Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: HDD mounten en bestanden verplaatsen  (gelezen 1194 keer)

HDD mounten en bestanden verplaatsen
« Gepost op: 2009/12/05, 19:12:23 »
Hallo,

Ik heb op het moment twee kleine probleempjes met Ubuntu 9.10 waar ik jullie hulp even bij kan gebruiken.

1. Ik heb mijn HDD opgedeeld in 2 partities. Nu moet ik echter elke keer wanneer ik mijn PC aanzet de 2e partitie eerst mounten voor ik hem kan gebruiken. Is er een mogelijkheid om dit eenmalig te hoeven doen en vervolgens niet meer. Vrij irritant als je bijvoorbeeld muziek wilt beluisteren maar bent vergeten de HDD te mounten.

2. Elke keer als ik een map wil verplaatsen krijg ik een foutmelding. In dit geval zijn het 2 thema´s. 1´tje voor aMSN en de ander voor de NowPlaying Screenlet. Geen idee hoe ik dit moet oplossen.

Screenshot:
http://i50.tinypic.com/213kyog.png

Alvast bedankt voor de hulp :)

Re: HDD mounten en bestanden verplaatsen
« Reactie #1 Gepost op: 2009/12/06, 00:16:18 »
Voor mounten installeer in Synaptic, pysdm Na installatie terug te vinden onder Systeem>Beheer>Storage Device Manager.
Wat je bestanden verplaatsen betreft, de map /usr is van de root, alleen met rootrechten mag je in die map/mappen wat zetten.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

« Reactie #2 Gepost op: 2009/12/06, 11:54:29 »
Bedankt. Ga gelijke even naar dat programmaatje kijken :) Hoe krijg ik root rechten om dus die thema´s wel te installeren?

Offline welrob

• Lid
    • robvanderwel
« Reactie #3 Gepost op: 2009/12/06, 13:19:50 »
zo krijg je root rechten in nautilus

In de terminal:
gksudo nautilus
Kubuntu  15.04 -- Plasma 5.3 <------> Loving IT

Een dag niet gelachen is een dag niet .........

Offline annemia

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2010/01/03, 14:39:12 »
Bovenstaande discussie met belangstelling gelezen, want ik werk ook nog met een dual boot systeem, 9.10 en XP. Het programma pysdm heb ik geïnstalleerd. Wanneer ik het opstart zie ik  op de partition list "sda" deze kan ik uitvouwen en zie dan: sda1, sda5, sda6, sda7, sda8. Als ik deze aanklik krijg ik bij de eerste drie de melding dat ik ze eerst moet configureren. Ik neem aan dat op deze drie mijn windowsbestanden staan. Om nu te voorkomen dat ik brokken maak, waar moet ik op letten bij het configureren.

« Reactie #5 Gepost op: 2010/01/03, 18:13:25 »
Je kan gewoon op configureren klikken, op deze wijze verkrijgt pysdm zijn gegevens. :)

Offline annemia

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2010/01/03, 22:18:35 »
Bedankt, het werkt inderdaad. Moet alleen nog proberen of XP ook zonder problemen opstart, want dat geeft nog wel eens problemen, maar dat hoop ik wel.
Ik heb nog wel een vraag. Als ik in het programma op de knop Assistant klik, krijg ik een menu met een aantal mogelijkheden die ik aan kan vinken. Standaard staan er drie aangevinkt. De eerst "the file system is mounted at boot time" is duidelijk. Het vinkje bij "mounten in read only mode" heb ik weggehaald, maar blijkt toch te blijven staan. Rara hoe kan dat ??
Wat ik me verder afvraag is wat de derde optie betekent, "umask for file permissions in octal, umask=000"?
Zijn er overigens nog andere keuzes die ik beter wel aan kan vinken?

« Reactie #7 Gepost op: 2010/01/03, 23:06:10 »
Voor umask zie http://www.sjoerd-visser.demon.nl/linux/fstab.html
Voor pysdm is maar weinig informatie voorhanden. Bij mij staat er maar 1 optie aangevinkt,"the file system is mounted at boot time", misschien komt dit omdat mijn fstab een beetje door elkaar ligt(zelf een rommeltje van gemaakt, denk ik).
Ik gebruik pysdm alleen om te mounten of unmounten. Misschien dat iemand anders weet wat de opties allemaal precies inhouden.