Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Patches toevoegen aan lucid kernel  (gelezen 881 keer)

Patches toevoegen aan lucid kernel
« Gepost op: 2010/01/22, 11:21:00 »
Hoi allemaal,

Ik zit met het volgende probleem. Paar dagen terug is er nieuwe firmware gereleased voor mijn SSD, en vermits de examens volgende week vrijdag gedaan zijn, begint de tri-semesteriële update-cyclus voor mijn systeem, met o.a. de installatie van een alpha release van lucid (10.04). Nu zou ik graag op dat systeem kernel-support voor ATA Discard voor ext4 hebben.
Na wat opzoek werk blijkt dat dit reeds werkt met de 2.6.33rc4 kernel, maar voor Lucid is er beslist geweest om de 2.6.32 kernel te gebruiken. Na wat opzoekwerk heb ik gevonden dat op dit moment de Lucid kernel versie 2.6.32-11.15 waarbij de patches van 2.6.32.1 en 2.6.32.2 zitten. Nu met deze twee patches komt de discard-operatie nog niet door tot aan de SSD. Maar ik heb een vermoedde dat patches 2.6.32.3 en 2.6.32.4 (<-- deze is 18 jan. gereleased) dit wel gaan toelaten.

Dus hier mijn vraag. Hoe pas je patch 2.6.32.3 en 2.6.32.4 toe op de stock-kernel van lucid?
Bijkomend en optioneel vraagje: En kan ik dit testen door deze "live" te draaien zonder te moeten installeren op mijn huidig systeem.

P.S.: Ja, ik weet het, ik kan ook gewoon wachten of een goeie reden verzinnen waarom de kernel moeten updaten en dat als bug op launchpad zetten. Maar ik zou graag leren hoe je patches aan kernels toevoegt / zelf kernels compilen voor je eigen systeem enz. en dit leek mij een bescheiden les om mijn eerste stappen te zetten in dit leer-process met een specifiek doel om mij gemotiveerd te houden.
« Laatst bewerkt op: 2010/01/22, 11:22:50 door ShadowDragon »
Xubuntu 11.04 - Xfce 4.8 - SSD Vertex 2 (Extended) 60 GB

Offline ivo

• Lid
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline jolo

• Lid
Re: Patches toevoegen aan lucid kernel
« Reactie #2 Gepost op: 2010/01/22, 13:42:58 »
Dus hier mijn vraag. Hoe pas je patch 2.6.32.3 en 2.6.32.4 toe op de stock-kernel van lucid?
Bijkomend en optioneel vraagje: En kan ik dit testen door deze "live" te draaien zonder te moeten installeren op mijn huidig systeem.
Weet je zeker dat je dit wilt doen? Een kernel compileren/patchen is meer iets voor een Linux distributie als Slackeware. In ieder geval is daar geen stap voor stap uitleg voor te geven. De meegeleverde kernel van Lucid zelf kun je niet patchen. Maar je zou dan de source code van de 2.6.32 kernel kunnen downloaden en uitpakken. Die je dan vervolgens kunt patchen met 2.6.33-rc5 en compileren. Enig uitleg hierover is te vinden in deze hyperlink http://wiki.nedlinux.nl/index.php?page=LinuxKernelCompileren Deze info is wel wat oud, en niet toegespitst op Ubuntu. Er staat daar niets over het aanmaken van een initrd. Check daarvoor de Ubuntu documentation https://help.ubuntu.com/community/Kernel/Compile Ik weet niet of dit het er makkelijker op maakt. Ikzelf heb lang geen kernels meer gecompileerd/gepatched. [Edit] Zo te zien dezelfde hyperlink als van ivo [/Edit]

Voor het maken van een Live CD zou je deze hyperlink kunnen checken  http://www.webupd8.org/2010/01/easily-create-custom-ubuntu-live-cd.html Ikzelf heb dit nooit geprobeerd.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Re: Patches toevoegen aan lucid kernel
« Reactie #3 Gepost op: 2010/01/22, 14:06:24 »
Hé hé, die google search heb ik precies nog gedaan vermits de eerste links als visited gemarkeerd staan...
Probleem met die van howtoforge is dat die vertrekken van een vanilla-kernel en ik weet niet of dat dat hetzelfde is...
Maar nu dat ik die van de ubuntu-communitie erop nalees, vertrekken die inderdaad van ubuntu variant. <-- Vreemd dat ik dat toen niet door had...
Excuses dus...  :-X
In ieder geval bedankt voor de links allebei. :)
Xubuntu 11.04 - Xfce 4.8 - SSD Vertex 2 (Extended) 60 GB