Nog maar een aanvulling (ik hoop dat andere ndaar nog wat aan hebben bij het oplossen van problemen):
Gisteravond startte de hele winkel dus weer normaal op in Ubuntu. Verder niks ondernomen alleen mijn bevindingen hier gemeld (zie hierboven)
Vanmorgen opnieuw grote problemen: eerst kreeg ik na Grub een melding dat er gewacht werd op een UUID (met een lange aanduiding); naar ik meen van de swab. Wel had ik een heleboel meldingen dat er vanalles was opgestart maar ook weer werd gestopt (vnl van Virtualbox). Ik kwam toch niet verder. Opnieuw de Live Cd erin.
In de terminal fdisk -l gaf normaal de verschillende partities (ook de swab) aan. Voor de zekerheid Grub2 opnieuw hersteld....
Maar Grub liet zich niet herstellen want....geen toegang tot (weet nu niet meer wat)....
Ja daar zit je dan met je gejuich dat je dat zelf wel mooi had hersteld

Toen naar Gparted: ook niks bijzonders te zien: alles netjes aangeduid zoals het hoort.
Opnieuw opgestart: ......helaas geen Grub te bekennen. Er komt dan een regeltje: grub (rescue) en een knipperend streepje om je moed in te blazen....
Mijn conclusie: waarschijnlijk partitie-tabel toch verrot dus of aanpassen via parted of met de commands die HarzG hierboven gaf:
met fdisk en daarna x,f,w.
Gekozen voor HarzG zijn suggestie:..... en jawel OPNIEUW succesvol. Alles startte weer op alsof het nooit weg was geweest.
Ben je echt dankbaar HarzG en die commando´s heb ik nu netjes opgeslagen.
U begrijpt wel dat ik voorlopig Virtualbox even ga de-installeren?