Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ku of U  (gelezen 2568 keer)

Offline dylantje

• Lid
Ku of U
« Gepost op: 2010/01/05, 20:11:50 »
He ben een newbie...
Maar niet op pc gebied
Die wil gaan kiezen tussen 7 of een linux.

Nu lees ik heel veel maar dan toch nog dit.
Is kubuntu nu de uitgebreidste versie of is dat Ubuntu??
Is er een lijst met inhoud van software en overeenkomsten met windows software die ingebakken zit bij buntu.

Heb kubuntu draaien, maar is nog wel wennen,, toch is het erg strak.
Ik lees ook dat Kubuntu minder ondersteund wordt?
Wil graag tijd investeren in een os maar zou het wel fijn vinden als ie up-to-date bleef.....

Dus wat is nu de BESTE keuze Ubuntu of Kubuntu

Hoor het graag.

Dylantje

Offline Thijsg

• Lid
Re: Ku of U
« Reactie #1 Gepost op: 2010/01/05, 20:15:37 »
Van veel Windowssoftware bestaat een vervanger, zie hier voor een lijst: http://wiki.ubuntu-nl.org/community/WindowsVervangers

Ubuntu en Kubuntu zijn onder de motorkap hetzelfde, alleen het uiterlijk is anders. Het up-to-date blijven is bij allebei even goed. Over het uiterlijk zal je zelf een keuze moeten maken, dat kunnen wij je niet adviseren, Gnome (Ubuntu) is makkelijker, KDE (Kubuntu) is mooier.

« Reactie #2 Gepost op: 2010/01/05, 20:17:04 »
Welkom op het forum :)

Kubuntu wordt evenveel ondersteunt als Ubuntu. Sterker nog, sinds net na de release van 9.10 is het Kubuntu-team zelfs groter geworden! :)

Als je de backports van Kubuntu aanzet (Kickoff Menu (linksonderin)>>>Systeeminstellingen>>>Add and Remove Software>>>Settings en dan Niet-ondersteunde software aanvinken), dan krijg je ook meteen de upgrade van KDE 4.3.2 naar 4.3.4 En niet letten op het woord "niet-ondersteund", want het wordt wel degelijk ondersteund. Sterker nog, er zijn gisteren zelfs security fixes toegepast op 4.3.4 in de backports.

@Thijs: Zelfs een term als makkelijker kun je niet gebruiken, want ik vind zelf Kubuntu makkelijker dan Ubuntu (ben in mijn begintijd daarom ook overgeschakeld van Ubuntu naar Kubuntu).

« Reactie #3 Gepost op: 2010/01/05, 20:21:00 »
veel ex-windows gebruikers vinden KDE makkelijker, omdat het meer op de omgeving van windows lijkt.
maar uiteindelijk is het gewoon eigen keus.
dat de een makkelijker vind vind de ander misschien juist moeilijker.

ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #4 Gepost op: 2010/01/05, 20:23:16 »
Terwijl ik Ubuntu beter vind, lekker strak en niet te veel mogelijkheden.
Maar daar gaat het hier niet om, de vraag is wat is het beste!
Het beste is het systeem dat jij het beste vindt en dat is een persoonlijke smaak.
v.w.b. de mogelijkheden en de ondersteuning is er geen verschil.
Maak 2 partities en installeer beiden, dan kan je een keus maken.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobbies.

« Reactie #5 Gepost op: 2010/01/05, 20:27:17 »
@Ron: "v.w.b. de mogelijkheden" is er wel verschil. V.w.b. de ondersteuning inderdaad niet.

Offline Pfoeh

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2010/01/05, 20:28:45 »
Hallo Dylantje,

Er is geen beste keuze in deze denk ik.
Het grote verschil zit hem in de gebruikte desktopmanager: KDE of Gnome.
Ubuntu werkt met Gnome en Kubuntu met KDE.
Beide varianten worden door Canonical ondersteund en je loopt dus niet het risico dat de ene wel en de andere niet ondersteund wordt.
Het is mogelijk dat er binnen Canonical wat meer aandacht gegeven wordt aan Ubuntu. Ik vraag me af of je er als nieuweling veel van zult merken.
Het uiterlijk van Kubuntu is wat beter naar eigen wens aan te passen. Software voor Kubuntu herken je aan de "k" die men als eerste letter van de naam gebruikt (bijv. kMyMoney). Je kunt de software voor Gnome en KDE onderling gebruiken. Misschien dat er enig verschil in performance zit, maar dat is te verwaarlozen geloof ik.
Er is geen lijst in (K)Ubuntu die de tegenhangers van veelgebruikte MS programma's weergeeft. Deze staan wel hier ergens op het forum en ook op diverse websites.
Als je nog een PC gaat kopen zal het al een klus zijn om er eentje zonder "7" of "Vista" te krijgen. Als het je niet lukt, dan zou ik het MS OS gewoon laten staan (misschien komt het je nog van pas en je hebt er voor betaald). Probeer wel de PC in de winkel te testen met een live cd. Het zou jammer zijn als niet alles in je nieuwe PC werkt zoals het moet: dit is je kans om de hardware ineens geschikt te krijgen voor Linux.
Of je Ubuntu of Kubuntu moet nemen? Ik zou zeggen test beide versies eens met je live-cd voordat je voor het "echie" gaat.

Gr
Jeroen

Linux Registered user 485465

Beperkingen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen, genoemd onder Tunnelcategorie E in randnummer 1.9.5.2.2. van bijlage 1, gelden voor de ArenAtunnel, gelegen onder de Amsterdam ArenA, te Amsterdam.

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #7 Gepost op: 2010/01/05, 20:50:10 »
@Ron: "v.w.b. de mogelijkheden" is er wel verschil. V.w.b. de ondersteuning inderdaad niet.
Een ongelukkige woordkeuze van mij.
Met mogelijkheden bedoelde ik programma's, voor beide systemen is er ~evenveel.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobbies.

« Reactie #8 Gepost op: 2010/01/05, 20:50:46 »
@pfoeh: Je herkent de software niet altijd aan de naam door de "k" in de naam. Wat dacht van bijv. GwenView? GwenView is de afbeeldingenviewer van KDE (de tegenhanger van Eye Of Gnome).

@Ron: Ja, dat klopt inderdaad :)

Offline Pfoeh

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2010/01/05, 20:54:41 »
Ah, vond het op zich een "typisch" KDE geval, die K voor de programma's  ;)
Had misschien beter "vaak" erbij kunnen zetten ...

Gr
Jeroen
Linux Registered user 485465

Beperkingen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen, genoemd onder Tunnelcategorie E in randnummer 1.9.5.2.2. van bijlage 1, gelden voor de ArenAtunnel, gelegen onder de Amsterdam ArenA, te Amsterdam.

Offline Brillie

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2010/01/07, 12:40:26 »
He ben een newbie...
Maar niet op pc gebied
Die wil gaan kiezen tussen 7 of een linux.

Kies je voor gratis en soms wat problemen oplossen, of ga je voor betalen en soms ook veel problemen niet kunenn oplossen.
En vooral: wil je de nieuwste games spelen. In dit laatste geval moet je geen Linux nemen.

Offline dylantje

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2010/01/13, 19:39:12 »
Mwhaaaaa Word denk ik Kubuntu.... Mijn pc een oudje van een jaartje of 7 had een moederbord probleempje...Bij een kennis wordt hij nu weel als nieuw gemaakt.. Als hij van de week terug is gaat kubuntu erop... Dus ik ga voor gratis en een nieuwe ontdekking. Als alles dan prettig werkt ga ik een nieuwe pc kopen met blueray enz enz enz
Spellen doen me niets, tot weinig.

Maar wel al die rijkdom van gates...
En natuurlijk dat ik telkens een nieuw systeem moet kopen om een Windows draaiend te houden..
Maar waar ik wel benieuwd naar ben zijn ALLE progjes [ 20000??] van kubuntu in het NL??? ???

Ik wil eigenlijk gewoon een pc met alles open source of freeware.
Kijken of dat het gaat worden..

Binnenkort horen jullie meer. XD

Allemaal alvast bedankt voor de info... ;)

Spannend :o

« Laatst bewerkt op: 2010/01/13, 19:41:09 door dylantje »

« Reactie #12 Gepost op: 2010/01/13, 20:04:57 »
Alle standaardprogramma's van Kubuntu zijn NL :) Als je extra software installeert, dan is er vaak wel een NL-vertaling, maar niet altijd.

Offline dylantje

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2010/01/14, 21:23:12 »
is er niet ergens een uitgebreide lijst te vinden met windows vs Kubuntu apps??

« Reactie #14 Gepost op: 2010/01/14, 21:29:30 »
Ja, op mijn website:

http://sites.google.com/site/ubukuntu/windows-linux--programma-alternatieven
http://sites.google.com/site/ubukuntu/windows-linux--game-alternatieven

Of bedoel je van de voorgeïnstalleerde programma's? Want dat kan ik je zo wel zeggen.

-iTunes: Amarok, Songbird
-Windows Verkenner: Dolphin
-Windows Live Messenger: Kopete
-Internet Explorer: Konqueror
-Paint: Kolourpaint
-Windows (Live) Fotoviewer: GwenView
-Kladblok: Kate
-Nero: K3b
-Windows Media Player: Amarok, Dragon Player
-Microsoft Office: OpenOffice.org

Offline dylantje

• Lid
« Reactie #15 Gepost op: 2010/01/14, 21:30:40 »
Weet het verkeerde topic. :|
Maar 20 progjes???? Staan niet op je site...
En ik zoek eigenlijk alternatieven voor Autocad, clone en any dvd, irfanview =D XD
enz enz enz... :-[ :-[ :-[

Of weet je waar al zo'n draadje staat?? ???

Offline Thijsg

• Lid
« Reactie #16 Gepost op: 2010/01/14, 21:31:57 »
is er niet ergens een uitgebreide lijst te vinden met windows vs Kubuntu apps??
Van veel Windowssoftware bestaat een vervanger, zie hier voor een lijst: http://wiki.ubuntu-nl.org/community/WindowsVervangers

« Reactie #17 Gepost op: 2010/01/14, 21:38:00 »
Weet het verkeerde topic. :|
Maar 20 progjes???? Staan niet op je site...
En ik zoek eigenlijk alternatieven voor Autocad, clone en any dvd, irfanview =D XD
enz enz enz... :-[ :-[ :-[

Of weet je waar al zo'n draadje staat?? ???

Er is wel meer voorgeïnstalleerd, maar het is maar de vraag of je de rest nodig hebt. Ik noemde gewoon een aantal voorbeelden.

-IrfanView staat het in lijstje op mijn site; GwenView is hiervoor de vervanger.
-CloneDVD: Devede (?)

@Thijsg: Goed dat je die nog even noemt, alhoewel die pagina niet veel anders is dan het lijstje op mijn site, aangezien ik later de pagina op de wiki heb aangevuld met de lijst van mijn website ;)

Offline Thijsg

• Lid
« Reactie #18 Gepost op: 2010/01/14, 21:39:55 »
@Thijsg: Goed dat je die nog even noemt, alhoewel die pagina niet veel anders is dan het lijstje op mijn site, aangezien ik later de pagina op de wiki heb aangevuld met de lijst van mijn website ;)
Nooit doen. :rolleyes: Mensen moeten toch naar jouw site komen?

Serieus: Dit wist ik nog niet. ;)

« Reactie #19 Gepost op: 2010/01/14, 21:41:45 »
Haha, nee ik ontdekte dat artikel op de wiki later. Maar inmiddels is het weer deels outdated, aangezien ik dat artikel niet aanvul en mijn website wel ;)