Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: OO Impress traag en vreet geheugen  (gelezen 717 keer)

OO Impress traag en vreet geheugen
« Gepost op: 2010/03/14, 14:17:35 »
Zo blij als ik ben met Writer en Calc, zo teleurgesteld ben ik in Impress.
OO Writer werkt altijd goed en de uitwisseling met MS Word levert nauwelijks problemen op (tenzij een geitje tabs vervangt door spaties...).

Maar Impress lijkt wel van een andere orde:
- opmaak wijkt af bij afspelen geconverteerde PPT onder Win
- PPT rare tekens
- PPT teksten groter en passen plots niet meer op het scherm
- PPT's worden traag
- Kortom, van een probleemloze uitwisseling met MS PPT is geen sprake (terwijl Writer/Word wel altijd goed gaat)

- Maar het allerergste is wel dat gewoon onder Linux en odp alles soms extreem traag wordt: en dan bedoel ik iets aanklikken en dan 4sec wachten tot je een tekstkader kunt verslepen. Het updaten vh scherm en dia's duurt soms >10sec.
Je snapt dat ik daar helemaal gek van word, eigenlijk is het ronduit onwerkbaar. Het zijn geen grote odp's; ca 10-15 blz en 500kb, geen filmpjes, grote plaatjes etc, maar OO Impress (3.1.1) neemt 500-1000 MB RAM in!!! En laat de CPU van mijn P4/1,2GB naar 100% gaan.
Ik heb al van alles geprobeerd: alle andere progs sluiten, herstarten, het aantal undo stappen reduceren in OO, niets helpt.
Ook op mijn laptop (T2050/1GB) wordt het traag.

- Herkent iemand dit?
- Weet iemand hoe dit komt?
- Wie heeft tips om de uitwisseling met MS PPT te verbeteren?
- Do's & Don'ts?
(als ik ergens een presentatie geef ben ik vaak afhankelijk vd computer met MS die er staat...en vaak moet ik ook samen met anderen (non-Linuxi) aan presentaties werken, dus ik moet wel naar PPT converteren)

Thanx!
VV

Re: OO Impress traag en vreet geheugen
« Reactie #1 Gepost op: 2010/03/15, 13:50:49 »
Misschien is de plugin "minimizer" een oplossing?

Kijk eens in Synaptic.
Zoek naar "minimizer".
Als het goed is, komt dan ook de "openoffice.org-presentation-mini" naar boven. Lees de beschrijving eens. Volgens mij kan dat maar zo eens helpen.

Groetend,

Steven

Offline vanadium

• Lid
Re: OO Impress traag en vreet geheugen
« Reactie #2 Gepost op: 2010/03/15, 16:20:51 »
Wellicht zal een plugin het systeem alleen maar verzwaren. De plugin dient wellicht om in het uitgevoerde presentatiebestand de figuren enz. naar de minimum vereiste resolutie te brengen om het bestand te verkleinen.

Citaat
Maar het allerergste is wel dat gewoon onder Linux en odp alles soms extreem traag wordt: en dan bedoel ik iets aanklikken en dan 4sec wachten tot je een tekstkader kunt verslepen. Het updaten vh scherm en dia's duurt soms >10sec.
Dat lijkt mij niet normaal met de specificaties die je hebt. Temeer daar je gewoon de standaard met Ubuntu geïnstalleerde versie gebruikt. Ik vind ook Impress wat traag geworden, maar het is op mijn laptop met 1 GB geheugen en Pentium 2.00GHz processor niet onwerkbaar. Het spijt me dat ik niet meteen zie hoe dit kan verholpen worden: het moet te maken hebben met je hardware. Heb je onder Tools - Options - OOo, View eens "Use hardware acceleration" en "Use Anti-Aliasing" aan/afgezet?

Citaat
als ik ergens een presentatie geef ben ik vaak afhankelijk vd computer met MS die er staat.
Ik werk altijd met een PDF, wat natuurlijk de animatiemogelijkheden enz. sterk beperkt. Anderszijds, animaties met Impress werken nog steeds bar slecht, dus dat is toch de moeite niet. Toch is mijn ervaring niet dat de export naar ppt veel artefacten met zich meebrengt.