Dank je wel voor je reactie, Pjotr.
Nu je het zegt: die indicator-applet is ook verdwenen, maar die heb ik zelf nooit verwijderd. Sowieso ben ik geen voorstander van verwijderingen uit de standaard installatie, en daarbovenop raak ik niet zo snel van de kook van een indicatortje meer of minder

Veel spannends heb ik er ook niet mee gedaan de laatste tijd, Er staat niks exotisch op, en het enige wat ik er een paar weken geleden op gezet heb, is Google Earth (en dat werkt op zo'n klein netbookje - topapparaat).
Als e.e.a. het resultaat is van een brak bestand, zou het dan iets met Xorg.conf te maken kunnen hebben?
Daarnaast, en dit lijkt me vermeldenswaardig, ik heb m'n netbookje best wel lang (weken) niet uitgezet. Hooguit op 'suspend' , om eens te kijken wat dat geeft. Deed ik met name om de stabiliteit van het geluid eens te checken (bij 9.10 hield dat ermee op na een week, op m'n Kubuntu-laptop is de levensduur 6-7 uur, ongeacht wat ik doe, is een ander probleem en ben ik nog aan het uitproberen).
Ik vraag me nu dus af, of dit lange 'niet volledig uitzetten' ermee te maken zou kunnen hebben. Ik meld het maar, want je weet maar nooit of zich iemand aandient met iets soortgelijks.
Sowieso, met name na je diagnose, lijkt het me het beste om een reinstall te doen. Eerst ga ik eens Mint9 besnuffelen. Zie dit trouwens niet als een 'teleurgestelde move' of zo, dit is gewoon nieuwsgierigheid nu ik toch ga installeren. Twee uurtjes 'werk'

. Ik heb 10.04 vanaf de alfa3 erop gehad, en ik ben -in mijn situatie- er over het algemeen heel tevreden over.
Dus ik ga er [Opgelost] bij zetten. Bedankt!