Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: kan login scherm niet aanpassen / kan geen andere startup manager installeren  (gelezen 6718 keer)

Hoi

Graag zou ik het login scherm willen aanpassen. nu heb ik een boot manager gezien maar mee dat kan, echter met de versie die ik heb kan ik alleen de vorm van aanmelden aanpassen wel of niet automatisch maar verder niks.
heb her en der al zitten kijken maar kan niet vinden hoe/waar ik de boot manager kan veranderen (foute verwijderen en nieuwe installeren)

het gaat om ubuntu 9.10

wie kan mij op weg helpen?

Offline HarzG

• Lid
Tip: a.u.b. leesbare vragen schrijven ...

Het is mij niet duidelijk wat de vraag is.

Je hebt nl. een Grub-scherm/menu. Dat is te zien als je de pc start na ca. 10-20 seconden.
Als je Ubuntu 9.10 hebt, zie je bij Grub volgens mij alleen het aftellen in seconden en de opmerking dat je ESC kan drukken om een volledig menu te zien.

Naast het Grub-menu heb je na ca. 1 minuut een login-scherm om je in Gnome/KDE/Xfce aan te melden.

Het "thema" voor de login kan worden aangepast met:
Citaat
Citaat van: Thijsg op 23 December 2009, 22:25:52
gksudo -u gdm dbus-launch gnome-appearance-properties
En hier staat ok nog iets.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline Lexaldo

• Lid
Je kan deze opstartmanager eens installeren:
Synaptic->startupmanager

Tip: a.u.b. leesbare vragen schrijven ...

Het is mij niet duidelijk wat de vraag is.

Je hebt nl. een Grub-scherm/menu. Dat is te zien als je de pc start na ca. 10-20 seconden.
Als je Ubuntu 9.10 hebt, zie je bij Grub volgens mij alleen het aftellen in seconden en de opmerking dat je ESC kan drukken om een volledig menu te zien.

Naast het Grub-menu heb je na ca. 1 minuut een login-scherm om je in Gnome/KDE/Xfce aan te melden.

Het "thema" voor de login kan worden aangepast met:
Citaat
Citaat van: Thijsg op 23 December 2009, 22:25:52
gksudo -u gdm dbus-launch gnome-appearance-properties
En hier staat ok nog iets.

sorry als het niet helemaal duidelijk is, heb het wel geprobeerd.
wellicht dat de volgende screenshots meer duidelijk heid scheppen.
afb. login1 is zoals het is, afb. login2 is wat ik bedoel/naar toe wil.

Je kan deze opstartmanager eens installeren:
Synaptic->startupmanager

heb ik reeds gedaan, maar heb het idee dat er meerdere versie's in omloop zijn.
(ik mis namelijk een tabblad)

Offline Pfoeh

• Lid
Of het verschillende versies zijn weet ik niet, maar heb onlangs wel gelezen dat je met opstartmanager minder mogelijkheden hebt in Grub2 als dat je had met de vorige versie van Grub.
Gr
Jeroen
Linux Registered user 485465

Beperkingen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen, genoemd onder Tunnelcategorie E in randnummer 1.9.5.2.2. van bijlage 1, gelden voor de ArenAtunnel, gelegen onder de Amsterdam ArenA, te Amsterdam.

grub 2 is niet geinstalleerd

Offline HarzG

• Lid
sorry als het niet helemaal duidelijk is, heb het wel geprobeerd.
wellicht dat de volgende screenshots meer duidelijk heid scheppen.
Ok, wat je wilt is dus geen kleurrijk Grub-bootmenu-scherm (het heeft ook niets met Grub1 of Grub2 te maken) maar een gdm-thema. Gdm is de login-manager van Gnome.

Wat je kan doen, is het volgende: start synaptic en laat zoeken op "gdm-themes". Nadat die geïnstalleerd zijn, kan je volgens mij kiezen uit deze thema's voor de login.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline Thijsg

• Lid
http://forum.ubuntu-nl.org/test-forum/ubuntu-9-10-karmic-koala-40545/msg495618/#msg495618

In Karmic moet je een moeilijker commando invoeren: gksudo -u gdm dbus-launch gnome-appearance-properties

Offline vanadium

• Lid
@Thijsg: dit heeft toch niets met het login scherm te maken? Dit roept enkel "Preferences - Appearances" op met als gebruiker gdm.

Offline vanadium

• Lid
Klopt inderdaad. Dat is dan wel een zeer goed bewaard geheim.

ik geloof dat ik niet helemaal duidelijk ben.
wat ik wil is van het standaard zwarte login scherm af, dit zou te wijzigen moeten zijn via
menu ==>systeem ==>beheer ==> login screen.
als je daar zit zou er een mogelijkheid moeten zijn om voor een ander login screen te kiezen echter kan ik hier niets aanpassen of veranderen naar eigen voorkeuren.

wellicht dat dit het verhaal nog wat duidelijker maakt.
hier ben ik mee bezig
http://maketecheasier.com/turn-your-ubuntu-hardy-to-mac-osx-leopard/2008/07/23

als je daar een stuk naar beneden scrolt is daar een gedeelte over configuring the login screen. echter als ik via deze manier naar het login scherm toe ga dan heb ik een heel ander scherm zie eerder geplaatste afbeelding (login1) hier kan ik dus geen ander login scherm/achtergrond kiezen.
« Laatst bewerkt op: 2010/01/15, 20:39:51 door theflyingdutchman »

Offline welrob

• Lid
    • robvanderwel
Klopt ook dat stuk is geschreven voor "Turn Your Ubuntu Hardy to Mac OSX Leopard" welke een heel andere startup manager heeft dan Karmic.

Nu weet ik niet of door dat je grub 1 gebruik je die optie wel zou moeten krijgen, maar dat denk ik niet daar dat gewoon in de startup manager niet meer mogelijk is.
Maar misschien dat iemand hier daar wel een andere oplossing voor heeft.

Kubuntu  15.04 -- Plasma 5.3 <------> Loving IT

Een dag niet gelachen is een dag niet .........

Offline Thijsg

• Lid
ik geloof dat ik niet helemaal duidelijk ben.
wat ik wil is van het standaard zwarte login scherm af, dit zou te wijzigen moeten zijn via
menu ==>systeem ==>beheer ==> login screen.
als je daar zit zou er een mogelijkheid moeten zijn om voor een ander login screen te kiezen echter kan ik hier niets aanpassen of veranderen naar eigen voorkeuren.
Je bent heel duidelijk. ;)

Zie post #3.
Probeer gewoon eens wat er in mijn post staat, gksudo -u gdm dbus-launch gnome-appearance-properties.

Offline vanadium

• Lid
Het gaat over het instellen van de "greeter". Dat gaat niet met betrokken dialoog, die enkel betrekking heeft op gebruikte thema's, kleuren, iconen, ...

Offline Thijsg

• Lid
In dat geval weet ik het ook niet meer. Daarbij dan excuses voor het doorzeuren.

Enfin, met de methode van Thijsg ben ik toch mooi van dat zwart scherm af... Daar staat nu een wereldkaart met pinguins op =D

Moet enkel nog eens een manier vinden om het "aftelscherm" van het bruin af te helpen (da's met die heen en weer flitsende balk).
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Het gaat over het instellen van de "greeter". Dat gaat niet met betrokken dialoog, die enkel betrekking heeft op gebruikte thema's, kleuren, iconen, ...

dit is geloof ik inderdaad wat ik bedoel.
inmiddels heb ik het wel voor elkaar gekregen om het zwarte grub2 scherm te veranderen in een gewenste afbeelding als achtergrond.
wat ik nu nog graag wil is het scherm op het moment dat je moet inloggen (bruine achtergrond - zwart scherm voor inlog en wachtwoord)

heb nog steeds geen flauw idee hoe dit aan te passen.