Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Opstarten vanaf USB-staaf zonder opstartmogelijkheid in de BIOS  (gelezen 4610 keer)

Offline xubxub

• Lid
Ik heb momenteel Xubuntu 9.04 ge-installeerd in een Wubi-omgeving in Windows XP professional Service Pack 2.
Het draait naar tevredenheid. Alleen wilde ik Ubuntu-versie 9.10 uit testen en heb deze ge-installeerd op
een 8 gigabyte grootte USB-staaf. Ik was echter vergeten na te gaan of mijn tweedehands laptop wel opstartte vanaf
een usb-staaf. En tot mijn teleurstelling moest ik vaststellen, dat dit niet het geval was.

Ik wil weten of er programma's bestaan, die ervoor zorgen, dat je toch nog Ubuntu kunt opstarten vanaf
een USB-staaf. Ik denk hierbij aan programma's als smartbootmanager. En zo ja waar pluk ik ze van het internet af.
En hoe moet ik ze installeren en configureren.

Xubxub

In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline xubxub

• Lid
Re: Opstarten vanaf USB-staaf zonder opstartmogelijkheid in de BIOS
« Reactie #2 Gepost op: 2010/01/23, 12:55:22 »
Er zit een CD-rom-speler in mijn PC.
Ik weet, dat ik Ubuntu kan opstarten vanaf CD. Maar ik wil er voor zorgen, dat Ubuntu opstart
vanaf de windows-boot-loader en de Ubuntu-installatie op CD gebruikt.

Xubxub

Offline softbart

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2010/01/23, 15:31:58 »
@xubxub,

Misschien stappen we te licht over feit heen dat de laptop niet opstart vanaf usb.
Soms wordt de usb herkent als een (usb)HD.
Dan dient de voorkeur gemaakt worden bij de HD's.
Mogelijk met F12? of Esc bij het booten??
Tenzij de laptop een P3 of lager is.

groet,

Theo

Offline xubxub

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2010/01/27, 17:36:01 »
De laptop is HP-compaq met een Intel Celeron processor.

groet, Xubxub

« Reactie #5 Gepost op: 2010/01/27, 17:47:59 »
Je zou kunnen proberen om de standaard harde schijf in de BIOS even uit te schakelen. (En ook misschien andere media als cdrom e.d.)

Als hij de USB inderdaad als harde schijf ziet, dan zou je hem op deze manier forceren om hiervandaan op te starten.
PC: Processor - AMD Athlon II X4 640 (quad core, 3.0GHz), 4GB DDR2 RAM 800MHz, Videokaart: ATI Sapphire HD4850 met 512MB geheugen, 500gb 7200RPM HDD, Ubuntu 12.04 LTS

Wat doe je als je vraag is opgelost?

Offline softbart

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2010/01/27, 19:59:45 »
De laptop is HP-compaq met een Intel Celeron processor.

groet, Xubxub
Dat zegt iets over het soort cpu maar niets het type cpu.
Ik neem aan dat op de laptop nog XP aanwezig is.
start XP op en ga naar "start" en klik met de rechter muis-knop "My Computer" aan en daarna properties.
Je vindt rechts onder in het veld gegevens van de cpu en het geheugen.
Vermeldt dit even.

groet,

Theo