Hoi allemaal,
Ik zit met het volgende probleem. Paar dagen terug is er nieuwe firmware gereleased voor mijn SSD, en vermits de examens volgende week vrijdag gedaan zijn, begint de tri-semesteriële update-cyclus voor mijn systeem, met o.a. de installatie van een alpha release van lucid (10.04). Nu zou ik graag op dat systeem kernel-support voor ATA Discard voor ext4 hebben.
Na wat opzoek werk blijkt dat dit reeds werkt met de 2.6.33rc4 kernel, maar voor Lucid is er beslist geweest om de 2.6.32 kernel te gebruiken. Na wat opzoekwerk heb ik
gevonden dat op dit moment de Lucid kernel versie 2.6.32-11.15 waarbij de patches van 2.6.32.1 en 2.6.32.2 zitten. Nu met deze twee patches komt de discard-operatie nog niet door tot aan de SSD. Maar ik heb een vermoedde dat patches 2.6.32.3 en 2.6.32.4 (<-- deze is 18 jan. gereleased) dit wel gaan toelaten.
Dus hier mijn vraag. Hoe pas je patch 2.6.32.3 en 2.6.32.4 toe op de stock-kernel van lucid?
Bijkomend en optioneel vraagje: En kan ik dit testen door deze "live" te draaien zonder te moeten installeren op mijn huidig systeem.
P.S.: Ja, ik weet het, ik kan ook gewoon wachten of een goeie reden verzinnen waarom de kernel moeten updaten en dat als bug op launchpad zetten. Maar ik zou graag leren hoe je patches aan kernels toevoegt / zelf kernels compilen voor je eigen systeem enz. en dit leek mij een bescheiden les om mijn eerste stappen te zetten in dit leer-process met een specifiek doel om mij gemotiveerd te houden.