Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: XAWTV en geluid: het blijft knoeien  (gelezen 3091 keer)

Offline wolfke

• Lid
XAWTV en geluid: het blijft knoeien
« Gepost op: 2009/11/30, 21:35:29 »
Ik blijf problemen hebben met XAWTV en het geluid.
Als ik van post verander valt in 75% van de gevallen het geluid weg en krijg ik op de nieuwe post ruis.
Deze ruis gaat dan soms weg door terug verschillende keren van post te veranderen.
De laatste tijd lukt het ook vlugger om de toestand te normaliseren:
even op PAL-BG zetten en dan terug naar PAL.

Maar dit blijft dus wel knoeien vind ik.
Hoe kan ik dat definitief oplossen?

Re: XAWTV en geluid: het blijft knoeien
« Reactie #1 Gepost op: 2009/11/30, 21:43:24 »
Wat voor een tv-kaart heb je?
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline wolfke

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2009/12/01, 12:23:18 »
Wat voor een tv-kaart heb je?
Oei, waar vind ik dat terug?

« Reactie #3 Gepost op: 2009/12/01, 13:19:14 »
Open een terminal en type lspci de eerste letter is een kleine letter L. Als het goed is staat je tv-kaart tussen de andere gegevens of zet de uitkomst hier op het forum, tussen code tags. Deze verkrijg je door op de knop met # te klikken die boven het bericht staat wat je typt.

Offline wolfke

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2009/12/01, 17:32:33 »

Hier is het.
00:00.0 Host bridge: Silicon Integrated Systems [SiS] 645xx (rev 02)
00:01.0 PCI bridge: Silicon Integrated Systems [SiS] Virtual PCI-to-PCI bridge (AGP)
00:02.0 ISA bridge: Silicon Integrated Systems [SiS] SiS963 [MuTIOL Media IO] (rev 04)
00:02.1 SMBus: Silicon Integrated Systems [SiS] SiS961/2 SMBus Controller
00:02.3 FireWire (IEEE 1394): Silicon Integrated Systems [SiS] FireWire Controller
00:02.5 IDE interface: Silicon Integrated Systems [SiS] 5513 [IDE]
00:02.7 Multimedia audio controller: Silicon Integrated Systems [SiS] AC'97 Sound Controller (rev a0)
00:03.0 USB Controller: Silicon Integrated Systems [SiS] USB 1.1 Controller (rev 0f)
00:03.1 USB Controller: Silicon Integrated Systems [SiS] USB 1.1 Controller (rev 0f)
00:03.2 USB Controller: Silicon Integrated Systems [SiS] USB 1.1 Controller (rev 0f)
00:03.3 USB Controller: Silicon Integrated Systems [SiS] USB 2.0 Controller
00:04.0 Ethernet controller: Silicon Integrated Systems [SiS] SiS900 PCI Fast Ethernet (rev 91)
00:07.0 SCSI storage controller: Adaptec AIC-7850 (rev 03)
00:08.0 Multimedia controller: Philips Semiconductors SAA7134/SAA7135HL Video Broadcast Decoder (rev 01)
00:0a.0 Communication controller: Intel Corporation 536EP Data Fax Modem
01:00.0 VGA compatible controller: nVidia Corporation NV28 [GeForce4 Ti 4200 AGP 8x] (rev a1)

« Reactie #5 Gepost op: 2009/12/01, 23:56:13 »
Ik denk dat je net zoals ik in /etc/modules wat moet toevoegen om je geluid stabiel te houden. Bij mij is dat dit:
# /etc/modules: kernel modules to load at boot time.
#
# This file contains the names of kernel modules that should be loaded
# at boot time, one per line. Lines beginning with "#" are ignored.

fuse
lp
[b]-r bt878 bttv
snd_bt87x
bt878[/b]
Ik heb nog wat op internet rond gekeken en jij zou dit toe moeten voegen:
options tda9887 qss=0 ik ben niet helemaal zeker of options er voor moet staan, dit moet je even proberen, wel als root anders kan je het bestand niet opslaan. Na verandering de computer herstarten. Werkt het niet, zoek ik verder. :)
« Laatst bewerkt op: 2009/12/02, 16:23:14 door Gijsbert »

Offline wolfke

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2009/12/02, 12:48:03 »
bedankt maar ik ben nogal een ubuntu-dummy, hoe moet ik dat praktisch doen ?

« Reactie #7 Gepost op: 2009/12/02, 18:55:33 »
Open een terminal en type gksudo nautilus. Hierna moet je je wachtwoord invullen, daar zie je niks van, geen sterretjes o.i.d., gewoon blind typen en daarna een ENTER. Dan opent nautilus in root mode. Navigeer naar de map /etc en daarna naar het bestand modules, klik hier rechts op en klik op openen met Teksteditor. Plak of type na de laatste regel options tda9887 qss=0 sla het bestand op en herstart de computer, werkt het ok. Werkt het niet open het bestand en verwijder options sla het bestand weer op en herstart de computer. Werkt dit, ok. Werkt het niet, moet ik verder zoeken.

Offline wolfke

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2009/12/02, 20:05:35 »
na ingeven gksudo nautilus krijg ik dit:
Nautilus-Share-Message: Called "net usershare info" but it failed: 'net usershare' gaf fout 255: net usershare: cannot open usershare directory /var/lib/samba/usershares. Error Bestand of map bestaat niet
Please ask your system administrator to enable user sharing.

--- Hash table keys for warning below:
--> file:///root
--> file:///root/Desktop
--> file:///

(nautilus:13816): Eel-WARNING **: "nautilus-metafile.c: metafiles" hash table still has 3 elements at quit time (keys above)

(nautilus:13816): Eel-WARNING **: "nautilus-directory.c: directories" hash table still has 3 elements at quit time
willy@willy-desktop:~$

« Reactie #9 Gepost op: 2009/12/02, 20:45:10 »
Nautilus opent niet? De foutmeldingen in de terminal is normaal. Wil je die niet zien maak je bijv. een starter aan in het hoofdmenu, bij Naam vul je bijv in Rootnautilus, bij commando gksudo nautilus met kleine letters, en bij commentaar wat je wilt of niets. Als het goed is verandert het pictogram vanzelf als je gksudo nautilus invult. Hierna kan je op de starter klikken, wachtwoord invullen in het grafische scherm en nautilus opent in root mode.

Offline wolfke

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2009/12/03, 12:43:19 »
Sorry maar als ik dat commando ingeef openen ern daarna mijn paswoord ingeef, openen zich 2 schermen die niet overeenkomen met wat je zegt.
Hier is een printscreen.

« Reactie #11 Gepost op: 2009/12/03, 15:55:10 »
Het voorste scherm is het juiste, nautilus in rootmode.
Lukt het niet met de starter aanmaken?
« Laatst bewerkt op: 2009/12/03, 15:59:16 door Gijsbert »

Offline wolfke

• Lid
« Reactie #12 Gepost op: 2009/12/03, 21:26:20 »
@Gijsbert:
je hebt het allemaal heel goed uitgelegd, ik ging het veel te ver zoeken. sorry.
ik heb het uitgevoerd zoals je zei (die options.. staan nu in dat bestand modules), maar na herstart is er geen verandering te merken aan Xawtv: nog steeds valt het geluid weg nadat ik een paar keer van post veranderde.
ik verwijder dus terug die aanpassing.

Offline wolfke

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2009/12/07, 19:09:34 »
Ben ik nu echt de enige hier? ???
Tv-kaart werkt heel goed onder windows, maar onder Ubuntu is het zelfs niet alleen het geluid maar ook het beeld heeft heel sporadisch trilt alsof er soms iemand met een niet-ontstoord apparaat werkt.
Raar.

« Reactie #14 Gepost op: 2009/12/07, 19:52:16 »
Nee hoor, je bent echt niet de enigste hier. Ik heb zelf ook problemen met mijn tv-kaart, ik kan KDETV niet gebruiken onder 9.10, en gehad met het geluid, hier heb ik ook een tijd voor moeten zoeken. Ik denk dat de kennis over tv kaarten op de diverse fora, buiten en binnenlands niet groot is. De informatie hierover is maar mondjes maat te verkrijgen.
Waarom ??? Ik weet het niet, wat ik wel weet stug blijven doorspitten tot je eindelijk de juiste info/oplossing tegen komt. Ik blijf ook verder zoeken.

Offline wolfke

• Lid
« Reactie #15 Gepost op: 2010/01/10, 22:48:24 »
ik ondervind dat als ik in de options PAL-BG ingeef ipv gewoon PAL, het geluid:
-ofwel goed blijf;
-ofwel als er ruis komt dit direct genormaliseerd wordt.

Alleen moet ik nu nog vinden hoe ik die options voor alle zenders kan saven, schijnbaar moet ik di PAL-BG individueel aanpassen (per zender) , maar alleen de laatste wordt gesaved ???? ???

« Reactie #16 Gepost op: 2010/01/10, 22:57:20 »
Ik vind XAWTV ook een beetje te lastig met instellingen. Ik gebruik geen KDETV meer.
Inmiddels ben ik over gegaan naar TVTIME, zit ook in Synaptic, ik heb direct geluid hierbij.
Het was even zoeken hoe je een eigen zender lijst maakt, toch gelukt, zie :
http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/tvtime-zenderlijst-amsterdam/
Bij het geluid kan ik alleen kiezen voor PAL-BG, PAL-DK  en PAL-I, volgens mij loopt het geluid niet helemaal synchroon met het beeld, ik moet nog even nakijken hoe dit komt.

Offline BibiDane

• Lid
« Reactie #17 Gepost op: 2010/01/13, 00:21:27 »
Hallo

Ik ben met veel aandacht deze thread aan het volgen. Heb dezelfde tv-tuner chip en heb met tv-time ook beeld, maar geen geluid. Ik hoop dat er nog een oplossing kan gevonden worden, blijf het volgen.

« Reactie #18 Gepost op: 2010/01/13, 11:50:02 »
Zonder het hele topic te hebben gelezen (sorry) denk ik bij mezelf: "Zou TVTime geen mooi alternatief zijn voor het aloude xawtv?".
http://forum.nedlinux.nl | http://www.alleslinux.com/forum
Linux interesse gebieden: mulitmedia en configuratie.

« Reactie #19 Gepost op: 2010/01/13, 12:13:08 »
Heb ik ook in mijn vorige post aangegeven meneer Jansen. Ik heb onder 9.10 eerst KDETV geprobeert, deze doet het niet. Onder 8.10 wel, alleen met het geluid moest ik modules toevoegen aan de kernel.
Nu heb ik onder 9.10 TVTIME geinstalleerd, het geluid deed het direct, de zenders instellen naar eigen inzicht heb ik nu ook voor elkaar. Ga ik over naar een volgende uitgave van Ubuntu hoef ik alleen mijn aangepaste stationslijst in de plaats te zetten van de standaard lijst. Dit is een xml file dus dit neemt amper ruimte in. Alleen het geluid loopt nog niet helemaal synchroon, hier moet ik nog even naar kijken. :)

« Reactie #20 Gepost op: 2010/01/13, 15:49:26 »
Ik gebruik ook nog wel eens mplayer om TV te kijken en ik heb daar een shell scriptje voor. Zappen wordt moeilijk, daarvoor moet je iedere keer het scriptje opnieuw opstarten. Kijk zelf maar of je aan kunt passen aan je voorkeuren en dan wel het geluid asynchroon krijgt....

Succes :)

« Reactie #21 Gepost op: 2010/01/13, 16:38:45 »
Ik zie dat het script voor Rijswijk en omgeving is? De frequentie tabel is nl anders dan in Amsterdam. Dus dit moet ook aangepast worden naar gemeente. Bijv Nederland1 staat op 479MHz en hier in Amsterdam zit Nederland 1 op 216MHz. Voorlopig voldoet TVTIME, alleen het geluid nog goed zien te krijgen. Ik houdt het script in ieder geval in aangepaste vorm achter de hand, mocht het niet lukken met het geluid bij TVTIME.

« Reactie #22 Gepost op: 2010/01/13, 16:55:48 »
Klopt. Je moet dit script (geschreven voor Ziggo) aanpassen voor je woonplaats. Even op internet kijken wat je frequenties zijn. En volgens mij heb ik er geen geluid bij. O o....  O0