Welkom op het forum,
Partities misschien via windows instellen (Dus in drie delen, grootte naar eigen keus) en dan de twee windows eerst installeren. ubuntu geef je minstens 10 GB om hem wat de ruimte te geven. Maar als je schijf groot genoeg is kan je dat dus meer geven voor later in geval je meer programma's installeerd of iets specifieks in je Persoonlijk Map wil bewaren.
Ubuntu kan altijd op een externe HD gezet worden maar zou dat niet doen. Hou die tweede schijf gewoon voor al je data in op te slaan. Best in NTFS. (Het kan in FAT32 maar dat gaat niet goed met grote bestanden heb ik begrepen).
Zo kan je je bestanden ook vanuit windows bekijken, die kan zonder aanpassing de ext2,3,4 niet lezen.
Grub installeert zich dan op de eerste HD maar je kan dat tijdens de installatie aanpassen en dan je comp laten opstarten vanaf de tweede HD, want bij nieuwe comps kan je via F12 geloof ik kiezen vanwaar je boot.
Maar hij verwijst dan inderdaad naar de 2de HD als hij op de eerste HD staat.
Voor de usb: Is dat de 9.10 versie? Zo ja, dan kan je proberen of het verschil uitmaakt met het pakketje: usbmount te installeren. In 9.10 mounten de usb's niet automatisch aan (bugje, is al opgelost in 10.04)
zie hiervoor:
http://forum.ubuntu-nl.org/hardware-en-drivers/9-10-geen-usb-drives/msg514820/#msg514820Hopelijk is het zo eenvoudig om het op te lossen. Anders zullen anderen je daarmee moeten helpen.
Je laatste vraagje: dat weet ik niet maar zoals je zelf aangeeft kan dat sisschien problemen geven met de drivers. Wat wel kan is je /home van je ene comp naar je andere zetten na de install. Maar dan zul je wel de zelfde gebruikersnaam moeten gebruiken en hetzelfde wachtwoord denk ik. (Dat kan je later wel weer aanpassen indien dit nodig is.
Met vriendelijke groet,
heir4c