Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: help PC start niet meer; enkel nog een blinkende cursor  (gelezen 5341 keer)

Offline wvtienen

• Lid
help PC start niet meer; enkel nog een blinkende cursor
« Gepost op: 2009/12/21, 20:37:31 »
Volgende situatie: Ubuntu 9.10 (upgrade van 9.04, 8.10etc...).  Dit werkende een paar weken OK.
=> Tot eergisteren: na een hibernate herstart de PC niet meer (ik denk dat de hibernate de PC niet correct kon afsluiten, maar ben hier niet meer zeker van).
PC boot, je ziet de BIOS info...etc; en dan plots nog enkel een blinkende (tekst)cursor en verder geen reactie meer.

Boot ik vanop een live CD is er geen enkel probleem.

Ik zelf verdenk grub, maar ik vind niet een oplossing om dit op te lossen.
Ik denk dat grub nog geen grub2 is (ben niet zeker).

Iemand ideëen om dit op te lossen?

Walter

Re: help PC start niet meer; enkel nog een blinkende cursor
« Reactie #1 Gepost op: 2009/12/21, 22:32:54 »
Waarschijnlijk heb je nog Grub door de upgrade, je zou dit http://wiki.ubuntu-nl.org/community/GrubHerstel   kunnen proberen.
Of Grub2 kunnen installeren http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Grub2
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline wvtienen

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2009/12/21, 23:00:56 »
mmm heel bizar;
Ik heb grub en grub2 op verschillende manieren proberen te installeren...
En toen dacht ik toch nog eens in het BIOS te gaan kijken: bleek dat mijn 'eerste' harde schijf niet meer in het lijstje stond van de devices van waarop opgestart kon worden.  Ik kan me niet herinneren recent nog in het BIOS te zijn geweest.
Een dit gewijzigd startte de PC terug op (15min) geleden. Natuurlijk wegens mijn geknoei met grub was dit  niet perfect.  Maar snel herstelbaar (als je resultaat ziet weet je waar te zoeken).

Dit is wel de beste uitleg: https://wiki.ubuntu.com/Grub2#Recover%20Grub%202%20via%20LiveCD  De andere oplossingen liepen wel ergens vast (vooral ... mount /dev/sda2 /mnt/boot ... mount --bind /dev /mnt/dev... chroot /mnt bleken nodig om update-grub correct te laten werken).

Walter

Offline wvtienen

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2009/12/21, 23:01:56 »
ps: gek dat als de PC probeert de booten van een schijf zonder bootable MBR, hij geen foutmelding geeft; ik dacht dat dat vroeger zo was.

Walter

« Reactie #4 Gepost op: 2009/12/21, 23:12:16 »
sudo mount /dev/sdax /mnt/boot dit gebruik je alleen als je een aparte boot partitie hebt, dit is dus niet het masterbootrecord.(MBR) Als de PC de hele POST/BIOS procedure goed doorloopt wordt er geen foutmelding gegeven.

Offline HarzG

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2009/12/22, 00:53:03 »
Gebruik een tijdje geen suspend of hibernate en voeg in Grub de volgende acpi optie toe
Citaat
kernel      /boot/vmlinuz-2.6.31-16-generic root=UUID=1234-je-eigen-code-5678 ro quiet acpi=strict
Mijn probleem hier is een BIOS en een "passive" videokaart (geen eigen koeling/stroom).
Af en toe heeft de boot een trap-na nodig via stroom-af->stroom-aan.

Met de optie acpi=strict heb ik 9 van 10 keren geluk, maar ik erger mij er nog steeds aan de "surprise"-(non)boot omdat ik er niet op kan vertrouwen.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

« Reactie #6 Gepost op: 2009/12/22, 23:56:40 »
Hier eenzelfde probleem als door topicstarter beschreven. Mijn probleem is ontstaan nadat ik al vele weken regelmatig gebruik maak van de pauzestand van Ubuntu 9.10. Ging altijd goed. Nu bij het opstarten na Grub2 (fresh install) kan ik uit drie kernels kiezen, maar geen van alle (noch hun recovery-versie) reageert. Alleen een knipperende cursor links boven.
Windows kan ik wel vanuit diezelfde Grub opstarten....
U zegt het maar....!
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

« Reactie #7 Gepost op: 2009/12/23, 00:08:23 »
Wat geeft sudo fdisk -l via de Live cd?

« Reactie #8 Gepost op: 2009/12/23, 01:24:19 »
Hier het resultaat:
ubuntu@ubuntu:~$ sudo fdisk -l

Disk /dev/sda: 250.1 GB, 250059350016 bytes  255 heads, 63 sectors/track, 30401 cylinders
Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes   Disk identifier: 0x44684467

Device      Boot  Start     End    Blocks        Id  System

/dev/sda1    *   1        15197  122069871   7  HPFS/NTFS
/dev/sda2        15198   30401  122126130    f  W95 Ext'd (LBA)
/dev/sda5        21572   30401  70926943+    7  HPFS/NTFS
/dev/sda6        15198   21305  49062447     83  Linux
/dev/sda7        21306   21571  2136613+     82  Linux swap / Solaris

Partition table entries are not in disk order

Ubuntu staat op sda6 en swap op sda7; WinXP op sda1 en sda 5 is een data partitie.
Wat ik niet begrijp en eerder ook niet werd vermeld is wat bij sda2 staat: W95 (als dat Windows 95 is: dat heb ik dus niet). Ik heb wel een externe disk (1,5 TB), maar die is niet aangesloten.
EDIT: Ik heb zojuist geprobeerd nog eens op te starten met de externe disk wel aangesloten; helaas gee nresultaat. Ga morgen Grub2 herstel maar eens proberen....

« Laatst bewerkt op: 2009/12/23, 01:34:42 door Peterbeter »
Herman Brood

« Reactie #9 Gepost op: 2009/12/23, 09:52:11 »
Na een Grub2 herstel-aktie (volgens de hier op het forum aangegeven methode).......helaas nog steeds geen enkel resultaat.
De methode die HarzG hierboven beschrijft begrijp ik niet en ik weet ook niet of die op mijn situatie van toepassing is.
Wie helpt me van de knipperende cursor af ??
« Laatst bewerkt op: 2009/12/23, 09:55:07 door Peterbeter »
Herman Brood

Offline HarzG

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2009/12/23, 11:00:49 »
Mijn probleem met acpi heeft zo te zien niets met jouw probleem te maken.

De oorzaak van je probleem wordt je door fdisk ook verteld:
Citaat
Partition table entries are not in disk order
Grub2 herstellen helpt hierbij niet. De volgorde van de partities moet worden gerepareerd.

Vraag: Heb je onlangs Windows 7 geïnstalleerd? Ik vraag mij namelijk af of het probleem door hibernate/suspend veroorzaakt werd.

De sda2 is een extended partitie, zeg maar een container. In deze container worden de logische partities geplaatst. Hierdoor ben je in staat om meer dan 4 partities aan te maken. Je kan namelijk nooit meer dan 4 primaire partities hebben en die zijn snel op.
Zoals het hieronder staat, zou het getoond moeten worden. Let hierbij op de 2e en de 3e kolom. Daar staan namelijk de start/end-punten in.

Device      Boot  Start     End    Blocks        Id  System
/dev/sda1    *   1        15197  122069871   7  HPFS/NTFS
/dev/sda2        15198   30401  122126130    f  W95 Ext'd (LBA)
/dev/sda5        15198   21305  49062447     83  Linux
/dev/sda6        21306   21571  2136613+     82  Linux swap / Solaris
/dev/sda7        21572   30401  70926943+    7  HPFS/NTFS

Start een live-CD. Maak eerst een backup van de sda5,6,7 naar je externe HD. Hierna kan je met de live-CD het volgende uitvoeren
sudo fdisk /dev/sda
x
f
w

« Reactie #11 Gepost op: 2009/12/23, 11:11:57 »
Van http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Grub2
Aanpassen van Grub 2

Wijzigingen in de configuratie worden doorgaans aangebracht in /etc/default/grub en de aangepaste bestanden in de map /etc/grub.d. Bestand /boot/grub/grub.cfg moet niet worden bewerkt, wijzigingen aan dit bestand worden gemaakt door de configuratie scripts.

/etc/default/grub

GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="quiet splash '

* Deze regel bepaalt bepaalt extra opties die worden toegevoegd aan het einde van de 'linux' regel (GRUB's "kernel" regel). De opties worden alleen toegevoegd aan het einde van de normale modus. Dit is vergelijkbaar met de "defoptions" regel in menu.lst. Voor een zwart scherm met tekst boodschappen uit het opstart proces, verwijder "quiet splash". Voor een splash afbeelding met beknopte opstart teksten uitgang, gebruik "splash". De optie "ACPI = off", indien nodig, kan ook worden opgenomen in deze regel. Hier kan je dus de regel van HarzG neerzetten.
Zie hier de andere opties http://linuxpoison.blogspot.com/2008/02/kernel-parameters-for-acpi-related.html

W95 Ext'd is een extended partitie, dit is een container voor logische partities. Is geen Windows 95

« Reactie #12 Gepost op: 2009/12/23, 13:55:24 »
De kreet in fdisk :''partion table entries are not in disk order'' stond er ook al toen ik Ubuntu ging installeren.
Dat leverde toen ( nog??) geen problemen op. Misschien door latere akties van virtualbox?
De PC is dual boot WinXP (sda1) met Ubuntu 9.10 (fresh install)op sda6. Dat is vanaf het begin allemaal zo geweest en door Ubuntu zelf gemaakt.
Ik heb Windows 7 en WinXP en LinuxMint onder Ubuntu in Virtualbox geinstalleerd en meerdere keren probleemloos gedraaid.

Is het misschien handiger, veiliger en sneller als ik nu mijn \home (en mogelijk nog enkele belangrijke zaken) veilig stel en dan Ubuntu opnieuw installeer?
Van de ingewikkelde toestanden rond aanpassen van Grub2 zoals Gijsbert die nu aangeeft krijg ik grote twijfels; immers daar heb ik geen ervaring mee en onvoldoende inzicht in.
Herman Brood

« Reactie #13 Gepost op: 2009/12/23, 14:11:30 »
Dan zal je je partitietabel moeten herstellen met Bijv Testdisk, volgens mij staat deze niet op de Ubuntu Live cd, wel op de Knopix cd.
Of dit http://doc.nl.linux.org/HOWTO/Partition-NL/recovering.html ook niet hety makkelijkste. Je kan ook deze http://distrowatch.com/table.php?distribution=partedmagic downloaden, zit testdisk en nog wat handige programma's in.

Offline ruujan

• Lid
« Reactie #14 Gepost op: 2009/12/23, 14:45:23 »
Ik zou niet weten wat er erg is aan partities die niet op volgorde liggen. Ik heb me er wel eens over verbaasd maar nog nooit problemen mee gehad. Ik heb zelfs eens een bootmanager (BootItNG) gehad die ze on the fly heen en weer schoof in de partitietabel zodat Windows altijd als eerste partitie een bootable Windows C:-schijf tegenkwam, ook al had ik er drie op staan.

« Reactie #15 Gepost op: 2009/12/23, 22:25:07 »
Met Ubuntu 9.10 in een live sessie vond ik met gparted het volgende:
De oorzaak va nmijn probleem zit hem blijkbaar in een partitie die is aangemaakt zonder bekend filesystem. Mogelijk door Windows7 tijdens een sessie in Virtualbox??
Zie plaatje
Kan ik die partitie ongestraft weghalen of geeft dat problemen?
Oplossingen welkom.
Herman Brood

« Reactie #16 Gepost op: 2009/12/23, 22:44:30 »
Als de partitietabel niet klopt of beschadigt is, lijkt het mij sterk dat je van een partitie op kan starten ,bijv. als in je grub staat dat er van hd(1,2) opgestart moet worden en de partitietabel niet meer klopt en dit hd(1,4) geworden is, zal er niet veel gebeuren.

« Reactie #17 Gepost op: 2009/12/23, 22:55:47 »
WinXP kan ik wel met dezelfde grub opstarten....dus ik hoop nu maar dat die partitietabel misschien ook wel aan te passen is?
Bovendien is sda6 gewoon sda6 gebleven en als ik in Grub met¨e¨ de edit bekijk van Ubuntu kloppen de gegevens waar Ubuntu en de swab moeten staan ook ...
Tja mij is het nu ook ee ngroot raadsel aan het worden. Maar duidelijk is ook dat ik hier niet de enige ben. Er is hier nog een topic waar opgelost voorstaat en met iets over Grub in de titel.
« Laatst bewerkt op: 2009/12/23, 22:59:19 door Peterbeter »
Herman Brood

« Reactie #18 Gepost op: 2009/12/23, 23:02:58 »
Met testdisk kan je deze repareren. :)

« Reactie #19 Gepost op: 2009/12/23, 23:19:05 »
Bedankt Gijsbert voor je goede support.
Ik ga Testdisk binnenhalen en uitvogelen om hier Ubuntu weer lopend te krijgen. Begin al haast ontwenningsverschijnselen te krijgen.... :-[
Herman Brood

Offline HarzG

• Lid
« Reactie #20 Gepost op: 2009/12/23, 23:55:00 »
Het kan overigens ook gerepareerd worden met de Ubuntu-live-CD doorsudo fdisk /dev/sda
x
f
w

Ik hoop voor je dat je in Virtualbox niet / als gedeelde map gebruikt.
Als dat wel zo is, dan kunnen de systemen vanuit de box in je Ubuntu-systeem gaan rommelen.

Dat je XP kan starten, is te verklaren uit het feit dat sda1 geen probleem heeft. Alleen bij sda5,6,7 is de volgorde in de war.

Als je een partitie ziet van 2GB die niet herkend kan worden, dan is dat waarschijnlijk je (defecte) swap-partitie.
Ik zou die niet verwijderen maar alleen opnieuw formatteren als Linux-swap met de live-CD.
Bij het booten wordt namelijk ook gezien, dat in de fstab een swap staat. Als deze partitie niet meer benaderd kan worden, dan komen er foutmeldingen.
Als de "laatste bekende positie" een suspend-to-disk was, wordt bij de boot gezocht naar deze swap-partitie. Kan die niet gelezen worden vanwege een onbekende indeling, dan is misschien de oorzaak dat te veel daarin gestort werd. Had je heel veel "open" toen je naar suspen-to-disk ging?

Voordat je andere opties probeert, zou ik de swap-partitie formatteren en kijken of hierna je Ubuntu-systeem weer normaal start.
« Laatst bewerkt op: 2009/12/23, 23:56:40 door HarzG »

« Reactie #21 Gepost op: 2009/12/24, 00:16:15 »
HOERA gelukt.
En je gelooft het bijna niet HarzG, maar nog voordat ik je formidabele suggestie gelezen had, had ik het volgende gedaan: zoals te zien hierboven is die sda7 defect en inderdaad bedacht ik ook: dat moest de swab-partitie zijn. In Gparted dit opnieuw als swab laten aanmaken en herstart. Toen gebeurde er nog niks. Opnieuw de LiveCD erin en in de terminal Grub2 nog maar eens hersteld.....wordt bijna routine zou je denken. Opnieuw opgestart en na de knipperende cursor begon er tekst te komen die te snel liep om te lezen. Maar belangrijker: Ubuntu is terug en zonder verlies van data en instellingen. En zonder dat ik partitietabellen moest aanpassen.
HArzG had het dus precies goed gezien!
Hoe die swab is beschadigd ga ik morgen bekijken; o.a. wat Virtualbox voor instellingen heeft.
Bedankt voor jullie prima steun. Hartverwarmend.
Omdat ik op dit forum al minstens drie en mogelijk meer topics vond die iets vergelijkbaars melden als dit topic, is het aan te raden deze oplossing bij de hand te houden. Kennelijk is dit een belangrijk kwetsbaar punt in de opbouw van Ubuntu. Jammer dat er op zo´n moment geen specifieke foutmelding komt. Dan weet je totaal niet waar je moet gaan zoeken.....nou ja....nu weten we dat dus wel!

Aanvulling voor HarzG: toen ik ¨suspend to disk¨ ging liep er inderdaad van alles (maar vnl Firefox en nog wat zaken). Is het misschien verstandig dat ik de swab partitie groter maak? of maakt dat niet uit?
« Laatst bewerkt op: 2009/12/24, 00:19:56 door Peterbeter »
Herman Brood

« Reactie #22 Gepost op: 2009/12/24, 11:33:06 »
Nog maar een aanvulling (ik hoop dat andere ndaar nog wat aan hebben bij het oplossen van problemen):
Gisteravond startte de hele winkel dus weer normaal op in Ubuntu. Verder niks ondernomen alleen mijn bevindingen hier gemeld (zie hierboven)
Vanmorgen opnieuw grote problemen: eerst kreeg ik na Grub een melding dat er gewacht werd op een UUID (met een lange aanduiding); naar ik meen van de swab. Wel had ik een heleboel meldingen dat er vanalles was opgestart maar ook weer werd gestopt (vnl van Virtualbox). Ik kwam toch niet verder. Opnieuw de Live Cd erin.
In de terminal fdisk -l gaf normaal de verschillende partities (ook de swab) aan. Voor de zekerheid Grub2 opnieuw hersteld....
Maar Grub liet zich niet herstellen want....geen toegang tot (weet nu niet meer wat)....
Ja daar zit je dan met je gejuich dat je dat zelf wel mooi had hersteld :rolleyes:

Toen naar Gparted: ook niks bijzonders te zien: alles netjes aangeduid zoals het hoort.
Opnieuw opgestart: ......helaas geen Grub te bekennen. Er komt dan een regeltje: grub (rescue) en een knipperend streepje om je moed in te blazen....

Mijn conclusie: waarschijnlijk partitie-tabel toch verrot dus of aanpassen via parted of met de commands die HarzG hierboven gaf:
met fdisk en daarna x,f,w.
Gekozen voor HarzG zijn suggestie:..... en jawel OPNIEUW succesvol. Alles startte weer op alsof het nooit weg was geweest.
Ben je echt dankbaar HarzG en die commando´s heb ik nu netjes opgeslagen.
U begrijpt wel dat ik voorlopig Virtualbox even ga de-installeren?
« Laatst bewerkt op: 2009/12/24, 11:35:25 door Peterbeter »
Herman Brood