Sorry dat ik steeds op mijn eigen postings antwoord. Maar deze bug heeft veel meer implicaties dan aanvankelijk gedacht.
Ik heb deze bug nu drie keer kunnen reproduceren en zo goed als mogelijk getest. Onderdeel van deze bug is ook dat GDM crashed onder bepaalde omstandigheden. En dat is niet zo leuk

Heel raar is dat deze bug helemaal niet optreed als mijn ThinkPad R51 in een ThinkPad Dock II zit. Ik heb mijn bevindingen in de resp. sectie van Launchpad gerapporteerd. Ik hoop dat ze er iets mee doen.
En dat allemaal na een update, het begint wel op Windows te lijken. Drie bugs eruit, vijf nieuwe erin
Foutieve conclusieWat mij het meeste stoort is het volgende: Ik gebruikt twee IBM Thinkpads, een R51 om te spelen en een R61 voor het serieuze werk. De IBM, nu Lenovo, Thinkpads zijn IMHO de meest geschikte laptops voor Linux. Die werken nu echt totaal "out-of-the-box". Alles werkt zonder ook maar iets te moeten aanpassen: functietoetsen, mooie transparente OSD display, suspend, hibernate, Thinklight, etc.. Beide Thinkpads werden een paar jaar geleden gekocht met Red Hat Linux geinstalleerd (IBM verkocht toen Thinkpads met standaard Linux erop). Mijn problemen met de R51 zijn eerst begonnen toen ik er Ubuntu 9.10 heb opgezet. Eerst problemen met NM en nu dit. Op de R61 draait nu OpenSuse 11.2 onder Gnome zonder al die die problemen.
Ik begin langzaam de indruk te krijgen dat Ubuntu 9.10 toch niet erg stabiel is in vergelijking met andere andere Linux distributies.
Dankzij de UltraBays in de Thinkpad kan ik om het even welke hdd erin schuiven. Ik ga vandaag eeens een hdd maken met Ubuntu 9.04 erop en eens kijken hoe die versie zich gedraagt.