1. een programma/pakket kan je in een terminal bijv. actualiseren met
sudo apt-get update
sudo apt-get install planner
Op deze manier wordt alleen planner geactualiseerd.
Je kan dat ook met de grafische actualisering doen. Als die "aan" staat, dan worden je de updates aangeboden. Wil je iets niet actualiseren, dan kan je dat af-vinken.
2. Het is niet zinvol om een systeem te bevriezen dat "op internet mag". Als het om een pc gaat zonder internetverbinding dan kan je prima zonder updates/upgrade werken. Maar in de gewone wereld kom je een pc zonder internet-kabeltje haast niet meer tegen.
Als je met Ubuntu werkt, kan je gewoon de aangeboden actualiseringen installeren. Die zorgen er tenslotte voor een veilig systeem.
Het enige wat je dan niet moet doen (als je daar slechte ervaringen mee hebt), zijn de installaties van nieuwe versies over de bestaande versie heen.
Misschien kan je
hier e.e.a. vinden over deze en andere vragen. Hoewel ik mijzelf niet als "dummy" zou willen typeren, lees ik regelmatig de handleiding en de tips om mij lange zoekacties te besparen. Veel vragen en problemen zijn al een keer onderzocht en opgelost.
24. Wanneer krijg ik de nieuwste versie van een programma via de updates?
Een Ubuntuversie blijft in principe doorgaan met de programmaversies waar hij mee begon. Wel komen er veiligheidsupdates.
Dat heeft ermee te maken, dat het standaard-programmapakket van een Ubuntuversie een samenhangend geheel is, met gedeelde afhankelijkheden. Dat geheel draait soepel en beproefd, en dat willen ze niet in gevaar brengen.
De beschikbaarheid van nieuwere pogrammaversies is doorgaans een van de hoofdredenen waarom mensen overstappen naar een nieuwere Ubuntuversie.