Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Probleem met Firefox; sigaar in beeld, geen toegang meer tot Preferences  (gelezen 1460 keer)

Offline John K

• Lid
Ik heb op verschillende comps plotseling een vreemd probleem met Firefox.

Ik kan de pagina's die ik ingeef in  de adresbalk niet meer oproepen en op dat moment verschijnt er ook in het midden van de Firefoxpagina een sigaarvorm in beeld, welke ik kan sluiten met rechtermuisklik en dan de optie 'close'.

Vervolgens sluit en open ik Firefox weer, waaarna het zelfde probleem zich herhaald. Wat kan dit zijn??? Ik kan dus geen pagina's meer bereiken, maar kan ook niet in Firefox naar 'preferences' om installingen aan te passen. En dit op verschillende comps.

John K

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Probleem met Firefox; sigaar in beeld, geen toegang meer tot Preferences
« Reactie #1 Gepost op: 2010/01/09, 17:43:06 »
Laat Firefox eens met een schone lei herbeginnen:
- Sluit Firefox
- Locaties - Persoonlijke map
- Beeld - vink aan: verborgen bestanden weergeven
- verwijder de verborgen map .mozilla
- start Firefox
- stel Firefox eens goed in:
http://sites.google.com/site/computertip/firefox

Offline HarzG

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2010/01/09, 18:19:51 »
Omdat het op verschillende computers van je voorkomt, is mijn vraag: hoe installeer je Firefox en de updates?
Ik gebruik standaard de Ubuntu-actualisering en wacht rustig af als die wat achterloopt bij de laatste beschikbare laatste versie van de Mozilla-download-pagina.

Hier draait sinds 3 minuten de laatste kernel (2.6.31-17-generic x86_64) en de laatste versie van Firefox (3.5.7+nobinonly-0ubuntu0.9.10.1).
Ook inclusief de actieve add-ons zoals AddBlockPlus en NoScript heb ik geen problemen met Firefox.

Een test kan nog worden uitgevoerd via de optie
firefox -P Als je met de profiel-manager een leeg nieuw profiel aanmaakt (de wizzard helpt je hierbij), kan je bekijken of de fout in je profiel zit.
Nadat je een nieuw profiel bijv. met de naam "test_sigaar" hebt aangemaakt, kan je in de profiel-manager opdracht geven Firefox te starten.
Let op: je moet dan hiervoor de optie "don't ask" uitschakelen in de profiel-manager. Anders wordt het nieuw aangemaakte profiel je standaardprofiel en je wordt later nooit meer gevraagd met wel profiel je wilt werken.

(Maar de stappen van Pjotr werken uiteraard ook.)
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline John K

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2010/01/09, 21:32:43 »
Laat Firefox eens met een schone lei herbeginnen:
- Sluit Firefox
- Locaties - Persoonlijke map
- Beeld - vink aan: verborgen bestanden weergeven
- verwijder de verborgen map .mozilla
- start Firefox
- stel Firefox eens goed in:
http://sites.google.com/site/computertip/firefox

Maar wanneer ik de map .mozilla verwijdere zijn ook de bookmarks verdwenen?

Offline John K

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2010/01/09, 21:36:06 »
Omdat het op verschillende computers van je voorkomt, is mijn vraag: hoe installeer je Firefox en de updates?
Ik gebruik standaard de Ubuntu-actualisering en wacht rustig af als die wat achterloopt bij de laatste beschikbare laatste versie van de Mozilla-download-pagina.

Hier draait sinds 3 minuten de laatste kernel (2.6.31-17-generic x86_64) en de laatste versie van Firefox (3.5.7+nobinonly-0ubuntu0.9.10.1).
Ook inclusief de actieve add-ons zoals AddBlockPlus en NoScript heb ik geen problemen met Firefox.

Een test kan nog worden uitgevoerd via de optie
firefox -P Als je met de profiel-manager een leeg nieuw profiel aanmaakt (de wizzard helpt je hierbij), kan je bekijken of de fout in je profiel zit.
Nadat je een nieuw profiel bijv. met de naam "test_sigaar" hebt aangemaakt, kan je in de profiel-manager opdracht geven Firefox te starten.
Let op: je moet dan hiervoor de optie "don't ask" uitschakelen in de profiel-manager. Anders wordt het nieuw aangemaakte profiel je standaardprofiel en je wordt later nooit meer gevraagd met wel profiel je wilt werken.

(Maar de stappen van Pjotr werken uiteraard ook.)

Ik laat de update rules in firefox staan zoals ze zijn. Ik denk, omdat het probleem zich bij alle comps op dezelfde dag voordoet (op verschillende opstart(update)momenten, dat het te maken had met een update van Firefox. Wanneer ik sudo apt-get autoclean uitvoer worden er wat Firefoxpaketten verwijdert en doet het probleem zich niet meer voor.

Offline HarzG

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2010/01/10, 11:21:43 »
Het is mij nog niet duidelijk wat je gebruikt als sources voor Firefox.

Als je alleen de bronnen van Ubuntu gebruikt, is er volgens mij geen probleem met Firefox.
Alleen dan als je Firefox van andere bronnen installeert, dan kunnen er problemen ontstaan.
Dat zou er moeten staanapt-cache policy firefox
firefox:
  Geïnstalleerd: 3.5.7+nobinonly-0ubuntu0.9.10.1
  Kandidaat: 3.5.7+nobinonly-0ubuntu0.9.10.1

Als je een Ubuntu- of Debian-versie hebt geïnstalleerd, dan kan Firefox namelijk niet zelf updaten.
De functie om zichzelf te updaten (bewerken->voorkeuren->geavanceerd->update) toont namelijk alleen de add-ons en de zoekmachines als beschikbare mogelijkheden.
Als je daar in staat zou zijn om Firefox zelf te updaten, dan gebruik je een Firefox-versie uit een andere bron. Kan je hier de inhoud van je bestand /etc/apt/sources.list laten zien?

De opdracht autoclean verwijdert alleen pakketten die (gedownload) in je cache staan en vanuit de gebruikte bronnen niet meer beschikbaar zijn.
Voor Firefox kan het dus zijn dat je net op het moment van 3.5.6 een update hebt ontvangen en (een dag later) weer een nieuwe versie beschikbaar was nl. 3.5.7. Die 2 versies kwamen heel snel achter elkaar. Als je tussentijds geen apt-get update hebt uitgevoerd (of actualiseren in "Updatebeheer"), dan worden delen van verschillende versies misschien door elkaar geïnstalleerd.

Zodra je kiest voor "controleren" in updatebeheer, worden de laatste versies van alle pakketten opgevraagd en dan gaat het volgens mij "altijd" goed.

Offline Lexaldo

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2010/01/10, 11:30:44 »
Maar wanneer ik de map .mozilla verwijdere zijn ook de bookmarks verdwenen?
Inderdaad.
Die moet je zeker eerst opslaan. (Ik zet eens per week een back-up van m'n bookmarks op een USB-stick).

Offline HarzG

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2010/01/10, 11:49:56 »
... "bookmarks kwijt" via delete .mozilla...
Vandaar dat ik de test adviseerde via een ander profiel. Dat kan elke user zonder problemen uitvoeren met
firefox -PDat kan snel via ALT+F2 worden gedaan (vergelijkbaar met Windows-toets+R, "uitvoeren") of vanuit een terminal gestart worden waarbij zichtbare meldingen je misschien verder kunnen helpen.