Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] Halve paneel weg?  (gelezen 1233 keer)

Offline asphyxia

• Forumteam
[Opgelost] Halve paneel weg?
« Gepost op: 2010/06/12, 14:31:18 »
Beste mensen,

Ik heb nu toch weer iets leuks.
Blijkbaar heeft Hans Klok zich op mijn netbookje (specs: zie onder) genesteld, want onlangs 'verdween' ineens het geluidicoontje (nou ja, dacht ik, die gebruik ik toch vrijwel nooit, maar bij de paneloptions was deze ook weg. Raarrr...). Daarna 'verdween' mijn aan/uit icoontje (?), heb ik handmatig weer teruggezet.
Maar wie schetst mijn verbazing, vanochtend was de hele linkerkant van het paneel leeg! Dus waar 'Applications, Places en Systems' staan. Ook op die plaats klikken levert niks op. Herstarten: hetzelfde.

Ok, is dit een nieuwe bug, maar belangrijker nog, hoe krijg ik dit zo elegant mogelijk terug?

Alvast bedankt voor het meedenken.
« Laatst bewerkt op: 2010/06/12, 19:36:50 door asphyxia »
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Halve paneel weg?
« Reactie #1 Gepost op: 2010/06/12, 17:54:50 »
Heel vreemd.... Bestandscorruptie?

Mogelijk heb je teveel indicator-pakketten verwijderd in Synaptic? Om de sociale functies te verwijderen wil je alleen indicator-me wegdoen, meer niet.

Toepassingen etc. terugkrijgen doe je zo:
Rechtsklik muis op bovenste werkbalk - Toevoegen aan paneel... Menubalk
« Laatst bewerkt op: 2010/06/12, 17:56:45 door Pjotr »

Offline asphyxia

• Forumteam
Re: Halve paneel weg?
« Reactie #2 Gepost op: 2010/06/12, 19:35:21 »
Dank je wel voor je reactie, Pjotr.

Nu je het zegt: die indicator-applet is ook verdwenen, maar die heb ik zelf nooit verwijderd. Sowieso ben ik geen voorstander van verwijderingen uit de standaard installatie, en daarbovenop raak ik niet zo snel van de kook van een indicatortje meer of minder  ;)
Veel spannends heb ik er ook niet mee gedaan de laatste tijd, Er staat niks exotisch op, en het enige wat ik er een paar weken geleden op gezet heb, is Google Earth (en dat werkt op zo'n klein netbookje - topapparaat).

Als e.e.a. het resultaat is van een brak bestand, zou het dan iets met Xorg.conf te maken kunnen hebben?

Daarnaast, en dit lijkt me vermeldenswaardig, ik heb m'n netbookje best wel lang (weken) niet uitgezet. Hooguit op 'suspend' , om eens te kijken wat dat geeft. Deed ik met name om de stabiliteit van het geluid eens te checken (bij 9.10 hield dat ermee op na een week, op m'n Kubuntu-laptop is de levensduur 6-7 uur, ongeacht wat ik doe, is een ander probleem en ben ik nog aan het uitproberen).
Ik vraag me nu dus af, of dit lange 'niet volledig uitzetten' ermee te maken zou kunnen hebben. Ik meld het maar, want je weet maar nooit of zich iemand aandient met iets soortgelijks.

Sowieso, met name na je diagnose, lijkt het me het beste om een reinstall te doen. Eerst ga ik eens Mint9 besnuffelen. Zie dit trouwens niet als een 'teleurgestelde move' of zo, dit is gewoon nieuwsgierigheid nu ik toch ga installeren. Twee uurtjes 'werk'  ;). Ik heb 10.04 vanaf de alfa3 erop gehad, en ik ben -in mijn situatie- er over het algemeen heel tevreden over.

Dus ik ga er [Opgelost] bij zetten. Bedankt!
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: [Opgelost] Halve paneel weg?
« Reactie #3 Gepost op: 2010/06/12, 20:19:27 »
Slaapstand en pauzestand kunnen inderdaad allerlei rare problemen geven... Lijkt me beslist een mogelijke oorzaak.

Zelf schakel ik die standen daarom altijd uit, dan kan ik ze ook niet per ongeluk uitvoeren:
http://sites.google.com/site/computertip/fouten#TOC-Slaapstand-en-pauzestand-werken-nie

Ik heb toch niet veel aan slaapstand en pauzestand, want Ubuntu is tegenwoordig razendsnel met afsluiten en opstarten...  :)

Over die indicator-me: ik vermijd het verwijderen van standaardonderdelen ook zoveel mogelijk, maar dit bewuste onderdeel kun je wel veilig verwijderen.

Offline heir4c

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2010/06/12, 20:29:35 »
Even nog een linkje i.v.m. een script om de default panel terug te zetten na verdwijning ervan:
http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/bovenste-balk-weg/msg608978/#msg608978
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline asphyxia

• Forumteam
« Reactie #5 Gepost op: 2010/06/12, 21:28:50 »
Slaapstand en pauzestand kunnen inderdaad allerlei rare problemen geven... Lijkt me beslist een mogelijke oorzaak.

Dat vermoed ik ook, vandaar dat ik het vermeldde. Zonder dat ik het in alle geledingen snap, het ligt nu in ieder geval vast.
Mjah, na een eerste irritatie en daarna vrolijke meligheid (Hee, Hans Klok zit op mijn netbook) zit ik nu in de fase van dat het me intrigeert wat dit nu eigenlijk is. Ook zonder dat we dit volledig vatten, het ligt nu voor het nageslacht vast via de zoekfunctie, da's ook kennisvergaring, toch?  ;)

@heir4c, bedankt voor je waardevolle bijdrage. Mag niet ontbreken imho.

(Btw, Mint9 begint nu al te bokken. Hmmm. Eens even onder handen nemen  :evil:)