had gekozen !) probeer ik mijn Trust 240th Direct webscan onder Ubuntu aan de praat te krijgen maar dat wil nog niet erg lukken.
Ik krijg een foutmelding (zie bijlage) en weet niet wat ik daar mee aan moet. Zoeken via Google en op dit forum heeft tot nu toe niets opgeleverd. Wat ik wel merk is dat het werkend krijgen van randapparatuur onder Linux niet eenvoudig en vol valkuilen is.

Wie kan mij verder helpen? Alvast bedankt voor de moeite  :D

mvrgr wimduk

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Xsane laat mij in de steek :'(
« Reactie #1 Gepost op: 2010/01/23, 15:00:23 »
Door een installatiefout onder Ubuntu 9.10 (heeft Windows gewist, ondanks dat ik voor dualboor had gekozen !)

Dat kan ik niet geloven... Volgens mij is dat onmogelijk. Het lijkt me veel waarschijnlijker, dat je zelf een fout hebt gemaakt. Ubiquity, het installatieprogramma, is voor 9.10 opgefrist en tegen het licht gehouden, en werkt in mijn ervaring perfect (terwijl ik al heel wat tweevoudige opstarts er mee heb gemaakt, op veel verschillende computers!).

Citaat
probeer ik mijn Trust 240th Direct webscan onder Ubuntu aan de praat te krijgen maar dat wil nog niet erg lukken.
Ik krijg een foutmelding (zie bijlage) en weet niet wat ik daar mee aan moet. Zoeken via Google en op dit forum heeft tot nu toe niets opgeleverd. Wat ik wel merk is dat het werkend krijgen van randapparatuur onder Linux niet eenvoudig en vol valkuilen is.

Wie kan mij verder helpen? Alvast bedankt voor de moeite  :D

mvrgr wimduk

Probeer eens dit:

1. Zet je scanner aan.

2. Toepassingen- Hulpmiddelen - Terminalvenster
tik in:
gksudo xsane
druk op Enter.

Trek je niks aan van de overspannen waarschuwing die je dan krijgt van het systeem; overdreven gedoe.  :)

Offline wimduk

• Lid
Re: Xsane laat mij in de steek :'(
« Reactie #2 Gepost op: 2010/02/14, 10:51:53 »
Pjotr,

Dank voor je reactie, zie haar wat laat en ik heb inmiddels mijn Trust 240TH Direct webscan Gold scanner werkend  :) Het blijkt hardwarematig een Mustek BearPAW 2400 TA Plus te zijn. Na lang zoeken op het internet heb ik de volgende oplossing voor mijn scanner probleem gevonden.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
BearPAW 2440 TA Plus unter Ubuntu

Nachdem ich nun wieder Linux auf meinem Desktop benutze, habe ich meinen alten Flachbettscanner wieder in Betrieb genommen, der unter Windows Vista nicht funktionierte.
Vorgehensweise

Die Vorgehensweise ist eigentlich recht einfach. Zunächst installiert man die benötigten SANE Pakete:

$ sudo apt-get install libsane sane-utils xsane xsane-common

Danach muss man die Firmware nach /usr/share/sane/gt68xx/ kopieren. Ich habe versucht die Firmwaredatei A2Dfw.usb von der mitgelieferten CD zu benutzen. Das funktionierte jedoch nicht. Nachdem ich die von Henning Geinitz bereitgestellte Firmware Firmware heruntergeladen hatte, funktionierte es.

Ich stelle sicherheitshalber auch eine Kopie zur Verfügung [Zie bijlage bij dit bericht].

Natürlich muss man die Firmware dem SANE-Backend vorher noch mitgeben. Dies erledigt man in der Datei /etc/sane.d/gt68xx.conf:

##############################################################################
# Autodetect Mustek BearPaw 2400 TA Plus, Packard Bell Diamond 2450, and
# Trust 240TH Easy Webscan Gold
usb 0x055f 0x0219
vendor "Mustek"
model "BearPAW 2400 TA Plus"
firmware "A2Dfw.usb"

Danach kann man mit xsane scannen. Damit nicht jedesmal der Dialog zur Geräteauswahl angezeigt wird, kann man xsane folgendermaßen starten:

$ xane gt68xx:libusb

Voraussetzung ist hierbei, dass man nur einen gt68xx Scanner am System angeschlossen hat.
Computer, Linux
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
groet, wimduk.
« Laatst bewerkt op: 2010/02/14, 10:53:33 door wimduk »