Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe kan ik een DVD met menu afspelen?  (gelezen 4042 keer)

Offline leonux

• Lid
Hoe kan ik een DVD met menu afspelen?
« Gepost op: 2010/01/04, 08:25:02 »
Deze vraag zal vàst wel eens eerder gesteld zijn, maar ik heb op dit forum mijn antwoord (nog) niet kunnen vinden, dus daarom deze vraag.

Dit weekend heb ik voor het eerst onder Linux een DVD met menu's gemaakt (mbv. Kdenlive; heeft eigen DVD-wizard). Afgezien van het feit dat de menusturing niet keurig het rijtje afloopt (springt heen en weer door het menu), zijn de resultaten prima. Op mijn DVD-speler/TV ziet alles er perfect uit.

Alleen wanneer ik in Linux zelf de DVD wil afspelen, dan werkt het (menu) niet. De viewers die ik geprobeerd heb ( VLC, Mplayer, GMplayer) geven allemaal foutmeldingen.

Gnome komt o.a. met:
"couldn't open DVD device: to socket mplayer: No such file or directory. Failde to open LIRC support. You will not be able to use your remote control. Couldn't open DVD device:/dev/dvd. No stream found to handle url dvd://"
Openen via 'file/disc/Open DVD with menu' geeft geen resultaat
DVD-iso is wel te openen (echter niet indien gekozen wordt voor "iso with menu").

VLC-player werkt überhaupt niet (start op en verdwijnt weer)

Mplayer meldt bij keuze 'Open/Play DVd' of 'DVD/Open Disc': "no stream found to handle url dvd://".

Onder Windows daarentegen werkt alles wel! DVD in het laatje, PowerDVD start op, beginscherm met met menu beschikbaar voor het afspelen.

In Linux werkt het echter niet zo gesmeerd. Is dit een bekend Linux-"probleem" en wat is hieraan te doen?
Heb al wel gelezen op andere fora dat mensen dan allerlei codecs installeren, bepaalde mappen/bestanden openen e.d., maar niemand die de situatie zoals onder Windows beschrijft. Kan iemand mij vertellen wat te doen?
Zin en eenvoud!

Offline jan11000

• Lid
Re: Hoe kan ik een DVD met menu afspelen?
« Reactie #1 Gepost op: 2010/01/04, 08:37:37 »
http://sites.google.com/site/computertip/ Heb je dit gedaan na installatie?

Een iso(film) kun je met vlc openen, dmv rechtertoets en openen met vlc.
Een video_ts map openen, mv rechtertoets op map gaan staan en openen met vlc.
Dit zou moeten werken, of het moet een hele rare dvd zijn.

Misschien heb je iets geinstalleerd welke conflicten veroorzaakt, dus wat heb je geinstalleerd?

Programma die niet werkt, openen in terminal, dan zie je de foutmeldingen.

Offline leonux

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2010/01/04, 08:52:09 »
Het lijstje uit de link heb ik nog niet bekeken/gechecked, dus dat zal ik zeker gaan doen.
Ik werkt wel met LinuxMint (gebaseerd op Ubuntu), omdat hier de meeste van dit soort zaken al geregeld zijn (noem het luiïgheid, gemak).

Heb pas een nieuwe installatie gedaan, omdat Kdenlive niet goed werkte (nu wel) en verder Totem verwijderd en VLC geïnstalleerd. Op een paar kleine applicaties na heb ik nog niet veel extra geïnstalleerd, dus als er conflicten zijn, dan zou mij dat zwaar tegenvallen (hoewel het natuurlijk altijd kan).

Ik zal kijken wat welke foutmeldingen via de terminal komen bovendrijven.

Werkt de "Windowsmethode"
Citaat
DVD in het laatje, PowerDVD start op, beginscherm met met menu beschikbaar voor het afspelen
zoals ik beschreef überhaupt wel in Linux.
Zin en eenvoud!

Offline Jan E.

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2010/01/04, 09:18:14 »
Dat VLC probleem herken ik, dat heb ik ook. Maar volgens mij doet dat menu van je DVD het ook in Totem.

Dell Vostro 3360
Ubuntu 20.04

Offline petervs

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2010/01/04, 10:10:06 »
Om met Totem dvd met menu's te kunnen afspelen moet het pakket totem-xine geïnstalleerd zijn.
Ubuntu MATE 16.04