Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Kan onder kubuntu 9.10 geen andere linuxmachines zien  (gelezen 1429 keer)

Offline wimduk

• Lid
Kan onder kubuntu 9.10 geen andere linuxmachines zien
« Gepost op: 2010/01/21, 13:28:38 »
Beste lezer,

Ik ben niet geheel onbekend met Linux maar zeker ook geen nerd (want anders zocht ik nu geen hulp  :D)
Wat ik wil is onder Windows (niet vloeken, ik weet het) redelijk eenvoudig. Onder "volledig netwerk" zie je MSHOME en onder deze bron zie je alle aan het netwerk gekoppelde computers. Sharen is een fluitje van een cent.

Ik probeer dit klusje ook onder Kubuntu 9.10 [NL] te klaren maar dat lukt mij niet. Zoeken in Google en in deze forum database levert (nog) geen oplossing. Dit netwerk bestaat uitsluitend uit (k)ubuntu linux machines dus Samba is niet nodig. (de netwerkprinter wordt wel herkend).

Ik heb alle menuopties via Systeem >  voorkeuren zonder resultaat onderzocht. Wie kan mij verder helpen?

Bij voorbaat ontzettend bedankt

mvrgr wimduk

Heb nog wat in mijn Ubuntu documentatie gesnuffeld en toch Samba geinstalleerd en "zie" nu mijn andere computer in de Samba share. (dubbel) klik op het computer icoon levert echter geen directorystructuur iod op. Moet ik, net als onder Windows, aangeven dat een folder shared is? En zoja hoe doe ik dat dan?

mvrgr wimduk
« Laatst bewerkt op: 2010/01/21, 16:29:38 door wimduk »

Offline Typhoner

• Lid
    • http://typhoner.blogspot.com/
Re: Kan onder kubuntu 9.10 geen andere linuxmachines zien
« Reactie #1 Gepost op: 2010/01/21, 19:57:54 »
levert smb:/ intypen in konqueror iets op?

« Reactie #2 Gepost op: 2010/01/21, 20:02:23 »
levert smb:/ intypen in konqueror iets op?

"Dit netwerk bestaat uitsluitend uit (k)ubuntu linux machines dus Samba is niet nodig."

Kickoff Menu (linksonderin)>>>Dolphin>>>klik aan de rechterkant op "Netwerk"
Zie je daar wel de andere machines?

Offline wimduk

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2010/01/21, 20:53:36 »
Heren,

Dank voor jullie snelle reactie.
Typhoner; na intoetsen smb:/ krijg ik een overview genaamd "Workgroup". Als ik deze aanklik zie ik beide machines (zie bijlagen). Als ik op de remote machine klik gebeurt er niets.

Vistaus; hetzelfde geldt voor Dolphin.
Netwerk icoon aanklkken levert geen resultaat (zie bijlagen)

Offline wimduk

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2010/01/21, 20:54:42 »
deze bijlage hoort er ook nog bij  :rolleyes:

dank voor de moeite en groet, wimduk

« Reactie #5 Gepost op: 2010/01/21, 21:02:25 »
Ook niet als je in Dolphin aan de rechterkant drukt op "Network" (nadat je op de linkerkant op Network hebt gedrukt)?

Offline wimduk

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2010/01/21, 21:44:34 »
Vistaus,

Dat geeft helaas een leeg scherm.

groet, wimduk